Dreptul de retragere dintr-un contract se va majora de la 14 zile la 30 de zile, în anumite condiţii, în principal pentru a proteja consumatorii de practicile agresive ale unor comercianți, potrivit unei ordonanțe recent apărute în Monitorul Oficial și care urmeză să modifice legislația privind protecția consumatorilor, de la finalul lui mai. Citește articolul
Legislația de protecția consumatorului urmează să fie modificată, la final de mai, urmând să fie incluse referiri la piețele online și la obligațiile de informare pe care le vor avea administratorii acestor piețe în raport cu consumatorii - spre exemplu, să le spună, dinainte ca ei să contracteze ceva, de ce anumite oferte le-au apărut mai sus în ierarhie înaintea altora. Totodată, terții care își vând produsele pe aceste piețe online vor trebui să dea declarații față de cei care dețin piețele online prin care să sublinieze dacă sunt sau nu profesioniști. Citește articolul
Pentru a transpune, cu câteva luni întârziere, o directivă europeană, Guvernul a adoptat recent o ordonanță ce va modifica trei acte normative importante în materia protecției consumatorilor. Noua ordonanță, publicată vineri în Monitor și care se va aplica de la final de mai, va aduce amenzi mai mari pentru inserarea clauzelor abuzive în contracte, amenzi pentru comercianții ce se folosesc de recenzii false ori neverificate, precum și remedii pentru consumatori. Citește articolul
O asociație de protecție a consumatorilor poate să dea în judecată un operator de date pentru încălcarea GDPR, fără a avea un mandat din partea consumatorilor, întrucât, a stabilit azi Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE), o reglementare națională care-i permite să facă asta nu se abate de la prevederile GDPR. Citește articolul
Pentru a putea moderniza sistemul de depunere a reclamațiilor, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) anunță că formularul online de reclamații va putea fi folosit de consumatori doar în timpul săptămânii și doar între anumite ore. ANPC nu a anunțat însă și o dată de la care se va reveni la normal. Citește articolul
Cei ce vor să aducă în atenția Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) o situație urgentă, de pildă, debranșarea de la electricitate sau gaze naturale pentru facturi calculate greșit ori în situația în care este pusă în pericol sănătatea oamenilor, au de-acum la dispoziție pentru asta un număr de WhatsApp, potrivit unui anunț de azi al instituției. Totuși, trimiterea sesizărilor către ANPC în acest mod nu elimină necesitatea formulării unei reclamații oficiale. Citește articolul
După ce recent Ministerul Economiei a republicat în dezbatere un proiect de OUG prin care se va schimba, din 1 ianuarie 2022, cadrul legal aplicabil vânzării de bunuri consumatorilor, Guvernul l-a și adoptat săptămâna asta în ședință, iar azi ordonanța care-l cuprinde a apărut în Monitorul Oficial. La fel ca vechea Lege nr. 449/2003 (pe care o va înlocui de la 1 ianuarie), ordonanța tratează, în mod special, conformitatea bunurilor cu contractul de vânzare, măsurile ce vor trebui luate de vânzători în caz de neconformitate a produselor, dar și regimul garanției produselor. Doar că Guvernul a trimis la Monitorul Oficial o formă semnificativ diferită, pe partea de garanții legale, față de ceea ce ne-a arătat că adoptă în ședința care a avut loc zilele trecute. Citește articolul
Comercianții profită de neatenția consumatorilor și de entuziasmul creat de reducerile anunțate de Black Friday. Anul acesta, mai mult ca anii precedenți, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a anunțat că a amendat mai multe magazine mari care ofereau reduceri înșelătoare cumpărătorilor din online și nu numai. În acest context, ANPC a înființat o „divizie” specială de control, care se concentrează pe reducerile de Black Friday, dar și o adresă specială de e-mail la care consumatorii pot trimite reclamații și orice dovezi consideră necesare pentru a arăta neregulile constatate. Citește articolul
Începând din 2019, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) ține evidența firmelor care comit nereguli în raport cu legislația de protecția consumatorilor, astfel încât, dacă acestea încalcă în mod repetat legea, să fie sacționate din ce în ce mai dur, a explicat anul trecut ANPC pentru redacția noastră. Documentul în care sunt înregistrate astfel de firme poartă denumirea de cazier contravențional. Citește articolul
Potrivit Legii 449/2003, care reglementează garanțiile produselor, atunci când apar probleme în funcționarea unui produs de folosință îndelungată aflat în garanție, comerciantul care l-a vândut este obligat să îl repare sau să îl înlocuiască în 15 zile calendaristice ori, dacă nu se poate, să-i restituie clientului prețul plătit. La prima vedere, pare simplu de calculat cât are acesta de așteptat: s-a stricat, anunță comerciantul și în 15 zile situația trebuie rezolvată. În realitate lucrurile nu stau chiar așa, termenul curgând diferit în funcție de natura produsului - de exemplu, perioada maximă în care trebuie reparată sau înlocuită o mașină de spălat rufe este mai scurtă decât cea în care trebuie adus la conformitate un telefon defect. În plus, în anumite situații clientul poate pretinde remedierea într-un interval mai mic decât cel precizat în legislație. Citește articolul