Un ghid oficial referitor la raportarea supranumită DAC7 a fost publicat recent de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Declarația F7000 este obligatorie din 2023 și se depune anual. Citește articolul
Ca o regulă generală, important de reținut este faptul că dispozițiile Codului fiscal reglementează patru operațiuni în sfera TVA, respectiv livrarea de bunuri, prestarea de servicii, achiziția intracomunitară de bunuri și importul de bunuri. Dacă o firmă care prestează servicii de punere la dispoziție de personal unei alte firme este plătitoare de TVA, atunci aceasta are obligația legală de a achita taxa și de a depune periodic anumite declarații fiscale. Citește articolul
Doi identificatori complet noi urmează să fie introduși în relația contribuabililor cu Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), conform unui proiect de OG inițiat recent. Mai precis, este vorba de numărul de identificare digitală (așa-numitul „CNP fiscal”) și de identificatorul nefiscal. Citește articolul
Plățile în numerar de peste 10.000 euro, care se fac către comercianții de bunuri sau prestatorii de servicii ori între aceștia, urmează să fie interzise în toate țările membre UE, începând de la jumătatea anului 2027, conform unui regulament european oficializat recent. Prin această măsură se urmărește reducerea riscurilor de spălare a banilor. În plus, în cazul operațiunilor în numerar de cel puțin 3.000 euro, identificarea devine obligatorie. Citește articolul
Comercianții de produse și prestatorii de servicii obligați la folosirea caselor de marcat trebuie să acorde o atenție deosebită unor modificări recente la Legea evaziunii. Concret, cei care folosesc aparate neconectate la sistemul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) sau aparate alterate riscă, din 16 mai 2024, pedepse penale. În același timp, se majorează pedeapsa pentru alterarea, distrugerea sau ascunderea de memorii de aparate. Citește articolul
1 aprilie 2024 reprezintă o dată importantă în calendarul îndelungat pentru digitalizarea relației dintre Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) și contribuabili, cel puțin în teorie. Până în această zi ar trebui să fie operaționalizat un modul special pentru analiza informațiilor care ajung de la comercianți și prestatori, prin sistemul e-Case de marcat, la ANAF. Citește articolul
De la finalul lui 2023, persoanele fizice și juridice care folosesc bunuri fără documente de proveniență în activitatea de producție, comerț sau prestări riscă amendarea, confiscarea bunurilor și, în caz de recidivă, chiar suspendarea activității. Pentru a pune în aplicare sancțiunea suspendării activității contravenienților recidiviști, autoritățile au oficializat recent un ordin cu regulile pe care trebuie să le folosească inspectorii de stat. Citește articolul
Demersurile pentru implementarea raportării DAC7, ce este obligatorie din 2023 pentru operatorii de platforme online, sunt continuate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) prin oficializarea recentă a declarației ce va fi folosită efectiv. Practic, acesta este formularul prin care ANAF va ajunge în posesia informațiilor despre activitatea comercianților și prestatorilor de pe marketplace-uri și alte tipuri de platforme online. Citește articolul
Întârzierea efectuării plăților în tranzacțiile comerciale poate îngreuna semnificativ activitatea unei societăți comerciale, creând totodată un disconfort major in relațiile cu terții. Pentru a proteja întreprinderile europene, în special IMM-urile, împotriva întârzierii efectuării plăților, UE a adoptat Directiva 7/2011 privind combaterea întârzierii în efectuarea plăților în tranzacțiile comerciale, transpusă în legislația internă prin Legea 72/2013 privind măsurile pentru combaterea întârzierii în executarea obligațiilor de plata a unor sume de bani rezultând din contracte încheiate intre profesioniști si intre aceștia si autorități contractante. Citește articolul
În condițiile în care legislația actuală nu conține un termen maxim ferm pentru plata facturilor pentru livrările de bunuri și prestările de servicii în relația B2B, autoritățile europene vor să impună un termen unic de 30 de zile calendaristice (fără excepții), care ar fi valabil inclusiv în relația B2G. Măsura este prevăzută de un proiect de regulament inițiat recent de Comisia Europeană care va înlocui dispozițiile stabilite acum, în mod individual, de fiecare stat membru. Citește articolul