ACCES GRATUIT
Proiect de reformă a procedurii fiscale
Doi identificatori noi o să apară în relația contribuabililor cu ANAF: „CNP-ul fiscal” și identificatorul nefiscal
Doi identificatori complet noi urmează să fie introduși în relația contribuabililor cu Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), conform unui proiect de OG inițiat recent. Mai precis, este vorba de numărul de identificare digitală (așa-numitul „CNP fiscal”) și de identificatorul nefiscal.
Articolul continuă mai jos
Proiectul de OG în discuție trebuie adoptat de Executiv și publicat în Monitorul Oficial pentru a se aplica. Acesta va introduce,
printre alte măsuri procedural-fiscale,
doi identificatori noi.
Primul este cel supranumit în spațiul public „CNP-ul fiscal”, care se va numi
(1) număr de identificare digitală. În esență, acesta va putea fi cerut de orice persoană fizică ce vrea să evite prelucrarea CNP-ului său, de către ANAF, din facturile emise în relația „business to consumer” (B2C). Asta deoarece, de la 1 ianuarie 2025, firmele vor fi obligate
să transmită în sistemul e-Factura inclusiv facturile pe care le emit persoanelor fizice obișnuite (în principal, este vorba de comerțul online), măsura fiind opțională de la 1 iulie 2024.
„Orice persoană fizică care deține cod numeric personal poate solicita organului fiscal central alocarea unui număr de identificare digitală, atribuit în scop fiscal, care să fie utilizat la interacțiunea persoanei fizice cu sistemele digitale în care se solicită identificarea sa prin înscrierea codului numeric personal. Sistemele digitale, structura numărului de identificare digitală, precum și procedurile privind solicitarea, atribuirea și anularea acestuia se aprobă prin ordin al președintelui ANAF”, scrie în proiectul de OG, cu precizarea că măsura se va aplica abia de la
1 iulie 2025.
Practic, Guvernul a stabilit că CNP-ul persoanelor obișnuite trebuie să apară pe facturile emise în relația B2C, odată cu introducerea raportării facturilor în sistemul e-Factura. Însă tot autoritățile recunosc că această prelucrare de date personale poate fi periculoasă pentru consumatori și de aceea se dorește introducerea „CNP-ului fiscal”, ca o alternativă la CNP.
„Există situații în care, deși persoana fizică, în calitatea sa de consumator, nu este persoană impozabilă, trebuie să i se emită facturi prin intermediul sistemului e-Factura. Pentru transmiterea în SPV (Spațiul Privat Virtual - n. red.) a facturilor emise către aceste persoane fizice (e-Factura B2C), este necesar să fie înscris codul numeric personal al consumatorului persoană fizică, o informație personală foarte sensibilă care, nefiind prelucrată în condiții stricte de securitate, dezvăluită, poate duce la multe infracțiuni (de exemplu, furturi de identitate). (...)Se propune introducerea unui nou articol, care prevede că organul fiscal central alocă oricărei persoane fizice un număr de identificare digitală atribuit în scop fiscal, care să fie utilizat de persoanele fizice în locul CNP-ului, pentru funcționarea corectă a sistemelor care solicită utilizarea CNP-ului persoanelor fizice. La solicitarea persoanei fizice, acest număr va fi comunicat fie prin utilizarea serviciului SPV, fie prin utilizarea altor mijloace de comunicare în mediul electronic (de exemplu, o aplicație pusă la dispoziția persoanei fizice pe site-ul ANAF sau pe telefon). Astfel, o persoană fizică poate alege să își dovedească identitatea, în relația cu organul fiscal, utilizând acel număr de identificare digitală în scop fiscal, în locul codului numeric personal”, este explicat în nota de fundamentare a proiectului de ordonanță.
Al doilea despre care aminteam mai sus este
(2) identificatorul nefiscal, care se va aplica
după 90 de zile de la intrarea în vigoare a proiectului de OG. Acesta va viza, teoretic, entitățile din străinătate care, deși nu sunt considerate contribuabili în România, trebuie să îndeplinească (obligatoriu sau opțional) anumite obligații fiscale aici.
„În relația cu organul fiscal central, orice persoană sau entitate care nu este subiect într-un raport juridic fiscal și care are obligația sau optează pentru îndeplinirea unor obligații stabilite de lege, solicită atribuirea unui identificator nefiscal. Cererea prin care se solicită atribuirea identificatorului nefiscal cuprinde: datele de identificare a solicitantului, datele de identificare a împuternicitului, precum și informații privind motivul solicitării. Structura identificatorului nefiscal, precum și procedurile privind solicitarea, atribuirea și anularea identificatorului nefiscal se aprobă prin ordin al președintelui ANAF. Identificatorul nefiscal nu reprezintă cod de identificare fiscală conform titlului IV «Înregistrarea fiscală» din prezenta lege”, scrie în proiect.
În acest fel, autoritățile spun că entitățile vizate vor putea căpăta acces la SPV, inclusiv la sisteme precum e-Factura, sau vor putea depune declarația privind taxele salariale (formularul 112).
„Se propune introducerea unui nou articol prin care să se reglementeze acordarea unui identificator nefiscal, utilizat în relația cu organul fiscal central de către orice persoană sau entitate care nu este subiect într-un raport juridic fiscal și care are obligația sau optează pentru îndeplinirea unor obligații stabilite de lege. Potrivit prevederilor Codului de procedură fiscală, ANAF administrează impozitele, taxele și contribuțiile sociale obligatorii, precum și orice alte obligații date de lege în competența sa.Pentru ca aceste categorii de entități, care nu au calitatea de contribuabil, deci nu au obligația de înregistrare fiscală, să poată îndeplini obligațiile legale sau să poată utiliza opțiunea care le-a fost acordată de lege, este necesar să li se atribuie un identificator nefiscal, cu o structură similară codului de identificare fiscală. După obținerea unui astfel de identificator nefiscal, persoanele care nu au calitatea de subiect al unui raport juridic fiscal vor avea acces în sistemele ANAF pentru a se înregistra ca utilizator al SPV, pentru a accesa sistemul e-Factura pentru a transmite și/sau primi facturi, pentru a depune raportările prevăzute de lege sau pentru depunerea formularului 112, dacă și-au exercitat opțiunea, potrivit legii”, explică inițiatorii măsurii.
Atenție! Pentru a se aplica, proiectul de OG trebuie adoptat de Executiv și publicat în Monitorul Oficial.
Citește mai mult despre
e-Factura,
B2C,
business to consumer,
consumatori,
persoane fizice,
relatia cu ANAF si MF,
proiect OG modificari procedura fiscala iulie 2024,
numar de identificare digitala,
CNP fiscal,
identificator nefiscal,
comert online,
comert electronic,
factura electronica,
facturare electronica,
comercianti,
comercianti online,
prestatori servicii,
prestari de servicii,
prestari servicii
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (2)