Comercianții de autovehicule pot fi ținta unor controale de rutină ale ANPC ori a celor pornite la sesizarea unor clienți nemulțumiți. O astfel de situație poate fi evitată dacă dealerii de autoturisme respectă prevederile specifice referitoare la activitatea pe care o desfășoară, iar aceste informații transpar din fișele de control ale ANPC.
Inspectorii ANPC vor verifica în primul rând măsura în care comerciantul respectă modul în care este constituită și oferită garanția comercială a produselor comercializate. Nerespectarea acestor condiții poate fi sancționată, punctual, cu amenzi de până la 10.000 lei, pentru fiecare abatere.
Spre exemplu, afișarea prețului autovehiculului în mod vizibil poate atrage o amendă de până la 5000 de lei, la care se pot adăuga 10.000 de lei pentru neoferirea pe un suport durabil a certificatului de garanție a mașinii, cel târziu în momentul predării acesteia către client.
Chiar dacă aceste două condiții sunt îndeplinite, modul în care este formulat textul garanției comerciale poate atrage o sancțiune suplimentară de 10.000 lei, în situația în care informațiile conținute nu sunt oferite într-un limbaj simplu și inteligibil. Alți 10.000 de lei pot fi adăugați acestei amenzi, în cazul în care garanția nu este scrisă și în limba română.
Certificatul de garanție comercială oferit consumatorului trebuie să conțină o declaraţie clară, prin care se indică faptul că acesta are dreptul la măsuri corective din partea vânzătorului, fără costuri, în caz de neconformitate a bunurilor şi că măsurile corective respective nu sunt afectate de garanţia comercială. De asemenea, clientului trebuie să îi fie clară, din parcurgerea textului, care este procedura pe care trebuie să o urmeze pentru a obţine garanţia comercială, care sunt bunurile cărora li se aplică aceasta și în ce condiții. În caz contrar, dealerul va primi încă o amendă, a cărei valoare poate ajunge tot la 10.000 lei.
O eventuală descriere a vehicului, parametrilor sau a altor date referitoare la acesta, care este neconformă cu realitatea, va aduce vânzătorului va scădea profitabilitatea netă a vânzării făcute în acest mod cu până la încă 25.000 de lei.
Foarte important pentru comercianții de mașini este să țină cont de informațiile precontractuale pe care le oferă cumpărătorului. Inducerea în eroare a acestuia cu privire la datele tehnice, identitatea vânzătorului, prețul serviciilor oferite, valoarea taxelor suplimentare (legate de transport, livrare etc.), garanții, modalități de plată ori durata contractului care urmează a fi semnat poate fi sancționată în urma unui astfel de control cu până la 35.000 de lei.
De asemenea, dacă informațiile oferite în precontract nu sunt prezente și în forma finală a acestuia, alți 10.000 de lei pot fi plătiți de către comerciantul neatent la acest detaliu.
Una dintre informațiile înșelătoare cele mai ”scumpe” este aceea referitoare la consumul autovehiculului. Dacă informațiile prezentate clientului nu sunt conforme cu realitatea, cea mai mică amendă pe care o va încasa comerciantul este de 20.000 lei, dar sancțiunea dată într-o astfel de situație poate ajunge și la 100.000 lei.
Condiții asemănătoare trebuie să respecte nu numai comercianții de mașini noi, dar și cei ai vehiculelor la mâna a doua. În plus, în ceea ce privește garanția pe care aceștia o oferă vehiculelor, durata acesteia poate fi negociată cu persoana care urmează să facă achiziția, însă garanția nu poate fi mai mică de un an de la data livrării. Nerespectarea acestei obligații poate fi amendată cu până la 25.000 lei.