Înainte de achiziționarea unui produs, este esențial să cunoaștem tipurile de garanții disponibile și cum poți beneficia de acestea. În România, garanția de conformitate, reglementată prin lege, oferă consumatorilor protecție timp de doi ani de la achiziție. În plus, există și două tipuri de garanții opționale care pot extinde această protecție. Citește articolul
Un comerciant care oferă, pe site-uri precum Amazon, un bun pe care nu l-a produs el însuși trebuie să informeze consumatorul cu privire la garanția producătorului (comercială) în cazul în care face din aceasta un element central sau decisiv al ofertei sale este concluzia la care a ajuns recent Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) în cauza Victorinox. Altfel spus, dacă oferta, ce cuprinde referirea la garanția comercială îl convinge sau e de natură să-l convingă prin asta pe cumpărător, atunci el ar trebui să primească și informațiile necesare privind această garanție comercială. Citește articolul
Garanția pentru serviciile digitale e oferită printr-o ordonanță intrată în vigoare în luna ianuarie a acestui an și le oferă celor care se abonează să beneficieze de astfel de servicii dreptul de a cere inclusiv toți banii înapoi pentru servicii nefurnizate, reduceri de preț pentru cele furnizate defectuos ș.a.m.d.. Citește articolul
Bunurile cu elemente digitale sau, informal, bunurile inteligente au devenit de multă vreme o parte importantă a achizițiilor pe care le facem cu toții în mod regulat, iar tocmai aceste elemente digitale care le diferențiază de celelalte bunuri pe care le cumpărăm reclamă o reglementare separată în privința garanțiilor. Conform unei ordonanțe care se aplică de la început de an, pentru aceste bunuri putem ajunge să beneficiem de garanții mai extinse pentru conformitate. Totodată, ordonanța vine cu obligații clare în privința disponibilității actualizărilor necesare pentru ca aceste produse să funcționeze, pe perioade rezonabile de timp, la fel ca atunci când le-am cumpărat. Citește articolul
Acum, când ne uităm la drepturile noastre în calitate de consumatori în privința garanțiilor pe care comercianții trebuie să ni le ofere pentru unele bunuri produse pe care le cumpărăm, avem în vedere un nou act normativ. De la 1 ianuarie, legea garanțiilor s-a schimbat, iar modificările aduse în privința garanției legale sunt, în mare, favorabile consumatorilor. O analiză, pe scurt: Citește articolul
Schimbarea recentă a cadrului legal al vânzării de produse către consumatori a venit și cu introducerea unui nou tip de garanție - cea de durabilitate. Această garanție poate fi oferită direct de către producătorul bunurilor cumpărate de consumatori, care poate garanta astfel condiții mai favorabile decât comerciantul. Citește articolul
Noua reglementare a garanțiilor legale și comerciale pentru produsele vândute pe teritoriul României a adus de la 1 ianuarie și o definiție extinsă a noțiunii de vânzător, ceea ce va antrena calitatea de garant, cu toate obligațiile care decurg din lege, și în sarcina unora dintre persoanele care până acum, pe vechea reglementare, scăpau de obligații întrucât textul de lege nu le avea în vedere. Citește articolul
Garanția comercială este ceva asumat de producător sau comerciant în plus față de ceea ce reprezintă garanția legală la care avem dreptul (adică cei doi ani de garanție). Să zicem că producătorul și-a asumat față de noi, contractual, zece ani de durabilitate a produsului pe care l-am cumpărat, garantându-ne astfel reparațiile necesare ori înlocuirea produsului pe toată această perioadă. Ce condiții trebuie să îndeplinească însă această garanție și ce putem cere noi, consumatorii, de la comercianți și producători, conform noii reglementări a garanțiilor: Citește articolul
Guvernul a dat o ordonanță specială pentru a reglementa activitatea de vânzare de conținut și servicii digitale (articole online găsite pe diferite platforme, cărți în format electronic, jocuri și programe care vor fi actualizate constant etc.), astfel încât să le fie asigurat consumatorilor un grad sporit de protecție. Schimbările nu trebuie înțelese ca asigurând, pentru prima dată, protecția celor ce cumpără conținut sau servicii digitale. Dreptul consumatorului o face deja. Însă o ordonanță specială în acest domeniu va asigura un nivel minim și predictibil de protecție. Citește articolul
După ce recent Ministerul Economiei a republicat în dezbatere un proiect de OUG prin care se va schimba, din 1 ianuarie 2022, cadrul legal aplicabil vânzării de bunuri consumatorilor, Guvernul l-a și adoptat săptămâna asta în ședință, iar azi ordonanța care-l cuprinde a apărut în Monitorul Oficial. La fel ca vechea Lege nr. 449/2003 (pe care o va înlocui de la 1 ianuarie), ordonanța tratează, în mod special, conformitatea bunurilor cu contractul de vânzare, măsurile ce vor trebui luate de vânzători în caz de neconformitate a produselor, dar și regimul garanției produselor. Doar că Guvernul a trimis la Monitorul Oficial o formă semnificativ diferită, pe partea de garanții legale, față de ceea ce ne-a arătat că adoptă în ședința care a avut loc zilele trecute. Citește articolul