Raiffeisen Bank a fost sancționată cu 50.000 de lei de către Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), pentru că a majorat dobânzile fără știrea clienților. Banca a contestat această amendă, însă Tribunalul București a respins definitiv contestația, considerând că majorarea dobânzilor fără informarea prealabilă a clientului este o practică incorectă. Citește articolul
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a publicat o informare pentru cei care călătoresc, pentru ca ei să înțeleagă, mai bine, ce drepturi au, mai ales în condițiile în care riscul de a nu mai ajunge la destinația programată (din cauza restricțiilor, de exemplu) este destul de mare. Citește articolul
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) avertizează că practica service-urilor auto de a le cere clienților să își lase mașinile în service până la plata integrală a cheltuielilor din deviz este ilegală. Proprietarii mașinilor, când li se cere așa ceva, pot să scoată în evidență caracterul ilegal al unor asemenea practici și faptul că o astfel de pretenție, din partea reparatorului, ar putea fi sancționată inclusiv cu amendă din partea ANPC. Citește articolul
În ultimele zile, a făcut înconjurul presei subiectul "taxei Covid": sume de bani pe care restaurante și nu numai le percep în această perioadă pentru a-și recupera o parte dintre costurile pe care măsurile impuse în starea de urgență/alertă li le-au generat. Doar că aceste tarife trebuie anunțate dinainte clienților, nu pot să apară pe nota de plată, înspre surprinderea acestora. Citește articolul
România trebuie să implementeze o directivă europeană ce va introduce sancțiuni de până la 4% din cifra de afaceri pentru anumite încălcări ale legislației consumatorului și să aplice legislația aferentă până în 2022. Aceste amenzi se vor aplica, obligatoriu, doar pentru acele încălcări ale dreptului consumatorului care afectează cel puțin trei state membre ale Uniunii Europene (UE), deci vorbim de încălcări pe scară largă de tipul celor făcute de bănci (de pildă, folosirea de clauze abuzive în contracte de credit) sau de companii auto (de exemplu, manipularea motoarelor pentru a arăta, în timpul testărilor, că emit mai puține emisii decât emit ele în realitate). Citește articolul
Dacă vrei să faci o reclamație, în această perioadă, împotriva unui comerciant, poți să accesezi o platformă online pusă la dispoziție de către Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC). Însă, înainte de a depune această plângere trebuie să faci dovada că ai încercat să ajungi la o înțelegere cu respectivul comerciant, pe cale amiabilă. Citește articolul
Prin Decretul președintelui țării prin care a fost prelungită perioada stării de urgență până în 14 mai 2020, a apărut, printre altele, și o prevedere expresă ce permite furnizorilor de servicii de comunicații electronice (de exemplu, servicii de telefonie și internet) să încheie contractele de furnizare a asemenea servicii, cu consumatorii, și prin SMS. Este important, însă, pentru consumator să rețină că dreptul său la informație, pe care îl are în temeiul legislației relevante, subzistă și, de asemenea, furnizorul de servicii de comunicații este cel obligat să demonstreze îndeplinirea condițiilor de informare. Citește articolul
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) desfășoară o serie de controale la comercianții de produse alimentare, înaintea sărbătorilor de Paște, pentru a verifica dacă aceștia respectă obligațiile pe care le au în contextul măsurilor impuse de stat pentru a limita efectele coronavirusului. Conform autorității, mulți comercianți nu respectă asemenea măsuri. Citește articolul
Consumatorii care încheie contracte online (de exemplu, comandă un bun de pe internet sau încheie un contract cu un furnizor de utilități astfel) au, ca regulă, dreptul să se retragă din acel contract, într-un anumit interval de timp. Mai jos, voi prezenta condițiile generale de retragere din astfel de contracte, referindu-mă și la situațiile în care acest drept nu este aplicabil. Citește articolul
Consumatorii care încheie contracte la distanță (de exemplu, pe internet) cu profesioniștii (în special contracte de împrumut, dar nu numai) au dreptul să primească o serie de informații specifice, pentru a hotărî în cunoștință de cauză dacă doresc să își asume obligațiile pe care le implică încheierea de asemenea contracte. Acest lucru este cu atât mai relevant cu cât, recent, Înalta Curte de Casație și Justiție a hotărât că un contract de servicii financiare încheiat la distanță, fără semnătură, este titlu executoriu. Citește articolul