În contextul utilizării generalizate a facturilor electronice, între persoanele impozabile stabilite în România, începând cu 1 iulie 2024, din ce în ce mai des apar întrebări legate de modul corect de completare a facturii pentru a evita apariția diferențelor între decontul depus de persoanele impozabile înregistrate în scop de TVA și deconturile precompletate de TVA puse la dispoziția lor de autorități, potrivit OUG nr. 87/2024. În cele ce urmează trecem în revistă prevederile legale privind anumite elemente care nu trebuie să lipsească din facturi. Citește articolul
În contextul utilizării generalizate a facturilor electronice, între persoanele impozabile stabilite în România, începând cu 1 iulie 2024, din ce în ce mai des apar întrebări sau dispute între cei doi parteneri comerciali în ceea ce privește informațiile care ar trebui (sau s-ar dori) trecute pe factură. Spre exemplu, sunt societăți care, din postura de clienți, refuză plata anumitor facturi în lipsa menționării unui cont IBAN pe aceasta sau a unui cod care să semnifice proiectul/centrul de cost de care aparține. Alte societăți refuză plata în lipsa primirii unui exemplar într-un format agreat (pdf, de pildă), pe o anumită adresă de e-mail sau pe o anumită platformă. În cele ce urmează trecem în revistă prevederile legale privind anumite elemente care nu trebuie să lipsească din facturi. Citește articolul
Mai nou, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) poate face impuneri rapide din oficiu la contribuabilii cu codul de TVA anulat care nu-și îndeplinesc obligațiile de taxă ce le revin. Conform procedurii date în acest sens, autoritățile se folosesc de mențiunile despre TVA din facturi și bonuri fiscale pentru a face impuneri, iar dacă acestea lipsesc, taxa se calculează prin procedeul sutei mărite, aplicându-se cota standard de 19%. Citește articolul
Contribuabilii care nu-și îndeplinesc obligațiile legale în perioada în care au codul de TVA anulat pot fi identificați rapid, de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), în baza informațiilor adunate prin sistemele e-Factura și e-Case de marcat. Astfel, cei ce nu se conformează vor risca să primească decizii de impunere din oficiu privind TVA-ul datorat. Citește articolul
Data de 1 iulie 2024 marchează o etapă importantă în digitalizarea relației cu Fiscul și, totodată, în relația B2B, așa cum s-a stabilit prin Legea 296/2023. De la acest moment, e-Factura devine unicul canal de transmitere a facturilor între operatorii economici, astfel că documentele se trimit și se primesc numai prin Spațiul Privat Virtual. În plus, Guvernul a decis recent să extindă e-Factura la relația B2C. În acest context, iată câteva dintre cele mai importante aspecte pe care ar trebui să le rețină contribuabilii. Citește articolul
Obligativitatea de folosire a sistemului e-Factura este extinsă și pentru relația business to consumer (B2C), printr-o ordonanță publicată vineri în Monitorul Oficial. Astfel, folosirea sistemului pentru facturile emise persoanelor fizice obișnuite devine opțională de la 1 iulie 2024 și apoi obligatorie de la 1 ianuarie 2025. Totodată, autoritățile includ mai multe clarificări utile în legislația facturării electronice. Citește articolul
Calendarul trecerii la folosirea obligatorie generalizată, în relația B2B, a sistemului e-Factura (cel din Legea reformei fiscale) prevede o aplicare în două faze a sancțiunilor contravenționale pe care le vor risca firmele - 1 iunie și 1 iulie 2024. Este bine de știut din start că, așa cum a fost gândită sancționarea, primele amenzi le putem vedea, teoretic, abia în iulie, pentru fapte săvârșite în iunie. Citește articolul
Un ghid oficial actualizat cu informații și lămuriri referitoare la folosirea sistemului e-Factura a fost publicat miercuri de către Ministerul Finanțelor (MF) și Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), după ce acesta apăruse inițial în decembrie 2023. Documentul conține, în principal, chestiuni generale despre sistem și instrucțiuni pentru folosirea sa și a aplicației gratuite de generare de facturi în format XML. În paralel, autoritățile au anunțat că în martie 2024 va apărea o aplicație simplificată special pentru firmele mici. Citește articolul
La impozitul pe profit, de la 1 ianuarie 2024, ajustările pentru deprecierea creanțelor sunt deductibile doar în proporție de 30% (față de 50% anterior), iar facilitatea se mai aplică numai creanțelor comerciale. Totuși, lipsa unor norme tranzitorii la această măsură din OUG 115/2023 aduce probleme practice companiilor, atrag atenția specialiștii de la Viboal FindEx. Citește articolul
Cu toate că autoritățile fiscale impun, de la 1 ianuarie 2024, în relația B2B, folosirea sistemului e-Factura, legislația arhivării n-a fost aliniată cu această obligație nouă. Drept urmare, cel puțin în privința arhivării, contribuabilii pot păstra facturile în continuare și în format tipărit. Dar, cel puțin teoretic, nu este exclus ca inspectorii să ceară în continuare facturi, măcar temporar, în cadrul controalelor derulate. Citește articolul