Aceste aspecte reies dintr-o informare primită recent de un contribuabil, care a făcut-o publică pe un grup de specialiști de pe Facebook, acolo unde diverși contabili i-au confirmat veridicitatea. Rolul informării, care a ajuns, de fapt, la mai mulți contribuabili, este de a pregăti firmele pentru eventualele controale inopinate desfășurate de Fisc.
Fișa de informare face referire la livrările de bunuri și la prestările de servicii, ambele făcute direct către populație.
1. Dotarea cu case de marcat cu jurnal electronic este prima obligație trecută pe lista celor de la Fisc. Context: Mai nou, autoritățile vor accelerarea procesului de înlocuire a vechilor case cu jurnal tipărit, în contextul începerii conectării caselor cu jurnal electronic la sistemul național de monitorizare.
2. Justificarea vânzărilor și a sumelor de bani din magazine. Folosirea casei de marcat și justificarea cu documente a vânzărilor și a sumelor de bani existente în magazin este o altă obligație legală trecută pe lista de control.
3. Marcarea băuturilor alcoolice și a țigărilor. Deținerea și comerțul cu băuturi alcoolice sau produse din tutun prelucrat sunt legale numai dacă acestea sunt marcate cu banderole sau timbre.
4. Existența documentelor de proveniență. Altă chestiune avută în vedere la controalele inopinate la comercianții cu amănuntul este dacă proveniența bunurilor vândute este dovedită. Documentele de proveniență trebuie să însoțească mărfurile indiferent de locul în care se află acestea în timpul transportului, depozitării sau comercializării.
5. Existența documentelor justificative pentru toate operațiunile efectuate figurează, de asemenea, pe listă.
6. Afișarea anunțului despre obligativitatea bonului fiscal. Este vorba, mai precis, de acel anunț prin care consumatorii sunt informați că trebuie să primească bon fiscal la achiziția de bunuri sau servicii.
7. Documente justificative pentru sumele suplimentare. Altă chestiune verificată de inspectori este întocmirea documentelor justificative pentru sumele introduse suplimentar în magazin. Este vorba de alte sume decât cele pentru care s-au emis bonuri fiscale sau cele din registrul special. Documente justificative trebuie să existe și pentru sumele extrase din magazin, altele decât cele folosite la acordarea restului către clienți.
8. Respectarea limitelor la încasări și plăți prin numerar. Concret, este vorba de efectuarea încasărilor și a plăților cu carduri sau tichete. Încasările și plățile în numerar sunt permise numai în anumite limite expres prevăzute de lege.
În altă ordine de idei, autoritățile au anunțat recent că urmează o intensificare a controalelor fiscale la comercianții online. Informații mai multe despre controalele inopinate pot fi găsite aici.