Nici comercianții online nu sunt feriți de eventuale controale ale inspectorilor ANPC, iar, în cazul descoperirii unor nereguli, amenzile (cumulative și în cazul lor, la fel ca pentru orice activitate comercială) pot ajunge, adunate, la valori serioase.
Fișele de control ale acestui tip de activități, puse și ele la dispoziția celor interesați pe site-ul ANPC, pot folosi drept ghid de bune practici pentru operatorii comerciali la distanță.
Primul lucru pe care îl vor verifica inspectorii va fi măsura în care este respectată cerința de a furniza informații în mod clar și inteligibil, referitor la principalele caracteristici ale bunurilor sau serviciilor, identitatea profesionistului, sediul acestuia, adresa poștală, prețul cu toate taxele incluse, perioada de valabilitate a ofertei, modalitatea de plată și livrare, dreptul la retragere, cine suportă costul aferent returnării, termenul de exercitare a dreptului la retragere, existența cerințelor de conformitate, asistență post vânzare, servicii post vânzare și garanții, existența codurilor de conduită, funcționalitatea bunurilor cu elemente digitale, existența mecanismului extrajudiciar de depunere și soluționare a reclamațiilor.
Nerespectarea rigorilor legate de o corectă informare a consumatorilor se poate solda cu o amendă cuprinsă între 4.000 și 10.000 lei, conform prevederilor OUG 34/2014.
Tot legat de informare, nerespectarea informării precontractuale corecte a clienților poate aduce comerciantului amenzi de până la 35.000 lei. Informațiile precontractuale trebuie să fie clare cu privire la principalele caracteristici ale bunurilor sau serviciilor, identitatea profesionistului, sediul acestuia, adresa poștală, prețul cu toate taxele incluse, perioada de valabilitate a ofertei, modalitatea de plată/livrare, dreptul la retragere, cine suportă costul aferent returnării, termenul de exercitare a dreptului la retragere, existența cerințelor de conformitate, asistență post vânzare, servicii post vânzare și garanții, existența codurilor de conduită, funcționalitatea bunurilor cu elemente digitale, existența mecanismului extrajudiciar de depunere și soluționare a reclamațiilor.
După aceea, neincluderea acestor informații precontractuale în contractul final poate fi sancționată cu (încă) 9.000 lei.
Încă o amendă de până la 10.000 de lei va primi comerciantul care nu dă clar de înțeles faptul că există anumite costuri suplimentare față de prețul afișat sau că orice costuri aferente returnării produselor nu cad în sarcina clientului.
Inexistența etichetelor în limba română poate aduce magazinului online o amendă de până la 10.000 lei.
Lipsa informarii in contractele în afara spațiilor comerciale poate aduce amenzi de până la 10.000 lei, separat, pentru neprezentarea informațiilor contractuale pe suport durabil, în limbaj simplu și inteligibil, neprezentarea unui exemplar original semnat al contractului sau a confirmării în scris. ori a celor privind identitatea profesionistului, prețul, caracteristicile serviciilor și dreptul de retragere.
Dacă urmează să se încheie un contract la distanță prin intermediul telefonului, profesionistul trebuie să confirme oferta consumatorului pe un suport durabil, iar angajamentul consumatorului începe doar după ce acesta a semnat oferta sau și-a trimis consimțământul scris. Ignorarea acestor obligații este sancționată cu amendă care poate ajunge la 9.000 lei.
O amendă mult mai consistentă este aplicată în cazul nerespectării dreptului consumatorului de a se retrage din contract într-un termen de 14 zile sau 30 zile, după caz, fără a își motiva decizia și fără a suporta alte costuri decât cele prevăzute de lege este sancționată și mai drastic, amenda putându-se ridica la suma de 15.000 lei.
Trebuie știut faptul că în cazul în care comerciantul nu a transmis consumatorului informațiile privind dreptul de retragere, perioada de retragere se prelungește automat cu 12 luni. Dacă magazinul nu procedează în acest fel și nu informează clientul cu privire la acest aspect, riscă alți 15.000 lei.
Conform aceleiași OUG 34/2014, comerciantul trebuie să ramburseze toate sumele primite de la consumator, inclusiv, dacă este cazul, costurile de livrare, fără a provoca întârzieri nejustificate și, în orice caz, nu mai târziu de 14 zile de la data la care a fost informat despre decizia de retragere a consumatorului din contract.
Încălcarea acestor obligații este sancționată cu o amendă cuprinsă între 5.000 și 15.000 de lei.
Sancțiunile pe care ANPC le poate aplica operatorilor comerciali on line sunt mai numeroase decât cele menționate în acest material, lista completă a aspectelor pe care le au în vedere inspectorii ANPC putând fi consultată consultând fișa de control aferentă acestor activități. De asemenea, trebuie ținut cont de faptul că amenzile pe care le poate aplica această instituție sunt cumulative, totalul lor putând atinge valori foarte mari.