Deținătorilor de mașini care și le duc la reparat în service-uri s-ar putea să li se ceară, de către reparatori, să își lase autoturismele acolo după reparație, până la plata integrală a cheltuielilor. În esență, conform ANPC, cei care își duc mașinile la reparat nu pot să își ridice mașinile din service până la plata integrală a cheltuielilor, în asemenea situații.
Însă această practică, atenționează autoritatea, încalcă legislația privind protecția consumatorului. Chiar dacă ANPC nu o menționează expres, discutăm, aici, de o clauză abuzivă, din cauza dezechilibrului contractual care se produce între consumator (deținătorul mașinii) și service. În esență, service-ul reține mașina până ce proprietarul acesteia plătește integral cheltuielile.
Cu alte cuvinte, pentru un serviciu de reparații i se pretinde consumatorului să nu își exercite temporar dreptul de proprietate (și nu vorbim de orice bun, ci de unul care este esențial pentru mulți). Se poate afirma că există un dezechilibru între drepturile și obligațiile părților, mai ales când se ține cont de scopul urmărit: plata prețului serviciului, care este, în esență, „garantată” prin neexercitarea temporară a dreptului de proprietate (un drept fundamental). Deși este legitim scopul urmărit de cel ce face reparațiile, se poate spune că modalitatea este excesivă, așa ajungându-se la dezechilibrul de care vorbeam mai sus.
ANPC a mai menționat că nu contează, în ipoteza de mai sus, cine achită facturile - consumatorul sau asigurătorul. Practica este, în continuare, ilegală. Ideal pentru șoferi ar fi să nici nu semneze un contract prin care li se cere să-și lase mașinile în service până la plata integrală a serviciilor de reparație.
Autoritatea a discutat de această problemă în contextul informării publicului cu privire la constatarea unor abateri ale operatorilor economici activi în domeniul auto de la regulile privind protecția consumatorului. În urma acestor constatări, au fost aplicate amenzi de până la jumătate de milion de lei, însă ANPC nu menționează ce parte din această sumă a fost dată pentru abaterile prezentate în cadrul acestui articol.
De-a lungul timpului, șoferii s-au confruntat cu diverse probleme legate de reparațiile mașinilor. De exemplu, până în 2017, asigurătorii care plăteau reparațiile nu acceptau ca șoferii să aleagă orice service își doreau. În 2017, în schimb, a apărut o obligație expresă pentru asigurători de a include în contractele cu beneficiarii o clauză ce le permitea celor din urmă să aleagă service-ul dorit.
Comentarii articol (4)