b) când datele cu caracter personal furnizate de consumator pentru a-i permite profesionistului să respecte cerinţele legale la care este supus, iar profesionistul nu prelucrează aceste date în niciun alt scop” este completarea adusă domeniului de aplicare a Ordonanței drepturilor consumatorilor printr-o altă ordonanță de urgență recentă - OUG nr. 58/2022, dar care se aplică din 28 mai 2022 abia.
Noua normă, practic, extinde protecției consumatorilor la serviciile digitale pentru care consumatorii nu plătesc, însă oferă (la schimb) date cu caracter personal. Vorbim de servicii cum ar fi: stocarea în cloud, platformele de comunicare socială și conturile de e-mail.
„Având în vedere creșterea valorii economice a datelor cu caracter personal, serviciile respective nu pot fi considerate a fi pur și simplu «gratuite». Prin urmare, consumatorii ar trebui să aibă același drept la informații precontractuale și dreptul de a anula contractul în decursul unei perioade de retragere de 14 zile, indiferent dacă plătesc pentru un serviciu sau oferă date cu caracter personal”, scrie în nota care a însoțit proiectul de ordonanță ce a devenit OUG nr. 58/2022.
Mai departe, scrie în recenta ordonanță, în cazul în care consumatorul își exercită dreptul de retragere din contract, în termenul legal, este interzis profesionistului de a utiliza orice conţinut, altul decât datele cu caracter personal, care a fost furnizat sau creat de consumator la utilizarea conţinutului digital sau a serviciului digital furnizat de profesionist, cu excepţia cazului în care acest conţinut:
a) nu are nicio utilitate în afara contextului conţinutului digital sau al serviciului digital furnizat de profesionist;
b) are legătură doar cu activitatea consumatorului atunci când foloseşte conţinutul digital sau serviciul digital furnizat de profesionist;
c) a fost agregat cu alte date de către profesionist şi nu poate fi dezagregat sau poate fi dezagregat doar cu eforturi disproporţionate;
d) a fost generat în comun de către consumator şi alte persoane, iar alţi consumatori pot continua să utilizeze conţinutul.
Desigur, profesioniștii, în aceste cazuri, companiile care dețin platformele și furnizează aceste servicii sunt datori să respecte în privința prelucrării datelor personale prevederile Regulamentului european privind protecția datelor personale - GDPR - doar că vor trebui să respecte și prevederile din zona protecției consumatorilor.
Concret, pentru consumator asta înseamnă că poate apela la ANPC dacă cel care furnizează acele servicii îi încalcă drepturile din OUG nr. 34/2014 - de pildă, are dreptul să primească anumite informații precontractuale (principalele caracteristici ale serviciilor oferite, adresa profesională și toate datele relevante pentru ca acesta să poată intra în contact cu profesionistul, preţul total al serviciilor, ce obligații are, posibilitatea şi modalitatea de a recurge la un mecanism extrajudiciar de depunere şi soluţionare a reclamaţiilor căruia i se supune profesionistul).
Comentarii articol (0)