Vorbim, mai exact, de Ordinul ANPC nr. 584/2022, apărut azi în Monitorul Oficial.
Guvernul a adoptat, la final de primăvară, OUG nr. 58/2022, prin care s-au modificat trei acte normative importante în materia drepturilor consumatorilor și obligațiilor pe care le au profesioniștii față de aceștia. Printre altele, ordonanța, care transpunea o directivă europeană, a adus amenzi mai mari pentru inserarea clauzelor abuzive în contracte, amenzi pentru comercianții ce se folosesc de recenzii false ori neverificate, precum și anumite remedii pentru consumatori.
Aceeași ordonanță a venit însă cu o idee nouă - cazierul comercial. Adică un document (fișă de evidență) în care ANPC va trece faptele și sancțiunile aplicate comercianților și altor profesioniști și care vor rămâne acolo, exceptând situația când sancțiunea e contestată și profesionistul obține câștig de cauză, timp de trei ani de la întocmirea documentului de control.
(2) Datele cuprinse în cazierul comercial vor fi stabilite prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, ce se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, în termen de 3 luni de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
(3) Implementarea şi instrucţiunile referitoare la cazierul comercial se realizează de către Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, în termen de maximum 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
(4) Cazierul comercial reprezintă fişa de evidenţă în care Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor consemnează faptele/ şi sancţiunile aplicate operatorilor economici prin documentele de control”, scrie în OUG nr. 58/2022.
Cazierul, luat în considerare la aplicarea sancțiunilor viitoare
Desigur, scopul înscrierii într-un cazier a faptelor și a sancțiunilor aplicate de inspectorii ANPC este acela de a ști ce sancțiune se impune la următorul control unde se constată nereguli - posibil, chiar aceleași ca data trecută.
Conform recentei OUG 58, aplicabile din 28 mai, printre criteriile orientative luate în considerare pentru aplicarea de sancțiuni de către ANPC se numără și „orice încălcare anterioară săvârşită de profesionişti, ce se regăseşte în mod obligatoriu în cazierul comercial al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor”.
Cuprinsul cazierului și regulile aferente
Ordinul ANPC nr. 584/2022 publicat azi stabilește cuprinsul acestui cazier comercial, iar implementarea cazierului ar trebui să aibă loc până cel târziu pe 28 noiembrie.
„Înregistrarea în cazierul comercial se operează în termen de maximum 2 zile după comunicarea procesului-verbal de constatare a contravenției”, potrivit ordinului, iar operatorul economic ce apare în evidența cazierului va putea cere rectificarea datelor dacă ele nu corespund situației reale sau dacă înregistrarea datelor s-a făcut cu nerespectarea legii.
„Anularea documentului de control de către instanţa de judecată, prin hotărâre definitivă, conduce la radierea sancţiunii din cadrul cazierului comercial”, mai scrie în Ordinul ANPC nr. 584/2022, iar dacă documentul de control nu a fost contestat, radierea sancțiunii va opera în termenul de trei ani de la data înregistrării sale.
Datele din cazier vor putea fi comunicate organelor penale, instanței de judecată, iar orice operator va putea cere un extras din cazierul său - dar nu și din al altora.
Cazierul comercial cuprinde următoarele date:
a) structura din cadrul Autorității care a încheiat documentul de control;
b) datele de identificare ale comisarului ce introduce datele: numele și prenumele, precum și numărul legitimației;
c) denumirea operatorului economic/profesionistului, cu indicarea tuturor datelor de identificare, adresa sediului social, adresa punctului de lucru;
d) seria/numărul și data încheierii procesului-verbal de constatare a contravenției;
e) numărul și data ordinului sau deciziei emise în baza procesului-verbal de constatare a contravenției;
f) descrierea abaterii;
g) indicarea actului normativ încălcat/articolului/alineatului/literei;
h) sancțiunea aplicată, cu indicarea actului normativ/articolului/alineatului/literei, a cuantumului și, dacă este cazul, cu precizarea minimului aplicat în cazul în care actul normativ permite aplicarea minimului;
i) indicarea măsurilor dispuse;
j) indicarea sancțiunilor complementare;
k) instanța și numărul de dosar, în cazul în care procesulverbal de constatare a contravenției, ordinul sau decizia a fost contestată;
l) data radierii;
m) alte mențiuni.
ANPC ținea și până acum o evidență a sancțiunilor
În 2019, ANPC anunța printr-un comunicat că introduce cazierul contravențional, un document folosit la „identificarea operatorilor economici și a faptelor pentru care s-au aplicat deja sancțiunea avertismentului, astfel încât la o nouă încălcare, aceasta să nu mai fie repetată”.
Reprezentanții ANPC au răspuns în 2020 solicitării redacției noastre cu privire la modul în care funcționează cazierul contravențional pentru firme și au explicat că acest tip de cazier este folosit la nivel intern, pentru a ușura activitatea agenților constatatori - prin urmare, nu e o evidență „la vedere”, ce poate fi consultată de terți. El nu era prevăzut, de drept, într-o ordonanță sau în vreo lege din sfera protecției consumatorilor, ci era un instrument de care se foloseau inspectorii și la care firmele nu aveau acces.
În contextul apariției cazierului comercial, reglementat la nivel legislativ, locul cazierului contravențional, ca instrument intern, va fi luat de acesta dintâi. Preluarea informațiilor din cazierul contravențional în cel comercial nu ar trebui să aibă loc însă, pentru că cel contravențional, instrument intern al ANPC, nu este reglementat așa cum e cel comercial, iar între cele două nu există reglementat niciun raport care să permită un atare transfer.