Pentru că actuala legislație privind protecția consumatorilor nu mai răspunde pe deplin nevoilor actuale ale acestora, parlamentarii vor ca, printr-un proiect de lege adoptat miercuri de senatori, aceasta să fie actualizată, astfel încât să reflecte dezvoltarea din ultima vreme a pieței de produse și servicii din țara noastră. Proiectul merge acum, pentru dezbatere și vot, la Camera Deputaților.
În primul rând,
proiectul legislativ trecut de Senat introduce noi elemente în legislația privind drepturile consumatorilor, printre care și cazierul comercial (
apărut în septembrie 2022), abatere repetată, uzură excesivă sau cifră de afaceri, care va fi folosită la stabilirea amenzilor aplicate comercianților.
Apoi, prin viitoarea lege se stabilește că operatorii economici vor fi obligați să acorde despăgubiri consumatorilor pentru pagubele suferite de aceștia, pe baza documentelor doveditoare menţionate în cadrul procesului-verbal de constatare a contravenţiei.
În prezent, potrivit inițiatorilor, comercianții
“pot acoperi o parte din prejudiciu, însă acest fapt este îngreunat de un proces anevoios, deşi prejudiciul îndeplineşte toate condiţiile pentru a putea fi acoperit”.
De asemenea, comercianții vor avea obligaţia de a răspunde reclamaţiilor consumatorilor
în maximum 15 zile de la primirea lor.
În proiect este prevăzută posibilitatea consumatorului de a solicita plata unor despăgubiri, potrivit clauzelor contractuale sau dispoziţiilor legale, și în cazul remedierii ori al înlocuirii produselor sau serviciilor necorespunzătoare.
Solicitarea de despăgubiri se va face prin cerere scrisă adresată operatorului economic. În cazul în care operatorul economic nu răspunde în termen de 15 zile de la momentul primirii cererii consumatorului sau refuză să dea curs cererii de despăgubire, consumatorul se poate adresa instanţei de judecată competente ori poate parcurge procedura de mediere.
În plus, pentru încălcările, în mod repetat, ale drepturilor consumatorilor, comercianții sancţionaţi pentru abaterile din domeniul protecţiei consumatorilor vor fi consemnaţi în cazierul comercial pentru o perioadă de
trei ani de la data întocmirii documentului de control.
Anularea documentului de control de către instanţa de judecată va conduce la radierea sancţiunii din cazierul comercial.
Sancțiunile pentru nerespectarea prevederilor viitoarei legi
se vor stabili în funcție de cifra de afaceri, atât în cazul persoanelor fizice, cît și al firmelor. De pildă, dacă o persoană fizică ce desfăşoară activităţi independente sau o persoana fizică autorizată nu remediază deficienţele apărute la prestarea serviciilor care nu corespund şi care nu sunt imputabile consumatorului în termen de maximum 15 zile, amenda pe care o va risca va fi de până la 4.000 de lei.
Pe de altă parte, în cazul persoanelor fizice sau juridice cu o
cifră de afaceri de peste 10.000.000 de lei, amenda contravenţională pentru nerespectarea interdicției de comercializare a produselor, bunurilor imobile sau prestării de servicii care, utilizate în condiţii normale, pot pune în pericol viaţa, sănătatea sau securitatea consumatorilor, printre altele, va fi cuprinsă
între 15.000 și 240.000 de lei.
Tot amendă de 240.000 de lei vor risca aceleași entități dacă nu respectă interdicția legată de producerea, importul şi comercializarea produselor falsificate sau contrafăcute ori dacă nu acordă despăgubiri consumatorilor pentru pagubele suferite sau nu răspund reclamațiilor în cel mult 15 zile de la primirea lor.
“Este imperios a se revizui regimul juridic al contravenţiilor în acord şi în concordanţă cu noile directive ale Uniunii Europene, pentru a asigura o mai bună protecţie a consumatorilor”, potrivit inițiatorilor propunerii legislative.
Atenție! Pentru a se putea aplica, proiectul de lege trebuie să treacă de Camera Deputaților, să fie promulgat de președintele țării și publicat în Monitorul oficial.
Comentarii articol (1)