Schimbarea recentă a cadrului legal al vânzării de produse către consumatori a venit și cu introducerea unui nou tip de garanție - cea de durabilitate. Această garanție poate fi oferită direct de către producătorul bunurilor cumpărate de consumatori, care poate garanta astfel condiții mai favorabile decât comerciantul.
Prima zi din 2022 a venit cu
o schimbare a cadrului legal al contractelor de vânzare de bunuri către consumatori, prin OUG 140/2021. Iar acest act normativ include și garanția de durabilitate, care nu era prinsă până acum în legislație.
„În contextul garanțiilor comerciale (garanția comercială reprezentând angajamentul vânzătorului, în plus față de obligațiile aferente garanției legale, de a înlocui, de a restitui prețul sau de a repara bunul), OUG 140/2021 introduce noțiunea de garanție de durabilitate. Garanția de durabilitate poate fi acordată de către producător și vizează capacitatea bunului de a-și menține anumite funcții ori standarde de performanță în cursul utilizării normale. În cazul în care un producător oferă consumatorului o garanţie de durabilitate, producătorul va fi ținut să răspundă direct faţă de consumator pe întreaga perioadă acoperită de garanţia de durabilitate cu privire la repararea sau înlocuirea bunurilor”, au atras atenția recent specialiștii de la
Voicu Filipescu.
Concret, garanția de durabilitate poate fi acordată numai
din inițiativa producătorului unui bun achiziționat de un consumator de la un comerciant. Cu alte cuvinte, producătorul intervine în relația vânzător-cumpărător pentru a oferi servicii de reparare sau înlocuire
pentru o perioadă mai lungă decât este obligat legal să o facă vânzătorul. Putem întâlni situații de acest gen atunci când un producător garantează, indiferent prin ce comerciant își vinde produsele, că mașina sa de spălat rufe sau că frigiderul său vor funcționa ireproșabil cel puțin zece ani, de exemplu.
„În condițiile prevăzute la prezentul articol (articolul 15 din OUG 140/2021 - n. red.) și fără a aduce atingere oricăror alte dispoziții legale, în cazul în care un producător oferă consumatorului o garanție de durabilitate pentru anumite bunuri pentru o perioadă de timp anume, producătorul răspunde direct față de consumator, pe întreaga perioadă acoperită de garanția de durabilitate, pentru repararea sau înlocuirea bunurilor (...). Producătorul îi poate oferi consumatorului condiții mai favorabile în certificatul de garanție comercială de durabilitate”, este prevăzut în ordonanță. Astfel, garanția de durabilitate va acoperi o perioadă mult mai lungă decât garanțiile obligatorii.
Atunci când problema unui produs se rezolvă prin
reparație, perioada garanției de durabilitate se prelungește cu perioada de nefuncționare.
„În cazul în care neconformitatea este remediată prin reparație, perioada de timp prevăzută în garanția comercială de durabilitate se prelungește cu timpul de nefuncționare a bunului, din momentul la care a fost adusă la cunoștința garantului lipsa de conformitate până la predarea efectivă a bunului în stare de utilizare normală către consumator”, scrie în actul citat, cu precizarea că garantul poate fi producătorul sau comerciantul, după caz.
Dacă, însă, vorbim de
înlocuirea unui produs, atunci perioada garanției de durabilitate începe să curgă din nou de la momentul la care produsul care avea probleme a fost înlocuit.
„În cazul în care neconformitatea este remediată prin înlocuire, pentru bunurile care înlocuiesc bunurile neconforme, perioada de timp prevăzută în garanția comercială de durabilitate începe să curgă de la data înlocuirii”, mai scrie în OUG 140/2021.
Conform articolului 15 din ordonanță, reparațiile sau înlocuirile trebuie făcute în
maximum 15 zile calendaristice de la momentul la care consumatorul informează despre o neconformitate. Totodată, reparațiile sau înlocuirile trebuie făcute
fără costuri pentru consumatori.
Comentarii articol (1)