Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) a pus la dispoziția celor interesați, pe site-ul său web, o serie de fișe de control menite să informeze operatorii economici în ceea ce privește capitolele specifice diverselor tipuri de activitate, pe care inspectorii ANPC le au în vedere atunci când efectuează verificări.
Aceste fișe includ detalii despre coordonatele controalelor efectuate de inspectorii ANPC, dar și informații concrete cu privire la modul de conformare la reglementările în vigoare, permițând operatorilor economici să își adapteze activitatea și să evite sancțiunile.
Pe lângă fișele de control specifice diverselor tipuri de activitate, ANPC urmărește și respectarea unor reguli generale, cum ar fi cele referitoare la garanție.
OUG 140/2021 stabilește cadrul legal cu privire la contractele de vânzare încheiate între vânzător și consumator, în special norme privind conformitatea bunurilor, măsurile corective în caz de neconformitate, modalitățile de punere în aplicare a respectivelor măsuri corective, precum și garanțiile comerciale oferite și constituie baza legală atât în ceea ce privește efectuarea efectivă a controlului, cât și sancțiunile pe care ANPC le poate administra.
Amenzile pentru nerespectarea prevederilor referitoare la garanții sau calitatea produselor sunt semnificative și, reamintim, cumulative.
De exemplu, comercianții sunt obligați să livreze numai bunuri care respectă cerințele de conformitate, adică bunurile să respecte descrierea, tipul, cantitatea, calitatea, să corespundă scopului special solicitat, să fie livrate împreună cu toate accesoriile să aibă asigurată furnizarea cu actualizări, dacă este cazul etc. Nerespectarea acestor condiții se poate solda cu o amendă cuprinsă între 5.000 și 25.000 lei.
Mai mult, conform actului normativ menționat, valoarea unui bun neconform este mai mică decât în cazul aceluiași produs, dar care nu are probleme ori defecte. Într-o astfel de situație, cumpărătorul este îndreptățit să primească o reducere ori să poată beneficia de posibilitatea de a înceta contractul de vânzare-cumpărare. În situația în care vânzătorul omite să își informeze clienții cu privire la aceste opțiuni, riscă, de asemenea, o amendă cuprinsă între 5.000 și 25.000 lei, aplicabilă și în situația în care nu este respectat dreptul consumatorului de remediere în cazul existenței unor vicii ascunse apărute, în cadrul duratei medii de utilizare. În acest context, consumatorul are dreptul de a îi fi adus la conformitate bunul fără costuri, într-un termen rezonabil, care nu poate depăși 15 zile calendaristice. Ignorarea acestui termen de către comerciant îl poate costa o amendă de până la 25.000 lei, la fel ca în cazul în care preia bunul supus garanției pe cheltuiala clientului.
Durata medie de utilizare reprezintă perioada estimată de timp în care un produs de folosință îndelungată ar trebui să funcționeze corect, menținându-și caracteristicile esențiale. Această informație poate fi stabilită în funcție de documente tehnice normative ale produsului, de declarația producătorului ori prin acordul dintre părți, prin contract.
În cazul anumitor categorii de produse, vânzătorul are obligația de a de asigura de informarea consumatorului cu privire la actualizări şi că îi sunt furnizate actualizări, inclusiv actualizări de securitate, care sunt necesare pentru a menţine conformitatea bunurilor cu conținut digital, omisiunea conformării la aceasta fiind sancționată cu o amendă similară, de până la 25.000 lei, aplicabilă și pentru situația în care instrucțiunile de instalare sunt greșite.
În cazul înlocuirii unor bunuri, pentru care vânzătorul nu acordă o nouă garanție pentru bunul neconform înlocuit, amenda este între 5.000 și 25.000 lei.
Certificatul de garanție comercială oferit consumatorului trebuie să conțină o serie de elementele și informații (declarație privind dreptul la măsuri corective, garant, procedură, bunuri, condiții), în, caz contrar amenda putându-se ridica la 10.000 de lei.
Comercianții trebuie să țină cont de faptul că amenzile pe care le pot aplica inspectorii ANPC au caracter cumulativ, astfel încât sancțiunile pe care aceștia le pot aplica pot atinge valori semnificative în cazul constatării mai multor abateri.
Garanția legală și cea comercială sunt două forme distincte de protecție a consumatorului. Garanția legală este obligatorie prin lege, aplicându-se tuturor produselor de consum pentru o perioadă stabilită legal, de obicei 2 ani în UE pentru produsele noi. Aceasta acoperă defectele de fabricație sau neconformitățile existente la livrare și nu poate fi limitată sau exclusă de vânzător.
În schimb, garanția comercială este oferită voluntar de vânzător sau producător, putând extinde perioada sau acoperirea garanției legale. Termenii și condițiile sunt stabilite de ofertant și pot include situații neacoperite de garanția legală.