Autoritatea pentru digitalizarea României reprezintă o instituție înființată recent, prin Hotărârea de Guvern nr. 89/2020. În esență, scopul Autorității este de a crea un cadru de digitalizare a statului și de a urmări interoperabilitatea/interconectarea sistemelor informatice publice.
Fără a intra în toate detaliile competențelor și atribuțiilor acestei entități publice, de interes sunt cele privind punerea în aplicare a Regulamentului Uniunii Europene nr. 2017/2.394, care vizează cooperarea dintre autoritățile naționale de pe teritoriul UE însărcinate să asigure respectarea legislației în materie de protecție a consumatorului.
Deși acest Regulament vizează activitatea unor instituții publice, efectele lui și măsurile adoptate în baza acestuia pot viza și firme și alți particulari. Astfel de particulari ar putea deține, în documentele lor, informații relevante despre sfera vizată de Regulament și, de aceea, ei ar putea fi investigați de Autoritatea pentru digitalizarea României. Acest lucru este de înțeles dacă ne gândim la încălcări ale dreptului consumatorului (una din situațiile premisă ale aplicării Regulamentului), care se fac de către firme, de cele mai multe ori. Așadar, este normal ca firmele să dețină informații relevante.
Fără a intra în multe detalii, actul normativ la care m-am referit anterior vizează cooperarea între autorități din domeniul protecției consumatorului atunci când au loc încălcări ale acestei legislații și acest lucru are un impact la nivel de Uniune. Prin urmare, Autoritatea pentru digitalizarea României poate obține informații de la firme, de exemplu, pentru a facilita conformarea cu Regulamentul nr. 2017/2.394.
Astfel, în ceea ce privește aplicarea Regulamentului menționat mai sus, Autoritatea pentru digitalizarea României are următoarele puteri de investigație:
1) Poate accesa orice documente, informații sau date, indiferent de suportul pe care se află acestea.
2) Poate să le impună firmelor sau oricărei persoane fizice să îi pună la dispoziție orice documente, date, informații, indiferent de suportul pe care se află acestea (și indiferent de locul unde se află acestea). Acestea se întâmplă pentru identificarea încălcărilor sancționate de Regulamentul European nr. 2017/2.394.
Discutând de aspecte digitale, aceste investigații au rolul, de exemplu, de a urmări fluxurile financiare și de date, de a stabili identitatea persoanelor implicate în fluxurile financiare și de date și de a se obține informații privind conturile bancare, precum și de a se identifica proprietarii de site-uri.
3) Poate efectua inspecții necesare la fața locului și pătrunde în orice sediu, pe orice teren sau în orice mijloc de transport utilizat de comerciantul vizat de inspecție pentru a-și desfășura activitatea. În același timp, Autoritatea pentru digitalizarea României poate solicita și altor autorități să facă acest lucru pentru a examina, a confisca, a lua sau a obține copii ale documentelor ce conțin informații sau date relevante, indiferent de mediul pe care sunt stocate.
4) Autoritatea pentru digitalizarea României, la rândul ei, poate confisca orice documente pe care sunt conținute informații sau date relevante, pe durata necesară și în măsura necesară inspecției. Ce mai poate să facă acestă entitate este să ceară oricărui reprezentant sau membru al personalului comerciantului vizat de inspecție explicații privind fapte, informații sau documente legate de chestiunile care fac obiectul inspecției și înregistrează răspunsurile acestuia.
5) O altă competență expres stabilită este aceea de achiziționare a bunurilor și serviciilor, sub o altă identitate, pentru detectarea încălcărilor sancționate prin Regulamentul menționat mai sus.
Aceste competențe au fost criticate de Uniunea Națională a Barourilor din România, întrucât ele nu oferă o garanție clară și efectivă pentru protejarea secretului profesional și comercial.
În orice caz, acum firmele sunt vizate de mai multe autorități în ceea ce privește controalele la care pot fi supuse în domeniul protecției consumatorilor. Principala autoritate de control este, ca până acum, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor.