Atunci când îi vinde un bun unui consumator, vânzătorul are obligația să livreze un anumit tip de produs, conform cu anumite așteptări ale consumatorului, să asigure anumite protecții, inclusiv legate de existența unei garanții că produsul va funcționa corespunzător pentru o perioadă de timp etc. Acest cadru normativ urmează să fie actualizat, în 2022, când un proiect de lege pus joi în dezbatere publică de Ministerul Economiei va intra în vigoare. În acest context, vânzătorii vor avea de respectat obligații mai clare și mai detaliate, mai ales când va veni vorba de vânzarea unor produse cu elemente digitale (de exemplu, televizoare inteligente, smartphone-uri etc.).
__________
ACTUALIZARE (01.01.2022): Proiectul de lege a fost transformat ulterior în proiect de ordonanță de urgență și a fost oficializat ca OUG 140/2021, care se aplică efectiv de la 1 ianuarie 2022. Află principalele noutăți aduse de noul cadru legal al vânzărilor de bunuri și al garanțiilor aferente din articolul de aici.__________
Proiectul de lege poate fi consultat pe site-ul Ministerului Economiei și, de principiu, nu ar trebui să fie modificat radical, atunci când va ieși din Parlament, având în vedere că vorbim de transpunerea unei directive europene în materie (
Directiva nr. 771/2019). Noua lege va înlocui actualul cadru normativ în materie,
Legea nr. 449/2003 privind vânzarea produselor și garanțiile asociate acestora.
Prima modificare ce va fi adusă de noile prevederi va fi precizarea expresă a faptului că vor fi acoperite și bunurile cu elemente digitale de reglementare. Potrivit proiectului, asemenea bunuri se referă la „
orice obiect corporal mobil care încorporează un conținut digital sau un serviciu digital sau este interconectat cu acestea, astfel încât, în absența respectivului conținut digital sau serviciu digital, bunul nu și-ar putea îndeplini funcțiile”.
După aceea, va fi extinsă secțiunea privitoare la conformitatea bunului vândut. Dacă, acum, există câteva paragrafe în Legea nr. 449/2003, referitoare la cerințele de conformitate la care este supus comerciantul, noua lege va extinde aceste chestiuni, făcându-le mult mai detaliate. De pildă, va fi scoasă în evidență, clar, diferența dintre cerințele de conformitate subiective (care țin de așteptările cumpărătorului, dar care vor trebui să fie rezonabile și predictibile pentru vânzător) și cele obiective (care vor ține de natura bunului, de specificațiile obișnuite ale unui bun asemănător, de obligația pentru comerciant de a include accesorii care însoțesc, în mod normal, un produs de același tip, cum ar fi un telefon mobil și încărcătorul, de pildă, etc.).
Sunt precizate, în mod expres, și aspecte ce țin de elementele digitale ale unui bun (sau elementele digitale la care se conectează), inclusiv aspecte ce țin de actualizarea softului, pentru a fi menținută conformitatea bunului, ori aspecte ce țin de interoperabilitate.
O altă modificare de substanță este extinderea termenului în care trebuie constatată lipsa de conformitate a produsului. Dacă, acum, aceasta trebuie constatată în doi ani de la livrare, astfel încât consumatorul să beneficieze de garanția legală de conformitate, acest termen
va fi extins la cinci ani, din 2022.
De asemenea, va avea loc și extinderea termenului în care se va prezuma că bunul este neconform, din vina comerciantului, dacă va apărea o defecțiune sau o funcționare necorespunzătoare. Dacă, acum, orice neconformitate se prezumă că a apărut din vina vânzătorului doar dacă apare în șase luni de la livrarea bunului, din 2022 termenul se va extinde
la doi ani. Bineînțeles, comerciantul va putea să dovedească faptul că nu e vinovat pentru lipsa de conformitate.
O altă schimbare ce va interveni pentru comercianți va fi creșterea radicală a sancțiunilor pentru nerespectarea prevederilor viitoarei legi. Dacă, acum, pot fi aplicate amenzi între 1.000 și 2.000 lei, respectiv între 5.000 și 25.000 lei, noile sancțiuni vor fi
amenzi între 2.000 și 20.000 lei, respectiv între 5.000 și 50.000 lei. Cele mai grave fapte, pentru care se va putea aplica amenda de până la 50.000 lei vor fi, de exemplu, nerespectarea cerințelor referitoare la conformitatea bunului ori nerambursarea prețului plătit, atunci când contractul va înceta din cauza neconformității.
Redacția avocatnet.ro a mai scris despre acest subiect,
chiar înainte ca directiva ce stă la baza propunerii de lege să fi fost adoptată la nivelul Uniunii Europene.
Este important de precizat că, la acest moment, mai există un proiect de lege prin care se urmărește apărarea drepturilor consumatorilor care vor cumpăra conținut sau servicii digitale (inițiat de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor - ANPC), ceea ce ar putea ridica semne de întrebare cu privire la interacțiunea celor două legi. Însă ambele propuneri conțin prevederi pentru a ajuta la diferențierea aplicării lor: proiectul de lege prezentat aici se va referi la bunurile care vor încorpora sau care vor fi interconectate cu un conținut sau serviciu digital, în timp ce celălalt va viza conținutul/serviciul digital propriu-zis. Mai mult, acest din urmă proiect va exclude expres din sfera sa de aplicare bunurile vizate de legea inițiată de Ministerul Economiei.Pentru a da un exemplu practic, dacă cineva va cumpăra un program informatic, va fi apărat de prevederile viitoarei legi care acum se află în formă de proiect la ANPC. Dacă cineva va cumpăra un televizor inteligent, va fi apărat de prevederile viitoarei legi, discutate în acest articol.
Atenție! Modificările nu se aplică, deocamdată. Pentru aceasta, propunerea de lege trebuie aprobată, în primă instanță, de Guvern. După aceea, ea va fi dezbătută în Parlament, va fi adoptată în acest cadru, va merge la președintele țării, pentru promulgare, și va apărea în Monitorul Oficial. Chiar dacă acest lucru se va întâmpla în 2021, momentul efectiv al intrării în vigoare al noilor modificări va fi 1 ianuarie 2022 și ele se vor aplica exclusiv contractelor încheiate după acest moment.