De la 1 ianuarie 2023, mai mulți comercianți și prestatori vor trebui să accepte plata cu cardul, însă obligația este valabilă chiar dacă clienții unei firme preferă să achite cu numerar? Iată ce răspunde un specialist: Citește articolul
Regulile obligației de a accepta plăți cu cardul bancar de către comercianții de produse și prestatorii de servicii au fost modificate azi, potrivit unei legi care a intrat deja în vigoare. În esență, dacă nu se conformează obligației generale de a accepta plăți cu cardurile bancare, firmele riscă, mai nou, amenzi de până la 50.000 de lei. Însă mai sunt și alte noutăți, printre care obligația de a accepta inclusiv plățile cu carduri preplătite și/sau prin aplicații de plăți electronice. Citește articolul
Autoritățile de la noi pot introduce, dacă vor, două cote reduse suplimentare de TVA, conform unei directive europene oficializate azi. Una dintre cotele noi poate fi sub pragul de 5%, iar cealaltă poate fi de 0% (adică o scutire cu drept de deducere), însă ambele pot fi aplicate numai anumitor bunuri vândute sau servicii prestate. Citește articolul
Prestarea de servicii intragrup este una dintre cele mai frecvente tranzacții derulate între persoane afiliate. În prezent, marea majoritate a companiilor multinaționale, în special subsidiarele marilor grupuri, achiziționează o gamă variată de servicii intragrup, în scopuri de eficientizare sau centralizare a activităților proprii (de exemplu: administrare, suport IT, management strategic, financiar sau comercial, resurse umane, servicii juridice etc.). Citește articolul
În contextul în care Senatul a adoptat recent un proiect prin care regulile obligației de a accepta plăți cu cardul bancar de către comercianții de produse și prestatorii de servicii vor fi modificate în sensul că obligația de a accepta plata cu cardul se va aplica în funcție de încasări, nu în funcție de cifra de afaceri (cum se întâmplă în prezent), referirea la încasări va elimina, în primul rând, potrivit specialiștilor, problema multiplelor definiții pe care legea le dă cifrei de afaceri. Astfel, în timp ce indicatorul cifră de afaceri reflectă doar un potențial de încasări, încasările efective sunt mult mai ușor de calculat și mai rapid de identificat. De asemenea, vor fi luate în calcul, la stabilirea obligației de a avea POS, atât încasările cu numerar, cât și cele prin virament bancar, depășirea plafonului va trebui verificată trimestrial de către firme, iar impactul asupra companiilor înregistrate în scopuri de TVA ar putea fi unul negativ. Citește articolul
În contextul noilor reguli de TVA privind comerțul electronic, la stabilirea plafonului de 10.000 de euro, care este valabil pentru aplicarea cotei de TVA din Romania, se iau în calcul, pentru anul 2021, atât valoarea serviciilor de telecomunicații, de radiodifuziune și de televiziune și cele furnizate pe cale electronică, prestate către persoane neimpozabile în perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2021, cât și valoarea vânzărilor intracomunitare de bunuri la distanță efectuate în perioada 1 iulie – 31 decembrie 2021, potrivit unei circulare publicate recent pe site-ul Ministerului Finanțelor (MF). Citește articolul
În contextul în care Codul fiscal a fost modificat recent pentru a acomoda noile reguli de TVA pentru comerțul electronic, aplicabile, de la 1 iulie 2021, în toate statele membre UE, vă prezentăm prevederile referitoare la locul de prestare a serviciilor. Acestea sunt valabile, potrivit unei informări a Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice (DGRFP) Iași, atât în cazul în care prestatorul şi beneficiarul sunt stabiliţi în aceeaşi ţară, cât și în cazul în care aceștia sunt stabiliți în ţări diferite, însă există totuși diferenţe privind modul de declarare şi plată în cel de-al doilea caz. Citește articolul
Contribuabilii obligați să utilizeze case de marcat cu jurnal electronic, adică cei care vând bunuri sau prestează servicii direct către populație, pot să-și recupereze indirect cheltuielile din ultimii doi ani și jumătate cu achiziția acestor aparate, conform unei legi care se aplică de azi. Concret, cheltuielile respective vor putea fi scăzute din impozitul pe afacere datorat pentru anul acesta (sau în anii viitori, dacă va fi cazul). Citește articolul
Dotarea cu case de marcat cu jurnal electronic sau existența documentelor de proveniență pentru bunurile vândute sunt doar două dintre chestiunile pe care le verifică inspectorii antifraudă când vin la un control inopinat la comercianții cu amănuntul. Citește articolul
Atunci când prestează servicii către clienţi din Uniunea Europeană sau din afara acesteia, atât firmele plătitoare şi neplătitoare de TVA, cât şi persoanele fizice autorizate (PFA) trebuie să fie la curent cu implicaţiile din punct de vedere al TVA-ului, declaraţiile ce trebuie depuse şi verificările ce pot fi făcute de către organele fiscale. Vă prezentăm toate aceste informaţii în ghidul de faţă. Citește articolul