Din start, trebuie precizat că această ordonanță se va aplica nu doar în cazul conținutului/serviciilor digitale furnizate contra cost, ci și în situația în care consumatorul va furniza date personale la schimb. Astfel, legislația va recunoaște o realitate comună, existentă în ecosistemul digital actual - datele personale ca „instrument de plată”.
Există, însă, anumite contracte care, deși vor implica și furnizarea de servicii/conținut digital(e), nu vor fi vizate de noul act normativ (motivul principal fiind că ele sunt sau vor fi reglementate de alte norme speciale):
- conținutul digital sau serviciile digitale încorporate în bunuri sau interconectate cu acestea și furnizate împreună cu bunurile în temeiul unui contract de vânzare referitor la bunurile respective, indiferent dacă conținutul digital sau serviciul digital respectiv este furnizat de către vânzător sau de către un terț;
- furnizarea de alte servicii decât serviciile digitale, indiferent dacă comerciantul folosește formate sau mijloace digitale pentru a genera rezultatul serviciului sau pentru a-l livra sau transmite către consumator;
- serviciile de comunicații electronice, cu excepția serviciilor de comunicații interpersonale care nu se bazează pe numere;
- asistența medicală;
- serviciile de jocuri de noroc, și anume orice serviciu care presupune o miză cu valoare pecuniară în jocuri de noroc, inclusiv în cele cu un element de abilitate, cum ar fi loteriile, jocurile de cazinou, jocurile de poker și pariurile, care se desfășoară pe cale electronică sau cu ajutorul oricărui alt tip de tehnologie care facilitează comunicarea și la solicitarea individuală a destinatarului unor astfel de servicii;
- serviciile financiare furnizate prin contracte la distanță;
- software-ul oferit de comerciant în baza unei licențe libere și cu sursă deschisă, atunci când consumatorul nu plătește un preț, iar datele cu caracter personal furnizate de consumator sunt prelucrate exclusiv de comerciant pentru a îmbunătăți securitatea, compatibilitatea sau interoperabilitatea respectivului software specific;
- furnizarea de conținut digital atunci când acesta este pus la dispoziția publicului larg altfel decât prin transmisia semnalului ca parte a unui spectacol sau eveniment, cum ar fi proiecțiile cinematografice digitale;
- conținutul digital furnizat în conformitate cu Legea 109/2007 privind reutilizarea informațiilor din instituțiile publice.
Ce protecție le va garanta consumatorilor noua ordonanță
Principalele prevederi ale OUG 141/2021 pot fi grupate în jurul a trei categorii:
- măsuri de asigurare a conformității conținutului sau serviciului digital cu prevederile contractului;
- măsurile corective, în caz de neconformitate sau în caz de nefurnizare, precum și modalitățile pentru aplicarea acestor măsuri;
- modificarea conținutului sau a serviciului digital (e vorba de acele situații în care conținutul sau serviciul este oferit pentru o perioadă mai lungă, iar comerciantul îl modifică - dincolo de ceea ce este necesar pentru a se asigura menținerea conformității).
După aceea, cerințele obiective de conformitate se vor referi la chestiuni care vor ține de utilizarea obișnuită a acelui tip de conținut/serviciu digital. Acestea vor putea viza aspecte precum performanța obișnuită a unui asemenea tip de conținut/serviciu, precum și furnizarea de instrucțiuni și/sau accesorii pe care consumatorul se poate aștepta în mod rezonabil să le primească.
Ordonanța merge atât de departe încât să stabilească și când va avea loc o integrare eșuată a conținutului/serviciului digital în mediul digital al consumatorului (de exemplu, un program instalat), pentru care va răspunde comerciantul. E vorba de acele situații în care:
- conținutul digital sau serviciul digital va fi integrat de comerciant sau sub răspunderea acestuia;
- conținutul digital sau serviciul digital va fi destinat să fie integrat de consumator, iar integrarea incorectă se va datora unor deficiențe în instrucțiunile de integrare furnizate de comerciant.
În ceea ce privește măsurile corective în caz de neconformitate, principalul aspect care contează, aici, se referă la obligația comerciantului de a aduce în conformitate conținutul/serviciul digital cu standardele aplicabile. De asemenea, va fi posibilă reducerea proporțională a prețului sau chiar încetarea contractului. Însă, în acest din urmă caz, neconformitatea va trebui să fie de o importanță considerabilă.
De asemenea, noua ordonanță va mai reglementa un aspect specific al vânzării de conținut digital/servicii digitale, respectiv modificările aduse, în timp, conținutului/serviciilor. Discutăm, aici, de situații în care vor avea loc actualizări ce vor putea schimba considerabil experiența utilizatorului, dincolo de ce este necesar pentru funcționalitate (de exemplu, într-un joc video online, sunt extinse microtranzacțiile cu privire la anumite chestiuni ce nu costau nimic anterior).
Există o serie de condiții de respectat de către comerciant pentru a putea face asemenea modificări:
- contractul va permite o astfel de modificare și va prevedea o justificare valabilă pentru aceasta;
- modificarea se va realiza fără costuri suplimentare pentru consumator;
- consumatorul va fi informat, în mod clar și ușor de înțeles, cu privire la modificare;
- în cazurile în care modificarea va avea un impact negativ asupra accesului la conținut/serviciu sau asupra experienței utilizatorului, consumatorul va fi informat cu suficient timp în prealabil, pe un suport durabil, cu privire la caracteristicile și data modificării și la dreptul de a obține încetarea contractului sau cu privire la posibilitatea de a menține conținutul digital sau serviciul digital, fără modificarea în cauză.
Important! Prevederile OUG 141/2021 vor fi imperative. Cu alte cuvinte, comerciantul și consumatorul nu vor putea încheia contracte prin care vor accepta să deroge de la prevederile acestui act normativ, ca regulă.