Mai ales în perioadele în care volumul de mărfuri vândute crește, așa cum sunt perioadele cu reduceri de preț, inclusiv de Black Friday, clienții pot avea diverse neînțelegeri cu comercianții. În aceste situații, dacă vânzătorul nu rezolvă situația apărută, cumpărătorul se poate adresa Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), putând depune la această autoritate o reclamație online.
Primul lucru pe care trebuie să-l știe consumatorii este că, înainte de a face o reclamație la ANPC, trebuie
să încerce să rezolve, în mod amiabil, problema direct cu comerciantul. Dacă acesta din urmă nu răspunde la solicitare sau rezolvarea nu este pe placul clientului, situația poate fi reclamată la ANPC.
Pentru a face asta, consumatorii
pot depune o reclamație împotriva unui comerciant direct pe site-ul ANPC, fără să fie nevoiți să meargă la autoritate. Așadar, dacă vor să reclame faptul că un comerciant nu a respectat
regulile impuse de legislație la vânzarea unor produse, fie că au fost cumpărate din magazin sau online, clienții trebuie să completeze un
formular online.
În formularul ANPC se completează, mai întâi,
datele personale, adică numele, prenumele, e-mail-ul, telefonul și adresa cumpărătorului. Apoi,
datele comerciantului (denumirea, adresa și codul unic de identificare fiscală), data la care a fost cumpărat produsul, modalitatea de cumpărare (în magazin sau online) și către ce departament din ANPC se îndreaptă reclamația (produse și servicii alimentare, bunuri nealimentare, prestări servicii, produse și servicii financiar-bancare sau alimentație publică).
Clientul trebuie apoi, pentru a demonstra faptul că s-a adresat deja comerciantului, să dea detalii (în scris) despre această interacțiune sau, și mai bine, să atașeze
răspunsul primit de la vânzător (dacă e cazul). De asemenea, în această fază, clientul trebuie să dea
detalii în legătură cu problemele întâmpinate în relația cu vânzătorul.
După completarea acestor date, clientul trebuie să transmită ANPC
cum vrea să fie soluționată cererea: prin înlocuirea, returnarea sau repararea produsului, rezilierea contractului ori control al autorităților la comerciant.
În final, clientul trebuie să atașeze cel puțin un document care să susțină datele din formular, mai exact, o factură, un bon fiscal, o chitanță, un contract sau certificat de garanție.
Dacă, între timp, situația apărută între cumpărător și comerciant s-a remediat pe cale amiabilă,
reclamația poate fi retrasă, printr-un alt
formular al ANPC.
Atenție: Deocamdată, plângere la ANPC pot depune
doar persoanele fizice. Totuși, dacă măsurile prezente într-un
proiect de lege apărut recent vor ajunge să se aplice, și firmele vor fi considerate consumatori și vor putea apela la ANPC.
Comentarii articol (0)