avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 418 soluții astăzi
Acasă Subiect: litigii intre profesionisti si consumatori
Subiect: litigii intre profesionisti si consumatori
ACCES GRATUIT

UPDATE Legea privind acțiunile în reprezentare pentru protecția intereselor colective ale consumatorilor, oficializată

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
21 Decembrie 2023 | 2 | 5592 | Timp de citire: 3 min.

Legea ce are ca scop descurajarea practicilor ilegale și reducerea prejudiciilor aduse consumatorilor a fost publicată miercuri în Monitorul Oficial. Noua lege, care trebuia să transpună în legislația națională o directivă europeană referitoare la drepturile consumatorilor până în decembrie 2022, urmărește consolidarea mecanismelor de protecție a intereselor colective ale consumatorilor, nu doar la nivel individual, atât în privința opririi unor practici ilegale, cât și pentru obținerea de despăgubiri ori diverse remedii. Comisia Europeană (CE) a avertizat deja România că se află în întârziere cu transpunerea directivei. Citește articolul

ACCES GRATUIT

CJUE: Dacă n-a fost informat despre dreptul de retragere, un consumator este scutit de plată, dacă se retrage dintr-un contract încheiat la domiciliu, care a fost deja executat

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
21 Mai 2023 | 0 | 3000 | Timp de citire: 2 min.

Un consumator este scutit de orice obligație de plată în cazul în care se retrage dintr-un contract de prestări de servicii, încheiat în afara unui magazin, respectiv la domiciliul sau locul de muncă al acestuia, care a fost deja executat, cu condiția ca firma să nu-l fi înștiințat în legătură cu dreptul de a se retrage din contract, potrivit unei hotărâri de azi a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). Citește articolul

ACCES PREMIUM

Studiu: Companiile se așteaptă la creșterea numărului de insolvențe și de litigii legate de siguranța datelor personale și de protecția consumatorilor

Deloitte România în Aspecte juridice
27 Februarie 2023 | 0 | 1369 | Timp de citire: 3 min.

Siguranța datelor cu caracter personal și protecția consumatorilor sunt domeniile de reglementare care prezintă cel mai mare potențial de creștere a activității de litigii în următorii trei ani, susțin 64%, respectiv 59% dintre companiile românești participante la studiul Deloitte Legal New Roads to Dispute Resolution, realizat cu sprijinul publicației internaționale de business Euromoney la nivel global, inclusiv în România. În ambele cazuri, procentele sunt mult mai ridicate decât cele înregistrate la nivel global, respectiv 48% și 40%. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Protecția consumatorului

UPDATE Oficial: Sancțiuni mai mari pentru comercianții ce folosesc clauze abuzive, practici înșelătoare și noi remedii pentru consumatori

Simona Voiculescu în Aspecte juridice
Redactor-șef, avocatnet.ro
9 Mai 2022 | 0 | 4842 | Timp de citire: 4 min.

Pentru a transpune, cu câteva luni întârziere, o directivă europeană, Guvernul a adoptat recent o ordonanță ce va modifica trei acte normative importante în materia protecției consumatorilor. Noua ordonanță, publicată vineri în Monitor și care se va aplica de la final de mai, va aduce amenzi mai mari pentru inserarea clauzelor abuzive în contracte, amenzi pentru comercianții ce se folosesc de recenzii false ori neverificate, precum și remedii pentru consumatori. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE A fost publicat noul cadru legal al vânzării bunurilor și garanțiilor oferite. Schimbările ce se vor aplica din 1 ianuarie, diferite față de ce se propusese inițial

avocatnet.ro în Aspecte juridice
30 Decembrie 2021 | 1 | 13731 | Timp de citire: 7 min.

După ce recent Ministerul Economiei a republicat în dezbatere un proiect de OUG prin care se va schimba, din 1 ianuarie 2022, cadrul legal aplicabil vânzării de bunuri consumatorilor, Guvernul l-a și adoptat săptămâna asta în ședință, iar azi ordonanța care-l cuprinde a apărut în Monitorul Oficial. La fel ca vechea Lege nr. 449/2003 (pe care o va înlocui de la 1 ianuarie), ordonanța tratează, în mod special, conformitatea bunurilor cu contractul de vânzare, măsurile ce vor trebui luate de vânzători în caz de neconformitate a produselor, dar și regimul garanției produselor. Doar că Guvernul a trimis la Monitorul Oficial o formă semnificativ diferită, pe partea de garanții legale, față de ceea ce ne-a arătat că adoptă în ședința care a avut loc zilele trecute. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Pe viitor, organizațiile consumatorilor vor putea chema comercianții în instanță

Dragos Niculescu în Justițiabil in România
Redactor, avocatnet.ro
25 Noiembrie 2020 | 0 | 2051 | Timp de citire: 2 min.

