În luna noiembrie a fiecărui an are loc Black Friday, eveniment ce aduce reduceri mari de prețuri la mai toți comercianții importanți din țara noastră și din străinătate. De-a lungul timpului, evenimentul a suscitat mult interes atât pentru cumpărători, cât și pentru comercianți, în legătură cu achizițiile făcute în această perioadă apărând și o serie de mituri, pe care le demontăm în acest articol.
Mit: Dacă iei online produse cu super-reduceri sau resigilate, nu mai ai dreptul la returnarea lor.
În realitate: Dreptul unui consumator
de a returna un produs cumpărat online sau, așa cum mai este el cunoscut, dreptul de retragere din contract, indiferent de motiv, apare în OUG 34/2014. Mai exact, un cumpărător poate returna un produs în cel mult 14 zile de la achiziționare, fără a fi nevoit să-și justifice decizia.
Mit: La returnarea produsului, clientul poate primi, în locul banilor, vouchere sau reduceri la alte produse.
În realitate: Potrivit legislației, în cazul returnării unui produs, comerciantul e obligat să restituie toate sumele pe care le-a primit de la client, inclusiv, după caz, costurile livrării.
Mit: Durează “o veșnicie” până îți recuperezi banii pe un produs returnat.
În realitate: Nu este așa. De altfel, legislația momentul stabilește că banii se restituie clienților
“fără întârziere nejustificată și, în orice caz, nu mai târziu de 14 zile de la data la care (furnizorul - n. red.) este informat de decizia de retragere din contract a utilizatorul final”.
Mit: Garanția de doi ani este un bonus din partea comerciantului.
În realitate: Fals. Garanțiile produselor pot fi, așa cum stabilește Legea 449/2003, de două tipuri:
garanția legală și cea comercială. Garanția legală se aplică, de principiu, oricărui produs comercializat și este de doi ani. La cumpărarea unui produs, clientul beneficiază automat de garanția legală.
Pe de altă parte, garanția comercială este una suplimentară, adică este în plus față de cea legală, pe care o poate doar completa, nu înlocui.
Mit: Garanția comercială înseamnă, de fapt, prelungirea cu o perioadă de timp a celei legale.
În realitate: Nu neapărat. Garanția comercială poate însemna și prelungirea garanției legale, dar și altceva, de exemplu, rambursarea directă, în cazul defectării produsului, a sumei plătite la cumpărarea lui, fără să se mai încerce repararea sau înlocuirea.
Mit: Dacă nu păstrezi ambalajul produsului, nu-l mai poți returna.
În realitate: Returnarea produselor
nu mai este condiționată de existența ambalajelor originale ale acestora încă din 2015. Totuși, în aceste cazuri, clientul ar putea primi mai puțini bani decât a plătit la cumpărarea produsului, deoarece se consideră că lipsa ambalajului duce la scăderea valorii lui, dar nu putem vorbi, de exemplu, de o reducere cu 50% a sumei.
Mit: La returnarea produselor, rambursarea banilor se face “doar la magazin”.
În realitate: Atunci când se returnează un produs, rambursarea banilor trebuie făcută folosind aceleaşi modalităţi de plată ca cele folosite de client la cumpărare, cu excepţia cazului în care acesta din urmă a fost de acord cu o altă modalitate de plată şi cu condiţia de a nu cădea în sarcina lui plata de comisioane în urma rambursării.
Mit: De Black Friday, termenul de livrare este mai scurt decât cel legal.
În realitate: Nu există derogări de la termenul legal de livrare pentru Black Friday. Acesta rămâne tot de 30 de zile, cu excepția situației în care părțile s-au înțeles altfel. Însă s-ar putea ține cont de Black Friday când consumatorul îi cere vânzătorului livrarea într-un termen suplimentar.
Comentarii articol (0)