În cursul zilei de astăzi, inspectorii antifraudă participă la o campanie națională de informare privind aspectele ce sunt verificate de obicei în timpul controlalelor operative și inopinate, conform unui comunicat de presă al DGAF remis redacției noastre. Concret, cei vizați de campanie sunt comercianții și firmele ce au hoteluri, restaurante, baruri, cafenele și saloane de înfrumusețare.
În materialele informative ce sunt împărțite acestor contribuabili, DGAF detaliază principalele documente și obligații legale pe care inspectorii antifraudă le verifică la firme. Totuși, este precizat că, în funcție de aspectele sesizate în controale, verificările pot fi extinse.
Comerțul în cantități mici
În controalele făcute la comercianții care vând în cantități mici, inspectorii antifraudă se uită la documentele ce atestă fiscalizarea caselor de marcat și cele referitoare la obligațiile contribuabililor ce folosesc asemenea aparate. Potrivit comunicatului DGAF, este vorba, în esență, de declarația de instalare a aparatelor de marcat electronice fiscale, cartea de intervenții și registrul special.
De asemenea, comercianților li se cere să prezinte documentele prin care se justifică încasările și cele prin care se înregistrează încasările și plățile, după cum urmează:
- raportul intermediar X din care rezultă totalul vânzărilor până la momentul controlului autorităților fiscale;
- alte documente justificative privind încasările și plățile făcute (de exemplu, chitanțele pentru încasările menționate în registrul special atunci când casa de marcat este defectă, chitanțele pentru plățile efectuate sau registrul de casă);
- actele din care rezultă încasările prin POS (adică plățile făcute de clienți cu cardul bancar).
Nu în ultimul rând, în controale mai sunt vizate și documentele ce atestă proveniența mărfurilor aflate la vânzare și cele de evidență gestionară. De la caz la caz, poate fi vorba de:
- facturi/facturi externe;
- avize de însoțire a mărfurilor;
- documente vamale;
- borderouri de achiziție;
- file din carnetele de comercializare a produselor agricole;
- note de recepție și constatare diferențe;
- raport de gestiune;
- balanța analitică a stocurilor;
- fișe de magazie.
Referitor la obligațiile legale verificate, în mod obișnuit, de către inspectorii antifraudă la comercianții cu amănuntul, DGAF face referire la:
- dotarea cu casă de marcat;
- folosirea casei de marcat și justificarea cu documente a vânzărilor și a sumelor de bani din unitatea de vânzare;
- vânzarea sau deținerea de băuturi alcoolice și produse din tutun marcate corespunzător prin banderole sau timbre;
- comercializarea de bunuri a căror proveniență este dovedită;
- întocmirea documentelor justificative pentru toate operațiunile efectuate;
- afișarea anunțului de atenționare a clienților privind bonul fiscal;
- emiterea de bonuri fiscale și chitanțe pentru a atesta plata contravalorii bunurilor și serviciilor;
- justificarea sumelor de bani din unitatea de vânzare prin datele trecute în documentele emise de casele de marcat, în registrul special și/sau în chitanțe.
Comerțul în cantități mari
În controalele operative și inopinate ale inspectorilor la comercianții care vând în cantități mari, se cer documentele aferente livrărilor de mărfuri (facturi, avize de însoțire a mărfurilor) și atestatul pentru distribuția și vânzarea angro a băuturilor alcoolice și/sau a tutunului prelucrat.
În același timp, vizate mai sunt:
- documentele care atestă proveniența mărfurilor și cele de evidență gestionară (cum ar fi, de exemplu, facturile, avizele de însoțire a mărfurilor, documentele vamale, borderourile de achiziție, filele din carnetele de comercializare a produselor agricole, notele de recepție și constatare diferențe sau fișele de magazie);
- documentele de justificare a numerarului și de înregistrare a încasărilor și plăților în numerar (registrul de casă, chitanțele, bonurile fiscale pentru sumele plătite de societate și dispozițiile de plată/încasare către casierie).
Principalele obligații legale a căror respectare este verificată în cadrul controalelor sunt întocmirea documentelor justificative pentru toate operațiunile făcute și comercializarea bunurilor cu proveniență dovedită. De asemenea, mai sunt avute în vedere vânzarea în structuri/suprafețe diferite (cu alte cuvinte, comerțul cu amănuntul și cel cu ridicata să nu fie făcute la un loc) și înregistrarea la autoritățile vamale a celor ce vând băuturi alcoolice sau tutun prelucrat (fiind necesar ca produsele să fie marcate prin banderole sau timbre).
