Garanția de conformitate este garanția o garanție ”standard”, asigurată prin lege, care obligă vânzătorul să ofere produse conform descrierii făcute și să rezolve orice eventuală problemă ce ține de conformitatea acestora pe o perioadă de doi ani.
Conform legislației actuale, un produs este considerat conform dacă îndeplinește o serie de condiții. Acesta trebuie să respecte descrierea și specificațiile din contractul de vânzare, să corespundă scopului pentru care a fost solicitat de consumator și să fie livrat cu toate accesoriile și instrucțiunile necesare. De asemenea, produsul trebuie să satisfacă standardele de utilizare normală pentru bunuri de același tip, să fie conform unei mostre prezentate anterior și să răspundă așteptărilor legate de durabilitate, funcționalitate și securitate.
Așadar, această garanție ne oferă, ca și consumatori, protecție timp de doi ani de la livrarea produsului. Dacă acesta nu funcționează corect în această perioadă, avem dreptul să cerem repararea sau înlocuirea lui fără a suporta costuri suplimentare. Vânzătorul este obligat să se ocupe de aceste solicitări în termen de 15 zile.
„În caz de neconformitate, consumatorul are dreptul de a beneficia de aducerea în conformitate a bunurilor, de a beneficia de o reducere proporţională a preţului sau de a obţine încetarea contractului în condiţiile prevăzute la prezentul articol. Pentru ca bunurile să fie aduse în conformitate, consumatorul poate opta între reparaţie şi înlocuire. Reparaţiile sau înlocuirile se efectuează cu respectarea într-un termen rezonabil care nu poate depăşi 15 zile calendaristice din momentul în care vânzătorul a fost informat de către consumator cu privire la neconformitate şi care este stabilit de comun acord, în scris, între vânzător şi consumator, luându-se în considerare natura şi complexitatea bunurilor, natura şi gravitatea neconformităţii şi efortul necesar pentru finalizarea reparaţiei sau înlocuirii”, se arată în OUG nr. 140/2021.
Atenție, vânzătorul poate refuza repararea produsului dacă măsura corectivă aleasă este imposibilă sau, comparativ cu o altă măsură corectivă disponibilă, implică costuri disproporționate.
„Pentru ca bunurile să fie aduse în conformitate, consumatorul poate opta între reparaţie şi înlocuire, cu excepţia cazului în care măsura corectivă aleasă ar fi imposibilă sau, în comparaţie cu cealaltă măsură corectivă disponibilă, ar impune vânzătorului costuri care ar fi disproporţionate, luând în considerare toate circumstanţele, inclusiv următoarele: a) valoarea bunurilor în cazul în care nu ar fi existat neconformitatea; b) gravitatea neconformităţii; sau c) dacă măsura corectivă alternativă ar putea fi executată fără vreun inconvenient semnificativ pentru consumator. Vânzătorul poate refuza să aducă în conformitate bunurile dacă reparaţia sau înlocuirea este imposibilă sau i-ar impune costuri care ar fi disproporţionate, luând în considerare toate circumstanţele.”, conform actului normativ meționat.
Alte tipuri de garanții de care poate beneficia consumatorul
Pe lângă garanția legală de conformitate mai există două tipuri de garanții opționale: garanția comercială și garanția de durabilitate.
Garanția comercială reprezintă orice angajament din partea garantului faţă de consumator, prevăzut în certificatul de garanţie sau în publicitatea disponibilă în momentul sau înaintea încheierii contractului, în plus faţă de obligaţiile legale care îi revin vânzătorului referitoare la garanţia de conformitate, de a rambursa preţul plătit sau de a înlocui, a repara sau a întreţine bunurile în orice mod, în cazul în care acestea nu corespund specificaţiilor sau oricărei alte cerinţe care nu este legată de conformitate.
Așadar, garanția comercială reprezintă un extra oferit peste cei doi ani de garanție de conformitate la care avem dreptul prin lege. Comerciantul poate propune acest tip de garanție contra unui cost suplimentar față de prețul inițial al produsului, iar noi putem alege dacă o acceptăm sau nu. Totuși, dacă apare o problemă acoperită de această garanție, pe perioada de valabilitate a acesteia, costurile de reparație sau înlocuire nu vor fi niciodată suportate de cumpărător.
Certificatul de garanție comercială trebuie să includă următoarele elemente esențiale:
- consumatorul trebuie informat că are dreptul la măsuri corective din partea vânzătorului, fără costuri, în caz de neconformitate a bunurilor. Aceste măsuri corective nu sunt afectate de garanția comercială și includ dreptul la repararea bunului, întreținerea, înlocuirea sau rambursarea prețului;
- informații de contact ale celui care oferă garanția;
- instrucțiuni clare despre pașii pe care trebuie să îi urmeze consumatorul pentru a beneficia de garanția comercială;
- specificarea produselor cărora li se aplică garanția comercială;
- detalii despre termenii și limitările garanției comerciale;
- certificatul trebuie redactat în limba română, fără a exclude prezentarea acestuia și în alte limbi;
- este important ca documentul să fie ușor de înțeles pentru consumatori;
- garanția comercială trebuie oferită consumatorului pe un suport durabil, cel mai târziu în momentul livrării bunurilor;
Reamintim că în OUG nr.140/2021, a fost introdus un nou tip de garanție - garanția de durabilitate. Aceasta este opțională și este oferită de producător, având ca scop asigurarea că produsul își va menține anumite funcții și standarde de performanță în timpul utilizării normale.
Astfel, ordonanța prevede că „în cazul în care un producător oferă consumatorului o garanție de durabilitate pentru anumite bunuri pentru o perioadă de timp anume, producătorul răspunde direct față de consumator, pe întreaga perioadă acoperită de garanția de durabilitate, pentru repararea sau înlocuirea bunurilor (...). Producătorul îi poate oferi consumatorului condiții mai favorabile în certificatul de garanție comercială de durabilitate”.
Dacă produsul este înlocuit, perioada de garanție de durabilitate va începe din nou. Dacă produsul este reparat, perioada de garanție se va prelungi cu durata în care produsul a fost nefuncțional, până la livrarea acestuia în stare de funcționare.
„În cazul în care neconformitatea este remediată prin reparație, perioada de timp prevăzută în garanția comercială de durabilitate se prelungește cu timpul de nefuncționare a bunului, din momentul la care a fost adusă la cunoștința garantului lipsa de conformitate până la predarea efectivă a bunului în stare de utilizare normală către consumator. În cazul în care neconformitatea este remediată prin înlocuire, pentru bunurile care înlocuiesc bunurile neconforme, perioada de timp prevăzută în garanția comercială de durabilitate începe să curgă de la data înlocuirii.”, se mai explică în ordonanță.
Comentarii articol (0)