De mai mulți ani, în luna noiembrie are loc Black Friday, eveniment ce implică reduceri mari de prețuri la mai toți comercianții importanți din țara noastră și din străinătate. Ținând cont de faptul că nu mai durează mult și se dă startul celor mai mari reduceri de preț din an, prezentăm azi cele mai importante 14 întrebări și răspunsuri legate de cumpărăturile făcute de Black Friday.
1. Reducerile de Black Friday se aplică doar produselor vândute online?Nu. În această perioadă, comercianții decid dacă și căror produse le reduc prețurile. Astfel, vânzările cu preț redus de Black Friday se pot face atât în magazinele clasice, cât și online. Ce-i drept, cel puțin în țara noastră, de Black Friday, mare parte dintre vânzările cu preț redus se fac online.
2. Ce-i de făcut dacă am primit un produs neconform sau stricat?În astfel de cazuri, comercianții au obligația de a remedia situația. Mai exact, există trei modalități prin care poate avea loc această remediere: repararea produsului, înlocuirea acestuia sau returnarea banilor (fie integral, fie parțial). Ca regulă, se va repara sau înlocui produsul. Dacă acest lucru nu este posibil, se vor returna banii, fie parțial, fie integral, în funcție de situație.
3. Există un termen în care vânzătorul trebuie să remedieze situația?Da. Potrivit Legii nr. 449/2003, un comerciant are obligația să remedieze problema în termen de cel mult 15 zile calendaristice, fie de la data la care consumatorul a reclamat neconformitatea, fie de la data la care consumatorul a predat produsul cu probleme.
4. Pot renunța și la un produs conform, dar care nu-mi mai place?În cazul vânzărilor online, OUG 34/2014 permite cumpărătorului să se retragă din contract, adică din "înțelegerea" făcută la cumpărarea produsului. Cu alte cuvinte, să returneze bunul comandat și să îi fie rambursați banii plătiți.
5. În cât timp pot returna bunul cumpărat online?Aceeași ordonanță stabilește că returnarea unui bun cumpărat online (retragerea dintr-un contract la distanță) trebuie făcută în 14 zile de la momentul intrării în posesia fizică a produsului.
6. În cât timp mi se returnează banii?În cazul în care vrea să returneze un produs comandat de pe internet, consumatorul are dreptul să îi fie returnați banii plătiți în 14 zile de la data la care l-a informat pe vânzător că vrea să se retragă din contract.
7. Pot returna produse cumpărate cu preț redus din magazine?De multe ori da, dar ține de fiecare magazin în parte să stabilească politica de returnare a produselor. În mod evident, produsele returnate trebuie să fie în aceeași stare în care au fost cumpărate, iar unele produse, cum sunt cele de igienă personală, de exemplu, nu pot fi returnate.
8. Returnarea e posibilă și-n cazul produselor resigilate cumpărate online?Desigur. Indiferent dacă produsul e cumpărat cu preț redus sau este resigilat, în cazul vânzărilor online, consumatorii au dreptul de a-l returna în condițiile de mai sus.
9. Cum primesc banii după returnarea produselor cumpărate online?Potrivit legislației, atunci când se returnează un produs, rambursarea banilor trebuie făcută folosind aceleaşi modalităţi de plată ca cele folosite de client la cumpărare, cu excepţia cazului în care acesta din urmă a fost de acord cu o altă modalitate de plată şi cu condiţia de a nu cădea în sarcina lui plata de comisioane în urma rambursării.
10. Produsul trebuie să fie în ambalajul original pentru a-l putea returna?Nicidecum. Returnarea produselor nu mai este condiționată de existența ambalajelor originale ale acestora încă din 2015. Totuși, în aceste cazuri, clientul ar putea primi mai puțini bani decât a plătit la cumpărarea produsului, deoarece se consideră că lipsa ambalajului duce la scăderea valorii lui, dar nu putem vorbi, de exemplu, de o reducere cu 50% a sumei.
11. De Black Friday, termenul de livrare este mai scurt decât cel legal?Nu, nu există derogări de la termenul legal de livrare, stabilit de OUG 34/2014, pentru Black Friday. Acesta rămâne tot de 30 de zile, cu excepția situației în care părțile s-au înțeles altfel.
12. Pot fi obligat, la returnarea produsului, să accept, în locul banilor, vouchere sau reduceri la alte produse?Nu. Potrivit legislației, în cazul returnării unui produs, comerciantul e obligat să restituie toate sumele pe care le-a primit de la client, inclusiv, după caz, costurile livrării.
13. Care-i garanția minimă pe care trebuie s-o ofere vânzătorul?Garanțiile produselor pot fi, așa cum stabilește Legea 449/2003, de două tipuri: garanția legală și cea comercială. Garanția legală se aplică, de principiu, oricărui produs comercializat și este de doi ani. La cumpărarea unui produs, clientul beneficiază automat de garanția legală.
Pe de altă parte, garanția comercială este una suplimentară, adică este în plus față de cea legală, pe care o poate doar completa, nu înlocui.
14. Ce-i de făcut dacă apar probleme în relația cu vânzătorul?În astfel de situații, se încearcă remedierea problemei, în mod amiabil, direct cu comerciantul, iar dacă în urma discuțiilor cu acesta, problema n-a fost rezolvată, cumpărătorul poate reclama situația la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC). E important de subliniat aici că plângere la ANPC pot depune doar persoanele fizice.
Comentarii articol (0)