Activitatea hotelurilor și a altor facilități de cazare
Atunci când vine vorba de hoteluri sau alte facilități de cazare pentru turiști, personalul de control se uită la documentele ce atestă fiscalizarea caselor de marcat și la cele legate de obligațiile utilizatorilor acestor aparate, se arată în comunicatul DGAF. Mai exact, vizate sunt declarația de instalare a caselor de marcat, cartea de intervenții și registrul special.
Alte documente vizate de inspectori sunt cele de justificare a încasărilor și de înregistrare a încasărilor și plăților, după cum urmează:
- raportul intermediar X din care rezultă totalul vânzărilor până la momentul controlului autorităților fiscale;
- alte documente justificative privind încasările și plățile făcute (de exemplu, chitanțele pentru încasările menționate în registrul special atunci când casa de marcat este defectă, chitanțele pentru plățile efectuate de la unitatea în cauză sau registrul de casă);
- actele din care rezultă încasările prin POS.
Referitor la obligațiile legale verificate, în principiu, de autorități, comunicatul include informații despre:
- dotarea cu casă de marcat;
- folosirea casei de marcat și justificarea cu documente a vânzărilor și a sumelor de bani din unitatea de vânzare;
- afișarea vizibilă a anunțului de atenționare a clienților privind bonul fiscal;
- emiterea de bonuri fiscale și de chitanțe pentru a dovedi plata contravalorii bunurilor sau a serviciilor;
- justificarea banilor din unitatea de prestare a serviciilor prin datele din documentele emise cu casa de marcat, din registrul special și/sau din chitanțe.
Activitatea restaurantelor, barurilor și cafenelelor
În domeniul restaurantelor (și al altor activități de alimentație), barurilor și cafenelelor, un control operativ și inopinat vizează, înainte de toate, documentele ce atestă fiscalizarea caselor de marcat și cele legate de obligațiile legale ale utilizatorilor acestor aparate.
La fel ca în cazul hotelurilor, inspectorii cer, în esență, raportul intermediar X, alte documente justificative privind încasările și plățile efectuate și documentele din care rezultă încasările prin POS. Totodată, nu sunt neglijate nici actele ce atestă proveninența mărfurilor și cele de evidență gestionară (facturile, avizele de însoțire a mărfurilor, documentele vamale, borderourile de achiziție și alte documente de evidență a stocurilor).
Printre obligațiile legale principale verificate la un control fiscal se numără următoarele:
- dotarea cu casă de marcat;
- folosirea casei de marcat și justificarea cu documente a vânzărilor și a sumelor de bani din unitatea de vânzare;
- vânzarea sau deținerea de băuturi alcoolice și produse din tutun prelucrat marcate corespunzător prin banderole sau timbre;
- comercializarea de bunuri a căror proveniență este dovedită;
- întocmirea documentelor justificative pentru toate operațiunile efectuate;
- afișarea anunțului de atenționare a clienților privind bonul fiscal;
- emiterea de bonuri fiscale și chitanțe pentru a atesta plata contravalorii bunurilor și serviciilor;
- justificarea sumelor de bani din unitate prin datele trecute în documentele emise de casele de marcat, în registrul special și/sau în chitanțe.
Activitatea saloanelor de înfrumusețare
În fine, un alt domeniu vizat de campania de informare a DGAF este cel al serviciilor de înfrumusețare. Și în acest caz, inspectorii antifraudă verifică declarația de instalare a caselor de marcat, cartea de intervenții și registrul special.
În același timp, controalele operative și inopinate vizează raportul intermediar X (din care rezultă totalul vânzărilor până la momentul verificărilor fiscale), alte documente justificative privind încasările și plățile făcute (chitanțele pentru încasările menționate în registrul special atunci când casa de marcat este defectă, chitanțele pentru plățile efectuate, registrul de casă etc.) și actele din care rezultă încasările prin POS.
Dotarea cu casă de marcat, folosirea acesteia și justificarea cu documente a vânzărilor și a sumelor de bani din unitatea de vânzare, precum și afișarea vizibilă a anunțului de atenționare a clienților privind bonul fiscal se numără printre obligațiile legale verificate de DGAF. Tot aici, pe listă mai sunt emiterea de bonuri fiscale și de chitanțe pentru a dovedi plata contravalorii bunurilor sau a serviciilor și justificarea banilor din unitate prin datele din documentele emise cu casa de marcat, din registrul special și/sau din chitanțe.