Mulți comercianți consideră că ideea dreptului de retur e legată strâns de ideea garanției pentru produse. Eu sunt, însă, de altă părere. Dreptul de retur nu e un drept de garanție, pentru că el se aplică mereu, fără a fi nevoie de o argumentare din partea consumatorului, în timp ce garanția se aplică doar atunci când produsul respectiv are defecte.
Care e legislația care impune dreptul de retur?
Dacă vrei să știi mai multe lucruri despre modul în care este prevăzut în legislație dreptul de retur, atunci va trebui să accesezi Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 34 din 2014, privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniștii.
Ce este dreptul de retur?
Așa s-a fixat deja acest drept în conștiința publică, deși el se numește, în realitate, drept de retragere din contract. Potrivit ordonanței, consumatorul beneficiază de o perioadă de 14 zile pentru a se retrage dintr-un contract la distanță sau dintr-un contract în afară spațiilor comerciale, fără a fi nevoit să justifice decizia de retragere și fără a suporta decât anumite costuri.
În ce condiții se pot returna produsele comandate în mediul online?
Pentru a beneficia de dreptul de retragere, consumatorul trebuie să acționeze în cel mult 14 zile (calendaristice) de la care a intrat în posesia produselor (e un exemplu care vizează contractele de vânzare, mai multe exemple în Instrucțiunile de aici).
Pentru a-și exercita dreptul de retragere, consumatorul trebuie să informeze magazinul cu privire la decizia sa de a se retrage din contract, utilizând o declarație neechivocă, de exemplu, o scrisoare trimisă prin poștă, fax sau e-mail. Poate folosi modelul de retragere menționat în informarea pe care i-a oferit-o comerciantul. Folosirea lui nu este însă obligatorie.
Sunt excepții de la această regulă?
Art. 16 din Ordonanță detaliază o serie de excepții de la regula aplicării dreptului la retragere. Excepțiile vizează în special produsele perisabile, serviciile a căror prestare a fost efectuată deja, produsele realizate la comandă etc. E important să verifici această listă a excepțiilor, pentru că, dacă te încadrezi acolo, trebuie să le explici oamenilor faptul că dreptul de renunțare la contract nu le e aplicabil pentru produsele ori serviciile x, y și z.
În cât timp se pot returna banii consumatorului care a optat pentru returul produselor?
Profesionistul rambursează toate sumele pe care le-a primit drept plată din partea consumatorului, fără întârziere și nu mai târziu de 14 zile de la data la care este informat de decizia de retragere din contract a consumatorului.
Alte reguli importante
Sarcina probei în ceea ce privește îndeplinirea cerințelor în materie de informare stabilite în acest articol îi revine profesionistului. Cu alte cuvinte, magazinul va fi cel care va trebui să dovedească faptul că a făcut corect informarea cumpărătorului privind existența dreptului la retur și la pașii ulteriori pe care i-a urmat după ce a primit cererea de retur de la cumpărător.
E important să citești toate aspectele legate de dreptul la retragere din contract, pentru că îți pot afecta extrem de mult afacerea dacă nu le aplici cum trebuie.
Articolul pe care tocmai l-ai citit este un fragment din una dintre lecțiile cursului nostru Top probleme juridice ale afacerilor din mediul online și soluțiile lor. Avem și alte cursuri care pot antrena minți curioase pe platforma Inteligo.ro.
La inteligo.ro poți urma online cursuri de tot felul, în ritmul ales de tine. Dar pe lângă dorința de a împărtăși experiențele și informațiile pe care noi le avem, ne dorim și să intrăm în contact direct cu oamenii care ne urmăresc. De aceea, în fiecare săptămână vom veni cu subiecte noi de dezbătut legate de noi, oamenii, și de mecanismele care ne ajută să evoluăm constant în viață și carieră.
Comentariile sunt încurajate. :)
Comentarii articol (2)