Reprezentanții Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) pregătesc o strategie multianuală pe care o vor urma pentru a asigura o protecție sporită a consumatorilor. Aceasta conține și o secțiune dedicată exclusiv controalelor la comercianți, în care sunt detaliate succint principalele planuri pentru perioada 2021 - 2024.
Strategia ANPC pentru perioada 2021 - 2024 este inclusă într-un
proiect de HG apărut miercuri în dezbatere publică. Pentru a se aplica, acesta trebuie să fie adoptat de Guvern și publicat în Monitorul Oficial.
Astfel, inspectorii vor urmări în controale
respectarea regulilor specifice ale anumitor practici comerciale. De exemplu, aici se face referire la vânzarea de produse în afara spațiilor comerciale, vânzarea online a produselor, publicitatea sau indicarea prețurilor.
De asemenea, se va acorda o atenție sporită
comerțului electronic - mai precis, este vorba de practicile prin care comercianții online încalcă drepturile consumatorilor.
„Efectuarea de acțiuni de control privind combaterea practicilor comerciale online care încalcă drepturile consumatorilor, în contextul digitalizării serviciilor financiare cu amănuntul, a noilor provocări în materie de siguranță a produselor apărute ca urmare a noilor tehnologii și protejarea consumatorilor în raport cu inteligența artificială”, scrie în documentul citat.
O altă arie importantă a verificărilor la firme va ține de
relațiile contractuale dintre comercianți și consumatori. Concret, vorbim despre clauzele contractuale abuzive, creditele pentru consum, serviciile financiare online sau chiar pachetele de servicii turistice.
Mai departe, cei de la ANPC spun că vom vedea din ce în ce mai multe
controale comune cu alte autorități române sau ale altor state la producători și importatori, dar și în vămi. Acestea vor viza securitatea și/sau conformitatea produselor ce vor fi vândute consumatorilor. Tot aici ar mai fi de menționat intenția ANPC de a-și mări numărul de inspectori până în 2024.
În fine, inspectorii ANPC se vor mai ocupa de
depistarea și retragerea de pe piață a produselor alimentare și nealimentare care prezintă riscuri pentru consumatori, dar și de controale referitoare la protejarea intereselor economice ale consumatorilor, inclusiv asigurarea dreptului la despăgubiri.
Conform notei de fundamentare a proiectului de HG, ANPC n-are în prezent o strategie multianuală pentru activitatea sa. Aceasta este necesară atât pentru a se alinia mai mult activității de la nivelul Uniunii Europene, dar și pentru o protecție sporită a consumatorilor.
Atenție! Proiectul de HG nu se aplică înainte de a fi adoptat de Guvern și publicat în Monitorul Oficial.
Comentarii articol (0)