Stabilirea din oficiu a TVA-ului se face, prin decizie de impunere, pentru fiecare perioadă fiscală pentru care nu s-a depus declarația 311, aceasta fiind făcută sub rezerva verificării ulterioare. În acest sens, procedura amintită prevede cum se calculează TVA-ul datorat în funcție de informațiile din facturi și bonuri fiscale la care are acces ANAF (via e-Factura și e-Case de marcat):
- informații din facturile emise de persoana impozabilă:
- totalul bazei impozabile și totalul taxei pe valoarea adăugată înscrise în facturile emise în fiecare lună, în lei;
- în cazul în care facturile nu conțin TVA, se cumulează valoarea totală în lei a facturilor, din care se calculează TVA, prin procedeul sutei mărite, aplicându-se cota standard de TVA (19%);
- în situația în care sunt emise atât facturi care conțin TVA, cât și facturi care nu conțin TVA, valoarea totală a TVA se determină prin însumarea TVA din facturile care conțin TVA și TVA rezultată prin aplicarea cotei standard de TVA pentru facturile care nu conțin TVA;
- informații din rapoartele fiscale de închidere zilnică (așa-numitele rapoarte Z) emise de către toate casele de marcat utilizate de persoana impozabilă:
- totalul bazei impozabile și totalul taxei pe valoarea adăugată aferente livrărilor de bunuri/prestărilor de servicii taxabile în România, efectuate în perioada în care codul de înregistrare în scopuri de TVA a fost anulat, în lei;
- în cazul în care rapoartele fiscale de închidere zilnică nu conțin TVA, se cumulează valoarea totală în lei a raportului Z, din care se calculează TVA, prin procedeul sutei mărite, aplicându-se cota standard de TVA (19%);
- în situația în care sunt emise atât rapoarte Z care conțin TVA, cât și rapoarte Z care nu conțin TVA, valoarea totală a TVA se determină prin însumarea TVA din rapoartele Z care conțin TVA și TVA rezultată prin aplicarea cotei standard de TVA pentru rapoartele Z care nu conțin TVA.
Totodată, dacă informațiile din facturi și rapoartele Z se dublează, acestea sunt preluate în evidențe o singură dată: „În situația în care, cu ocazia generării listei lunare, se regăsesc atât facturi emise de persoana impozabilă și/sau sediile secundare ale acesteia, cât și rapoarte Z emise de persoana impozabilă și/sau sediile secundare ale acesteia pentru aceeași livrare de bunuri/prestare de serviciu, informațiile se preiau o singură dată în listă.”
Citește și:
Comentarii articol (0)