ACCES GRATUIT
Litigiile cu asigurătorii RCA pot fi rezolvate și în afara instanței. Uneori, păgubiții pot obține despăgubiri mai mari
Consumatorii care intră în litigii cu asigurătorii (inclusiv cei care oferă asigurări de răspundere civilă auto - RCA) nu trebuie să meargă, neapărat, în instanță, pentru a remedia problema. O opțiune alternativă este oferită de Entitatea de Soluționare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Financiar Non-bancar (SAL-Fin). Practic, discutăm de un proces de conciliere, care durează undeva între o lună și două luni, potrivit celor mai recente date puse la dispoziție de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF).
Articolul continuă mai jos
O aplicare practică a concilierii în litigiile cu asigurătorii îi vizează pe cei activi în domeniul RCA.
Potrivit ASF, o persoană păgubită primește, de regulă, mai mulți bani, atunci când recurge la concilierea prin SAL-Fin decât dacă ar accepta direct oferta asigurătorului.
În esență, SAL-Fin le oferă consumatorilor
servicii alternative de soluționare a disputelor pe care le au cu asigurătorii sau cu alți furnizori de servicii financiare non-bancare. Procedurile sunt opționale pentru consumator, existând două alternative:
- o procedură de soluționare, prin care un conciliator le propune părților aflate în litigiu o soluție (acestea sunt libere să o accepte sau nu);
- o procedură de soluționare, prin care unul sau mai mulți conciliatori impun o soluție (de data aceasta, acceptarea rezultatului nu mai este opțională pentru părțile aflate în litigiu).
În ambele cazuri, însă, implicarea în oricare din cele două proceduri
nu exclude posibilitatea pentru consumator de a cere despăgubiri în instanță.
De asemenea, alte avantaje pe care le au consumatorii, dacă acceptă să intre în procedura concilierii cu un asigurător, sunt:
- perioada de timp foarte scurtă în care pot să ajungă la o soluție (una-două luni), spre deosebire de mersul în instanță (unde un proces s-ar putea întinde și pe mai mulți ani);
- gradul relativ crescut de eficiență a procedurii (în 2020, potrivit ASF, din 1100 de cereri de conciliere, SAL-Fin a rezolvat peste 600);
- procedura este gratuită (cu excepția situațiilor în care sunt solicitate anumite probe ce presupun cheltuieli suplimentare).
De asemenea, este foarte important pentru consumatori să rețină că o hotărâre pronunțată de un conciliator SAL-Fin
este executorie, de drept. Așadar, consumatorul o va putea folosi pentru a se adresa unui executor judecătoresc cu ea.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (0)