Exemplu:
S-a achizitionat o pereche de pantofi de la un magazin on-line. Clientul a platit curierului valoarea pantofilor + serviciile de curierat.
In termen de 14 zile clientul are dreptul sa se retraga din contract fara nici un motiv, si comerciantul (magazinul on-line) sa restituie banii.
Legea prevede urmatoarele - "Profesionistul rambursează toate sumele pe care le-a primit drept plată din partea consumatorului, inclusiv, după caz, costurile livrării..."
As vrea sa ma ajutati sa inteleg acest aspect - "inclusiv, după caz, costurile livrării...".
In cazul meu profesionistul a primit de la consumator doar valoarea produsului, iar cheltuielile de transport (curierul) au fost suportate de client, si achitate companiei de curierat, deci comerciantul nu a primit nicio suma de bani pentru serviciile de transport.
Daca clientul doreste sa se retraga din contract, el suporta cheltuieli de transport pentru returul pantofilor, sau comercintul este obligat sa-i intoarca si plata initiala a curierului?
Comerciantul trebuie sa restituie atat costul produsului cat si costul livrarii. Nu e nimic neclar, dupa caz inseamna ca uneori clientul plateste transportul, alteori nu, in functie de politica firmei de la care comanda . Deci cand plateste si transportul de livrare, comerciantul e obligat sa ii restituie toata suma platita pentru a intra in posesia produsului.
Clientul plateste doar cheltuielile de retur. Cititi si mai departe in ordonanta:
Art. 14
[...]
Consumatorul suportă doar costurile directe legate de returnarea produselor, cu excepţia cazului în care profesionistul acceptă să suporte acele costuri sau în care profesionistul nu a informat consumatorul că aceste costuri trebuie suportate de consumator.
Ok. Clientul plateste transportul, insa il plateste firmei de curierat direct, si nu magazinului on-line. De exemplu, in cazul unei pizzerii, cheltuieli de transport sunt platite pizzeriei, care detine o masina pentru livrari la domiciliu. Iar in cazul cu pantofii, clientul plateste o companie terta(transportatorul) pentru a primi produsul. Deci comerciantul (magazinul on-line) primeste doar valoarea bunului de la client, pe care trebuie sa-i restituie in cazul in care se retrage din contract.
Inteleg ce vreti sa spuneti insa ordonanta stabileste ca fiind in sarcina comerciantului plata comenzilor returnate. Omul nu va contacteaza prin curier ci face comanda pe site. Ca sa intre in posesia produsului plateste, sa zicem, 500 lei + 25 lei transport = 525 lei. Tot atat trebuie sa ii restituiti. Nu puteti pune clientul sa plateasca atat expedierea cat si returul.
Poate daca mariti putin adaosurile... sa zicem ca din 10 comenzi vi se returneaza una, nu se va simti rau. Poate sunteti la inceput si sigur ca fiecare leut conteaza.