Printr-o directivă aprobată marți, Parlamentul European (PE) introduce un singur model pentru acțiunea de reprezentare în toate statele membre, el urmând să garanteze protecția consumatorilor împotriva prejudiciilor colective. Totodată, actul normativ european introduce și garanțiile necesare pentru evitarea proceselor abuzive. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Cum poți renunța la un contract încheiat online

Alexandros Bakos în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
5 Martie 2020 | 1 | 3642 | Timp de citire: 5 min.

Consumatorii care încheie contracte online (de exemplu, comandă un bun de pe internet sau încheie un contract cu un furnizor de utilități astfel) au, ca regulă, dreptul să se retragă din acel contract, într-un anumit interval de timp. Mai jos, voi prezenta condițiile generale de retragere din astfel de contracte, referindu-mă și la situațiile în care acest drept nu este aplicabil. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Cum ar trebui să fie formulate clauzele într-un contract pentru a nu fi considerate abuzive

Alexandros Bakos în Justițiabil in România
Redactor, avocatnet.ro
5 Septembrie 2019 | 0 | 3048 | Timp de citire: 2 min.

Clar, inteligibil și fără echivoc. Acestea sunt cerințele esențiale pe care limbajul unui contract încheiat între un consumator și un profesionist trebuie să le îndeplinească. Adică orice consumator care încheie un asemenea contract trebuie să înțeleagă (și să i se explice) care sunt efectele obligațiilor pe care le-ar avea în baza acelui acord. Clauzele contractuale care nu îndeplinesc această condiție vor fi, cel mai probabil, considerate abuzive și, astfel, nu vor produce efecte. În condițiile în care Comisia Europeană a emis o comunicare privitoare la ultimele evoluții în acest domeniu, este important de văzut care sunt elementele „limbajului clar și inteligibil” pe care trebuie să îl aibă un contract încheiat de un consumator cu un profesionist. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Când devine o clauză abuzivă? Când drepturile și obligațiile nu sunt distribuite echilibrat în contract

Alexandros Bakos în Justițiabil in România
Redactor, avocatnet.ro
3 Septembrie 2019 | 1 | 3940 | Timp de citire: 3 min.

Atunci când o persoană e parte într-un contract pe care îl consideră foarte dezavantajos, ea ar putea să scape de efectele lui (sau ale unor prevederi), dacă acel contract conține clauze abuzive. Pentru a determina caracterul abuziv al unei clauze, însă, e nevoie să existe un dezechilibru semnificativ între drepturile și obligațiile consumatorului, pe de o parte, și cele ale profesionistului, pe de alta. Pentru a înțelege mai bine ce înseamnă acest dezechilibru, orice explicație trebuie să pornească de la faptul că nu doar un dezavantaj economic poate să fie implicat, ci orice care, în funcție de situația concretă, îl defavorizează semnificativ pe consumator. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Au fost găsite clauze abuzive în contract. Ce înseamnă asta pentru consumator?

Alexandros Bakos în Justițiabil in România
Redactor, avocatnet.ro
29 August 2019 | 1 | 3682 | Timp de citire: 3 min.

Românii care au încheiat contracte în care au fost constatate clauze abuzive au o serie de remedii la dispoziție prin care să obțină ștergerea efectelor negative ale acelor clauze. Primul și cel mai important este faptul că ele nu vor mai produce efecte (contractul, dacă este posibil, se va desfășura în continuare, fără acele clauze). Pe lângă aceste efect, mai există o serie de consecințe de care persoanele care au fost afectate acele prevederi contractuale pot beneficia: de exemplu, restituirea plăților făcute în baza lor. Aceste aspecte - printre altele - au fost abordate recent într-o comunicare a Comisiei Europene referitoare la interpretarea și aplicarea legislației privind clauzele abuzive. Citește articolul