Două noi plăcuțe informative ce trebuie afișate din septembrie
Mai întâi, vorbim de informarea consumatorilor cu privire la soluționarea alternativă a litigiilor (SAL). Aici, ANPC le cere tuturor comercianților să afișeze o plachetă informativă (atât fizic, cât și online) despre SAL pentru ca toți consumatorii să fie informați despre mecanismul prin care pot rezolva problemele pe care le au cu comercianții, în afara instanțelor de judecată. ANPC a început să controleze afișarea plachetei SAL începând din 2 septembrie. Amenda pentru lipsa de informare în privința SAL e prevăzută de OG nr. 38/2005 între 2.000 și 5.000 de lei.
Un alt ordin ANPC apărut recent vizează introducerea obligației pentru bănci, IFN-uri și pentru casele de amanet de a furniza clienților, pe hârtie, e-mail sau alt suport durabil, informații despre procedurile insolvenței persoanelor fizice, din 17 septembrie 2022. Obligația vizează, de asemenea, și sediile fizice, și site-urile acestor operatori.
Mai multe despre cele două ordine și cum arată aceste plăcuțe puteți citi aici.
Cazierul comercial
Cazierul comercial a fost introdus în legislația de protecția consumatorilor de la noi prin OUG nr. 58/2022, dar normele sale de implementare au venit abia recent, printr-un alt ordin al ANPC. Cazierul e un document (o fișă de evidență) în care ANPC va trece faptele și sancțiunile aplicate comercianților și altor profesioniști și care vor rămâne acolo, exceptând situația când sancțiunea e contestată și profesionistul obține câștig de cauză, timp de trei ani de la întocmirea documentului de control. Ordinul ANPC nr. 584/2022 stabilește cuprinsul acestui cazier comercial, iar implementarea sa ar trebui să aibă loc până cel târziu pe 28 noiembrie. Datele din cazier vor putea fi comunicate organelor penale, instanței de judecată, iar orice operator va putea cere un extras din cazierul său - dar nu și din al altora.
Mai multe despre cazierul comercial puteți afla de aici.
Mai mulți comercianți și prestatori de servicii vor fi obligați să accepte plata cu cardul, din 2023
Limita actuală de la care apare obligația de a accepta plăți cu cardul urmează să se micșoreze de cinci ori - obligația va fi impusă, din ianuarie 2023, persoanelor juridice care au o cifră de afaceri anuală mai mare de 10.000 de euro. Este una dintre multele măsuri fiscale aduse de OG nr. 16/2022. Cu asta, practic, Guvernul a revenit la ce se decisese inițial în privința acestei obligații.
Datele comercianților online vor fi transmise lunar online prin declarația 395
În curând, furnizorii de servicii poștale vor trebui să înceapă transmiterea lunară a informațiilor despre comercianții online care trimit colete cu plata ramburs, tot ce mai lipsește fiind publicarea în Monitorul Oficial a unui ordin ANAF care pune, practic, în aplicare o chestiune cuprinsă în OUG nr. 67/2022. Raportările vor începe, de principiu, după câteva luni de la oficializarea proiectului de ordin. Statisticile citate de ANAF arată că volumul vânzărilor online de produse a crescut în mod semnificativ în ultimii ani, în contextul crizei coronavirusului și al restricțiilor aplicate firmelor și persoanelor fizice. Din acest motiv, s-au înmulțit și comercianții online, iar activitatea acestora este mai greu de monitorizat decât a comercianților clasici. Prin urmare, o atare măsură este necesară.