Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a dat publicității, în cadrul unui comunicat de presă, faptul că SAL-Fin (Entitatea de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul financiar non - bancar) din cadrul instituției a finalizat, anul trecut, un număr de 411 litigii între consumatori şi entităţile de pe piaţa financiară nebancară.
Conform documentului, ”SAL-Fin a înregistrat anul trecut 923 cereri de conciliere, dintre care 472 au fost cereri acceptate, fiind îndeplinite condițiile legale de eligibilitate. Analiza statistică a acestor date indică faptul că, pentru 81% din cererile transmise spre soluționare, consumatorii au ales procedura de impunere a unei soluții, iar pentru 98% din concilieri au optat pentru soluționarea online”.
Important de știut este faptul că SAL-Fin este o alternativă la varianta rezolvării litigiilor în instanță, fiind un mecanism de conciliere între consumatori și comercianții din domeniul asigurărilor - reasigurărilor, al pieței de capital și al sistemului pensiilor private.
Prin urmare, aceasta este, în anumite condiții, cea mai rapidă variantă de soluționare a unui litigiu survenit între emitentul unei polițe de asigurare obligatorie de răspundere civilă (RCA) și clientul său, în situația în care compania a refuzat acordarea unei despăgubiri.
De altfel, conform documentului citat, ”cererile consumatorilor, preluate în analiză de SAL-Fin în cursul anului 2023, au vizat domeniul asigurărilor, respectiv circa 80% din total fiind aferente pieței RCA, aproximativ 13% asigurărilor generale, iar 4% se referă la asigurările facultative CASCO”.
Cine se poate adresa SAL-Fin
Orice persoană care are calitatea calitatea de consumator de produse si servicii financiare non-bancare. Comerciantul sau profesionistul cu care un consumator este într-un litigiu poate fi orice persoană fizică sau juridică, publică ori privată, care acţionează în cadrul activităţii sale în sectoarele pieței financiare non-bancare, respectiv asigurări-reasigurări, piața de capital, sistemul pensiilor private.
Condiții de admitere a cererii
Consumatorii pot supune litigiul procedurilor administrate de SAL-Fin doar dacă fac dovada că, în prealabil, au încercat să soluţioneze litigiul direct cu comerciantul în cauză. Prin această condiție, se asigură existența bunei intenții în rezolvarea amiabilă a disputei dintre cele două părți.
De asemenea, este necesar ca litigiul să fie naţional sau transfrontalier, izvorât dintr-un contract de vânzare sau de prestări de servicii încheiat între un comerciant care desfăşoară activităţi în România şi un consumator rezident în Uniunea Europeană.
Consumatorul se poate adresa SAL-Fin în termen de un an de la data la care acesta a prezentat reclamaţia comerciantului sau de la data săvârşirii faptei ce a dat naştere litigiului (în cazul faptelor continue, de la data încetării acestora). Nerespectarea acestui termen poate conduce la refuzul SAL-Fin de instrumentare a litigiului.
Ce presupune procedura de soluționare alternativă a litigiului
Prin accesarea SAL-Fin, clienții nemulțumiți pot alege una dintre cele două tipuri de proceduri de soluționare alternativă a litigiilor: una ce se poate finaliza cu propunerea unei soluții sau alta ce se poate finaliza cu impunerea unei soluţii.
Procedura de soluționare prin propunerea unei soluții este o modalitate de a rezolva conflicte sub îndrumarea unui conciliator din cadrul SAL-Fin. Părțile se pot retrage în orice moment, dacă nu sunt mulțumite de proces. Înainte de a accepta soluția propusă, părțile sunt informate cu privire la opțiunea de a accepta sau nu soluția, dreptul de a căuta despăgubiri în instanță și consecințele juridice. Dacă doar una dintre părți acceptă soluția, aceasta nu este obligatorie. În caz de respingere, SAL-Fin emite o încheiere și informează despre căile de atac disponibile pentru consumator.
În procedura de soluționare prin impunere a unei soluții, părțile pot alege un conciliator unic sau o comisie formată din trei conciliatori. Înainte de a opta pentru această metodă, li se aduc la cunoștință condițiile speciale ale acestei alegeri: soluția este obligatorie, părțile nu pot retrage și nu au opțiunea de a accepta sau nu soluția. Implicarea în procedură nu exclude posibilitatea de a cere despăgubiri în instanță separat, iar soluția dată poate fi diferită de cea stabilită de o instanță. Procedura se încheie cu pronunțarea unei hotărâri de impunere, care devine executorie dacă nu este contestată în 15 zile de la comunicare.
Avantajele SAL
Procedura SAL este gratuită pentru consumator, cu excepţia cazurilor în care sunt solicitate expertize, traduceri de documente sau alte probe suplimentare, caz în care cheltuielile vor fi suportate de către partea care le solicită.
În plus, timpul de soluționare a litigiilor este mult mai scurt comparativ cu instanțele de judecată. Conform ASF, în anul 2023, durata medie de soluționare a cererilor a fost de aproximativ 30 de zile pentru procedura de soluționare prin propunerea unei soluții și aproximativ 51 de zile pentru procedura de soluționare prin impunerea unei soluții.
Una alt avantaj al acestor proceduri este acela că alegerea procedurii de soluționare (impunere/propunere) se face de către client.
Principalele cauze ale litigiilor
Conform datelor statistice puse la dispoziția presei de către ASF, majoritatea litigiilor survenite între asigurat și asigurător au la bază următoarele cauze:
- Depășirea termenului legal de plată a despăgubirilor aferente dosarelor de daună deschise în baza contractelor RCA; solicitarea de penalități cuvenite consumatorilor pentru întârzierile în plata despăgubirilor sau diferențelor de plată la despãgubiri în baza contractelor RCA.
- Diferența mare dintre sumele propuse de către asigurători în dosarele de daună și calculele pe care consumatorii le primesc în urma evaluărilor sau constatărilor din unitățile de service (în cazul RCA). De exemplu, într-un litigiu soluționat anul trecut prin această procedura, consumatorul a primit suplimentar suma de 157.490 de lei, reprezentând diferența de despăgubire și penalitățile aferente dosarului de daună deschis la un asigurător și lipsa de folosință, după cum reiese din comunicatul ASF.
- Lipsa de comunicare transparentă a calculelor pe care asiguratorii le fac în stabilirea cuantumului daunelor.
- Solicitarea sumelor considerate cuvenite de către consumatori pentru închirierea de autoturisme sau lipsa de folosință în baza contractelor RCA.
SAL-Fin este singura entitate de soluționare alternativă a litigiilor care organizează și administrează proceduri SAL, pe domeniile în care ASF are competență și este unica entitate la nivel național membră a rețelei europene de profil FIN-NET. Numai anul trecut, consumatorii au primit în plus față de ofertele inițiale ale asigurătorilor suma de aproximativ un milion de lei.
Un mecanism asemănător este pus și la dispoziția consumatorilor de produse financiare de tip IFN sau bancare, prin intermediul Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB). Detalii puteți afla din acest articol.
Comentarii articol (0)