O propunere de directivă europeană va oferi protecții sporite consumatorilor, astfel cum reiese dintr-o declarație de presă, apărută pe site-ul Parlamentului European.
Pentru consumatorii români, intrarea în vigoare a directivei (și transpunerea acesteia în legislația internă) ar crea un cadru sporit de protecție, în privința relațiilor cu comercianții, față de actuala reglementare (Legea nr. 449/2003 privind vânzarea produselor și garanțiile asociate acestora).
O modificare inovativă este cea privind produsele cu caracteristici digitale (parte din conceptul de Internet of Things). Practic, consumatorii vor avea dreptul la update-uri constante ale acestor produse, pentru o perioadă de timp rezonabilă, în funcție de tipul bunului.
În acest sens, un exemplu este dat în acest articol apărut pe blog-ul trusted.ro: un bun cumpărat în 2019, față de care există o așteptare rezonabilă că ar putea rezista până în 2034, ar trebui să aibă actualizat, constant, software-ul.
O altă modificare o reprezintă extinderea perioadei de timp în care consumatorul poate cere acordarea remediilor pentru produse defecte, fără să fie obligat să demonstreze el însuși defectul, la unul sau doi ani, de la livrare. În prezent, în legislația românească, această perioadă este de doar șase luni.
În rest, multe modificări sunt identice cu ceea ce există deja în Legea nr. 449/2003, astfel încât nu merită menționate, cadrul legislativ relevant existând deja.
Atenție! Directiva nu se aplică, încă. Pentru a se aplica, aceasta trebuie adoptată, la nivelul Uniunii Europene iar, ulterior, transpusă în legislația internă a României. Abia de atunci, consumatorii vor putea beneficia de protecțiile sporite.
Comentarii articol (0)