avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 406 soluții astăzi
Acasă Subiect: facturi
Subiect: facturi
ACCES PREMIUM

La ce trebuie să fii atent la completarea facturilor electronice pentru a evita apariția unor diferențe în deconturile precompletate de TVA

Mirela Păunescu în Contabil și fiscal
Consultant fiscal, auditor financiar, expert contabil și conf. univ. dr. la ASE București,
11 Octombrie 2024 | 0 | 4687 | Timp de citire: 4 min.

În contextul utilizării generalizate a facturilor electronice, între persoanele impozabile stabilite în România, începând cu 1 iulie 2024, din ce în ce mai des apar întrebări legate de modul corect de completare a facturii pentru a evita apariția diferențelor între decontul depus de persoanele impozabile înregistrate în scop de TVA și deconturile precompletate de TVA puse la dispoziția lor de autorități, potrivit OUG nr. 87/2024. În cele ce urmează trecem în revistă prevederile legale privind anumite elemente care nu trebuie să lipsească din facturi. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Factura electronică: În unele situații specifice poate fi necesară includerea unor informații suplimentare

Mirela Păunescu în Contabil și fiscal
Consultant fiscal, auditor financiar, expert contabil și conf. univ. dr. la ASE București,
7 Octombrie 2024 | 0 | 2083 | Timp de citire: 3 min.

În contextul utilizării generalizate a facturilor electronice, între persoanele impozabile stabilite în România, începând cu 1 iulie 2024, din ce în ce mai des apar întrebări sau dispute între cei doi parteneri comerciali în ceea ce privește informațiile care ar trebui (sau s-ar dori) trecute pe factură. Spre exemplu, sunt societăți care, din postura de clienți, refuză plata anumitor facturi în lipsa menționării unui cont IBAN pe aceasta sau a unui cod care să semnifice proiectul/centrul de cost de care aparține. Alte societăți refuză plata în lipsa primirii unui exemplar într-un format agreat (pdf, de pildă), pe o anumită adresă de e-mail sau pe o anumită platformă. În cele ce urmează trecem în revistă prevederile legale privind anumite elemente care nu trebuie să lipsească din facturi. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cod de TVA anulat: Cum calculează ANAF taxa când face impuneri din oficiu la cei ce n-au depus declarația 311

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
27 August 2024 | 0 | 1985 | Timp de citire: 3 min.

Mai nou, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) poate face impuneri rapide din oficiu la contribuabilii cu codul de TVA anulat care nu-și îndeplinesc obligațiile de taxă ce le revin. Conform procedurii date în acest sens, autoritățile se folosesc de mențiunile despre TVA din facturi și bonuri fiscale pentru a face impuneri, iar dacă acestea lipsesc, taxa se calculează prin procedeul sutei mărite, aplicându-se cota standard de 19%. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Cod de TVA anulat: ANAF va putea să facă rapid impuneri din oficiu în cazul celor care nu depun declarația 311. Procedura, oficializată

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
6 Iulie 2024 | 0 | 26380 | Timp de citire: 4 min.

Contribuabilii care nu-și îndeplinesc obligațiile legale în perioada în care au codul de TVA anulat pot fi identificați rapid, de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), în baza informațiilor adunate prin sistemele e-Factura și e-Case de marcat. Astfel, cei ce nu se conformează vor risca să primească decizii de impunere din oficiu privind TVA-ul datorat. Citește articolul

ACCES PREMIUM

11 lucruri de reținut, de la 1 iulie, despre folosirea e-Factura

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
1 Iulie 2024 | 4 | 20832 | Timp de citire: 3 min.

Data de 1 iulie 2024 marchează o etapă importantă în digitalizarea relației cu Fiscul și, totodată, în relația B2B, așa cum s-a stabilit prin Legea 296/2023. De la acest moment, e-Factura devine unicul canal de transmitere a facturilor între operatorii economici, astfel că documentele se trimit și se primesc numai prin Spațiul Privat Virtual. În plus, Guvernul a decis recent să extindă e-Factura la relația B2C. În acest context, iată câteva dintre cele mai importante aspecte pe care ar trebui să le rețină contribuabilii. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Oficial

UPDATE e-Factura se aplică opțional, de la 1 iulie, pentru relația B2C, iar apoi obligatoriu de la 1 ianuarie. Apar și unele clarificări utile

Alexandru Boiciuc în Taxe și impozite
Redactor-șef, avocatnet.ro
25 Iunie 2024 | 4 | 23363 | Timp de citire: 3 min.

Obligativitatea de folosire a sistemului e-Factura este extinsă și pentru relația business to consumer (B2C), printr-o ordonanță publicată vineri în Monitorul Oficial. Astfel, folosirea sistemului pentru facturile emise persoanelor fizice obișnuite devine opțională de la 1 iulie 2024 și apoi obligatorie de la 1 ianuarie 2025. Totodată, autoritățile includ mai multe clarificări utile în legislația facturării electronice. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Amenzile aferente sistemului e-Factura, în vigoare de la 1 iunie: Calendarul introducerii sancțiunilor și contribuabilii vizați

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
31 Mai 2024 | 4 | 48887 | Timp de citire: 3 min.

Calendarul trecerii la folosirea obligatorie generalizată, în relația B2B, a sistemului e-Factura (cel din Legea reformei fiscale) prevede o aplicare în două faze a sancțiunilor contravenționale pe care le vor risca firmele - 1 iunie și 1 iulie 2024. Este bine de știut din start că, așa cum a fost gândită sancționarea, primele amenzi le putem vedea, teoretic, abia în iulie, pentru fapte săvârșite în iunie. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Ghidul oficial privind e-Factura, actualizat de MF și ANAF. În martie apare o aplicație simplificată pentru firmele mici

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
22 Februarie 2024 | 0 | 10888 | Timp de citire: 3 min.

Un ghid oficial actualizat cu informații și lămuriri referitoare la folosirea sistemului e-Factura a fost publicat miercuri de către Ministerul Finanțelor (MF) și Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), după ce acesta apăruse inițial în decembrie 2023. Documentul conține, în principal, chestiuni generale despre sistem și instrucțiuni pentru folosirea sa și a aplicației gratuite de generare de facturi în format XML. În paralel, autoritățile au anunțat că în martie 2024 va apărea o aplicație simplificată special pentru firmele mici. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Impozit pe profit

Facturi neîncasate: Lipsa unor norme tranzitorii la modificările la ajustările pentru deprecierea creanțelor, problematică pentru firme

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
31 Ianuarie 2024 | 0 | 4373 | Timp de citire: 3 min.

La impozitul pe profit, de la 1 ianuarie 2024, ajustările pentru deprecierea creanțelor sunt deductibile doar în proporție de 30% (față de 50% anterior), iar facilitatea se mai aplică numai creanțelor comerciale. Totuși, lipsa unor norme tranzitorii la această măsură din OUG 115/2023 aduce probleme practice companiilor, atrag atenția specialiștii de la Viboal FindEx. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Interviu Impactul asupra arhivării facturilor la trecerea la folosirea e-Factura pentru toate tranzacțiile B2B

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
25 Ianuarie 2024 | 0 | 12323 | Timp de citire: 4 min.

Cu toate că autoritățile fiscale impun, de la 1 ianuarie 2024, în relația B2B, folosirea sistemului e-Factura, legislația arhivării n-a fost aliniată cu această obligație nouă. Drept urmare, cel puțin în privința arhivării, contribuabilii pot păstra facturile în continuare și în format tipărit. Dar, cel puțin teoretic, nu este exclus ca inspectorii să ceară în continuare facturi, măcar temporar, în cadrul controalelor derulate. Citește articolul