Pentru a asigura aplicarea adecvată în România a unui regulament european valabil de anul trecut, Guvernul a venit vineri cu OUG 23/2021. Prin acest act normativ s-a stabilit, în esență, ce autoritate de la noi se ocupă de supravegherea activității platformelor digitale (așa-zisele marketplace-uri prin care comercianții își pot vinde produsele) și de aplicarea amenzilor și măsurilor corective. Deși vizați sunt operatorii de asemenea marketplace-uri, noile prevederi au fost gândite în avantajul comercianților care se folosesc de serviciile lor.
Pentru ce s-a dat OUG 23/2021? Ordonanța vine cu unele măsuri punctuale pentru aplicarea concretă în România a
Regulamentului european 1.150/2019 (dat pentru crearea unui cadru de transparență și echitate și integrarea posibilității pentru comercianți de a avea acces la măsuri reparatorii în relațiile cu platformele prin care își vând produsele). Deși regulamentul
se aplică direct în România din iulie 2020, existau unele aspecte pe care fiecare stat membru din UE trebuia să le stabilească individual - autoritatea care se ocupă de supravegherea pieței și de aplicarea sancțiunilor. OUG 23/2021 se aplică efectiv din data de 12 aprilie 2021.
Deci, cine se ocupă de supraveghere și amendare? Conform actului normativ dat de Executiv,
Consiliul Concurenței este entitatea de la noi care se ocupă efectiv de aplicarea prevederilor regulamentului european amintit. Personalul de control al Consiliului poate aplica atât avertismente și amenzi contravenționale, cât și măsuri corective (acolo unde practica firmelor trebuie ajustată).
Cum se poate ajunge la sancționarea unei nereguli? Pe scurt, Consiliul poate face cercetarea posibilelor încălcări ale regulamentului european fie în urma primirii unei sesizări (dacă un comerciant atrage atenția asupra unei fapte), fie din oficiu (dacă inspectorii de concurență dețin indicii despre o faptă). Important de precizat este că procedura de soluționare a sesizărilor urmează să fie stabilită prin regulament al Consiliului Concurenței.
Ce informații trebuie incluse în sesizări pentru a fi luate în calcul? Sesizările trimise Consiliului trebuie să includă datele de identificare ale firmei care face reclamația, indicarea entității reclamate, detalii despre presupusa încălcare a regulamentului european (inclusiv informații și documente justificative), de ce este invocat un interes legitim în chestiunea semnalată (sau, mai bine zis, de ce încălcarea îl afectează pe cel care face sesizarea) și prejudiciul produs.
Depunerea unei sesizări este de ajuns pentru a declanșa o cercetare? Nu neapărat. Așa cum reiese din OUG 23/2021, autoritatea poate cere informații sau documente suplimentare - dacă reclamantul nu vine cu ele, sesizarea este considerată retrasă. În 30 de zile de la data la care sesizarea este considerată completă, Consiliul va decide dacă începe sau nu o cercetare. Dacă o începe, în 90 de zile de la data la care sesizarea e completă trebuie să se și dea o sancțiune.
Toate sesizările sunt tratate cu aceeași importanță? Posibil că nu. Din noile reguli reise că, pentru o folosire rațională a resurselor, Consiliul poate prioritiza cazurile
„în funcție de impactul lor asupra pieței, natura încălcării, resursele implicate sau potențialitatea de a releva și alte încălcări, precum cele ale legislației privind practicile comerciale neloiale sau în materie de concurență”.Ce sancțiuni se pot da? Autoritățile pot aplica amenzi contravenționale care să ajungă până la 1% din cifra de afaceri a companiei sancționate. Totuși, în cazul cumulului de contravenții, se poate stabili o sumă totală care să ajungă cel mult la 2% din cifra de afaceri a companiei sancționate. De exemplu,
una dintre situațiile în care un marketplace poate primi o amendă de până la 1% din cifra de afaceri este atunci când își promovează netransparent propriile produse, în dauna altor comercianți înrolați în platformă.
În cât timp pot face o sesizare? În esență, în trei ani de la data săvârșirii unei încălcări a regulamentului european. După această perioadă, dreptul autorităților de a aplica amenzi se prescrie. Dacă vorbim de o contravenție continuă (care se desfășoară pe o perioadă anume) sau repetată, termenul de prescripție începe să curgă de la data încetării ultimului act sau fapt în cauză. Important: Cercetările preliminare ale autorităților, prin care acestea vor să-și dea seama dacă au de a face cu o încălcare a legislației, întrerup termenul de prescripție.
Cum aflu dacă sesizarea a dus la amendarea marketplace-ului? Deciziile prin care Consiliul Concurenței aplică avertismente, amenzi și/sau măsuri corective se comunică părților implicate în cel mult 30 de zile de la emiterea lor. Comunicarea se face prin poștă, prin fax sau prin e-mail. Deciziile pot fi contestate în 30 de zile de la comunicare la Curtea de Apel București. După expirarea celor 30 de zile, deciziile devin automat titluri executorii, fără alte formalități.
Pot să mă adresez, totuși, unei instanțe? Da. Potrivit noii ordonanțe, comercianții prejudiciați de activitatea marketplace-ului prin care își vând produsele se pot adresa unei instanțe pentru a obține repararea integrală a unui prejudiciu cauzat lor prin încălcarea regulamentului european. Firmele se pot adresa direct instanțelor, fără a face o sesizare la Consiliu.
Comentarii articol (0)