Regulamentul european nr. 1.150/2019 urmează să se aplice în România din 12 iulie 2020. Fiind vorba de un regulament european, acesta se aplică direct, spre deosebire de directive, ce trebuie transpuse (autoritățile române pot adopta și anumite norme de implementare, dar acest lucru nu e obligatoriu).
În esență, când discutăm de platforme online, acestea sunt variate - de la acele platforme care oferă un cadru pentru comercianți de a-și vinde produsele consumatorilor (cunoscute și ca „piețe de comerț electronic online”), cum sunt eMAG și Okazii, la rețele de socializare ce permit opțiunea vânzării de bunuri sau servicii de către comercianți consumatorilor.
În concret, regulamentul prevede o serie de reguli adresate platformelor de intermediere a comerțului electronic, după cum au menționat și cei de la Baker McKenzie. În primul rând, acestea trebuie să-și actualizeze termenii și condițiile, astfel încât să fie:
- ușor accesibile comercianților, în orice punct al relației de afaceri, inclusiv în fazele de negociere;
- redactarea și prezentarea clară a situațiilor în care platformele vor limita, suspenda sau chiar încheia relațiile cu firmele ce le folosesc serviciile;
- oferirea de informații în cazul în care furnizorii platformelor oferă și alte canale de distribuire a produselor/serviciilor comercianților.
Regulile de transparență devin mult mai stricte, în sensul că platformele online trebuie să prezinte mai clar anumite aspecte legate de serviciile lor și felul cum sunt prezentate produsele și serviciile comercianților pe site. Mai exact, va deveni obligatorie:
- prezentarea felului cum vor fi ierarhizate produsele și serviciile comerciantului pe platformă (pe ce pagină apare un produs, de exemplu);
- trebuie arătat, expres, și dacă ierarhizarea menționată mai sus ar putea fi influențată în urma unei remunerații din partea comerciantului;
- trebuie arătat dacă unui consumator care a inițiat o tranzacție, dar nu a finalizat-o, i se oferă bunuri și servicii auxiliare (de către platformă sau alt comerciant decât cel cu care a fost inițiată tranzacția) și dacă celui cu care a fost inițiată tranzacția i se permite să ofere el însuși propriile bunuri și servicii auxiliare;
- arătarea situațiilor în care propriile servicii sau bunuri ale celui ce administrează platforma (sau ale unei companii din același grup de companii) beneficiază de un tratament diferențiat;
- cum poate fi denunțat contractul încheiat cu platforma;
- ce se întâmplă cu informațiile obținute în urma activității comerciantului pe platformă, ulterior încetării relației contractuale;
- cum va avea acces comerciantul la datele personale obținute în legătură cu activitatea de vânzare a acestuia și care este activ pe platformă, ulterior încetării relației contractuale;
- dacă există vreo restricționare pentru comerciant de a oferi aceleași bunuri și servicii prin alte mijloace decât vânzarea lor pe platformă;
- oferirea de informații privitoare la sistemul intern de gestionare a plângerilor;
- informații privitoare la cel puțin doi mediatori cu care administratorii platformelor sunt dispuși să colaboreze pentru a soluționa litigiile apărute cu vânzătorii.
Atenție! Anumite clauze prin care se încalcă cerințele de transparență vor fi considerate nule, din start. De exemplu, orice clauză care nu e redactată într-un limbaj simplu și inteligibil sau orice clauză care nu e ușor accesibilă.
După aceea, apar anumite specificații clare și în privința schimbării termenilor și condițiilor aplicabile. De pildă, ca regulă, orice modificare trebuie anunțată cu cel puțin 15 zile înainte de survenirea acesteia, iar comercianții trebuie să aibă dreptul să se retragă din contract, dacă nu le convine schimbarea.
Alte prevederi specifice se referă la încetarea relației contractuale, din inițiativa administratorului platformei. Acesta va trebui să îi ofere un preaviz de cel puțin 30 de zile comerciantului și să își motiveze decizia de încetare a relației.
În același timp, platformele de intermediere trebuie să pună la dispoziția comercianților care le folosesc serviciile un serviciu intern de soluționare a plângerilor celor din urmă.
Importanța serviciilor de intermediere online între comercianți și consumatori este recunoscută în preambulul regulamentului. La fel sunt recunoscute și beneficiile ce pot apărea odată cu modalitatea aceasta de distribuire a produselor și serviciilor (prețuri mai competitive, acces la bunuri și servicii etc.). Însă există anumite riscuri ce pot apărea în contextul unor asemenea activități - poziția platformelor le transformă pe acestea într-un factor esențial în activitatea de comerț și, astfel, ele pot ajunge să impună comercianților anumite condiții ce sunt contrare unor conduite comerciale loiale și adecvate, printre altele. În acest context, a apărut și reglementarea prezentată mai sus.
Atenție! Modificările vor deveni obligatorii abia din 12 iulie 2020, data de la care regulamentul se va aplica.
Comentarii articol (0)