La partea de sancțiuni din OUG nr. 34/2014 privind drepturile consumatorilor urmează să se modifice, din 28 mai, absolut toate limitele minime și maxime ale amenzilor pe care le pot primi comercianții și alte categorii de profesioniști vizați de obligațiile din această ordonanță. Modificările sunt aduse prin OUG nr. 58/2022 și pot fi rezumate pe scurt în sintagma „regim sancționatoriu mult mai dur decât cel actual”.
De pildă, pentru contractele încheiate încheiate în spațiile comerciale, lipsa furnizării informațiilor în mod lizibil și ușor de înțeles se va sancționa cu amenzi între 4.000 și 6.000 de lei, adică cu amenzi cel puțin de două ori mai mari (limita minimă fiind acum de 2.000 de lei). Informațiile precontractuale pe care profesioniștii din spațiile comerciale trebuie să le dea trebuie să bifeze anumite condiții, altfel putându-se da amenzi între 7.000 și 35.000 de lei (aici vorbim de o creștere uriașă, limitele actuale situându-se între 2.000 și 5.000 de lei).
Apoi, în cazul contractelor la distanță sau în afara spațiilor comerciale, avem un alt set de cerințe specifice, iar comercianții care nu-l respectă va risca, din 28 mai, amenzi între 4.000 și 10.000 de lei - vorbim de limite de două ori mai mari decât cele de acum.
Completarea incorectă a instrucţiunilor prevăzute în formularul tipizat de informare cu privire la retragere va fi amendată cu sume între 3.000 și 10.000 de lei, limita actuală fiind la 5.000 de lei. Comercianții care nu respectă conținutul legal al dreptului de retragere, adică drepturile consumatorilor și obligațiile care le revin acestora dintâi, riscă acum amenzi care merg cel mult până la 4.000 - 5.000 de lei, dar din 28 mai ele vor putea ajunge până la 15.000 de lei chiar pentru fiecare prevedere încălcată.
De asemenea, pentru comercianții care vând la distanță, furnizarea informațiilor contractuale trebuie să se facă neapărat în limba română, într-o formă accesibilă și ușor de înțeles de către consumator, altfel amenzile se vor situa între 2.000 și 10.000 de lei.
Un alt aspect este cel ce ține de modul în care se fac livrările de produse. Dacă acum amenzile sunt de maximum 4.000 de lei, din 28 mai vor ajunge la 9.000 de lei.
a) natura, gravitatea, amploarea şi durata încălcării;
b) orice acţiune întreprinsă de profesionist pentru a atenua sau a repara prejudiciul suferit de consumatori;
c) orice încălcare anterioară săvârşită de profesionist, ce se regăseşte în mod obligatoriu în cadrul cazierului comercial;
d) beneficiile financiare dobândite sau pierderile evitate de profesionist datorită încălcării, dacă sunt disponibile datele relevante;
e) sancţiunile aplicate profesionistului pentru aceeaşi încălcare în alte state membre ale Uniunii Europene în cazurile transfrontaliere în care informaţiile cu privire la astfel de sancţiuni sunt disponibile prin mecanismul instituit prin Regulamentul (UE) 2017/2.394 al Parlamentului European şi al Consiliului;
f) orice alt factor agravant sau atenuant aplicabil circumstanţelor cazului.
Comentarii articol (2)