Noua reglementare a garanțiilor se găsește în OUG nr. 140/2021, care se aplică tuturor contractelor încheiate de la 1 ianuarie 2022, când a intrat în vigoare. Așadar, când e vorba de garanțiile aferente produselor cumpărate și livrate înainte de data de 1 ianuarie, se aplică în continuare Legea nr. 449/2003.
Garanția comercială reprezintă „orice angajament din partea garantului față de consumator, prevăzut în certificatul de garanție sau în publicitatea disponibilă în momentul sau înaintea încheierii contractului, în plus față de obligațiile legale care îi revin vânzătorului referitoare la garanția de conformitate, de a rambursa prețul plătit sau de a înlocui, a repara sau a întreține bunurile în orice mod, în cazul în care acestea nu corespund specificațiilor sau oricărei alte cerințe care nu este legată de conformitate”.
Așadar, rămâne ca până acum: garanția comercială este ceea ce ni se oferă în plus față de acei doi ani de garanție legală la care avem dreptul. Comerciantul poate să ne ofere garanția comercială contra unei sume în plus de bani la prețul inițial, iar noi putem să achiesăm sau nu la asta. Dar costurile în caz că aceasta „se activează” și produsul trebuie reparat sau înlocuit nu vor fi suportate niciodată, pe perioada garanției, de cumpărător.
Câteva aspecte legate de ce trebuie să cuprindă certificatul de garanție comercială și de forma sa, potrivit noii legi:
- trebuie să cuprindă în mod obligatoriu:
- o declarație clară prin care se indică faptul că consumatorul are dreptul la măsuri corective din partea vânzătorului, fără costuri, în caz de neconformitate a bunurilor și că măsurile corective respective nu sunt afectate de garanția comercială; adică are dreptul la repararea bunului sau la întreținerea în orice mod, înlocuirea sau chiar rambursarea prețului;
- numele și adresa garantului;
- procedura pe care trebuie să o urmeze consumatorul pentru a obține aducerea în aplicare a garanției comerciale;
- indicarea bunurilor cărora li se aplică garanția comercială;
- condițiile garanției comerciale;
- trebuie redactat în limba română, fără a exclude prezentarea acestuia și în alte limbi;
- este formulat într-un limbaj simplu și inteligibil;
- este oferit consumatorului, pe un suport durabil, cel mai târziu în momentul livrării bunurilor.
Ce aduce nou OUG 140/2021 e că stabilește un termen rezonabil în care trebuie făcute reparațiile sau trebuie înlocuit bunul: maximum 15 zile calendaristice din momentul în care vânzătorul a fost informat de către consumator cu privire la neconformitate. Mai mult decât atât, termenul trebuie stabilit de comun acord, în scris, între vânzător și consumator, luându-se în considerare natura și complexitatea bunurilor, natura și gravitatea neconformității și efortul necesar pentru finalizarea reparației sau înlocuirii.
Totodată, noua ordonanță a mai adus ceva ce în vechea lege nu regăseam - un nou tip de garanție comercială: cea de durabilitate. Tot opțională, ea este oferită de producător și vizează capacitatea bunului de a-și menține anumite funcții ori standarde de performanță în cursul utilizării normale a acelui produs: „în cazul în care un producător oferă consumatorului o garanție de durabilitate pentru anumite bunuri pentru o perioadă de timp anume, producătorul răspunde direct față de consumator, pe întreaga perioadă acoperită de garanția de durabilitate, pentru repararea sau înlocuirea bunurilor (...). Producătorul îi poate oferi consumatorului condiții mai favorabile în certificatul de garanție comercială de durabilitate”.
Dacă produsul ajunge să fie înlocuit, perioada garanției de durabilitate începe să curgă din nou, iar dacă e reparat doar, perioada de garanție se va prelungi cu perioada în care acesta a fost nefuncționat și până la livrarea produsului reparat.
Comentarii articol (0)