Senatul a votat luni o propunere ce vizează actualizarea plafonului de deducere fiscală pentru pensiile facultative și asigurările de sănătate de la 400 la 1.200 de euro anual, având în vedere că suma actuală nu mai este suficientă pentru a acoperi aceste servicii, potrivit inițiatorilor propunerii. Deși impactul bugetar pe termen scurt ar fi minor, parlamentarii consideră că pe termen mediu și lung, măsura ar putea îmbunătăți conformarea fiscală și ar genera venituri suplimentare din servicii private de calitate. Citește articolul
Pentru a putea oferi angajaților ca beneficiu tichete cu care aceștia să-i plătească pe cei care le prestează diverse activități casnice, e necesară încheierea unei convenții cu agenția de ocupare a forței de muncă, iar modelul contractului este cuprins într-un ordin ce tocmai a apărut în Monitorul Oficial. Citește articolul
Din octombrie, valoarea maximă a unui tichet de masă crește cu patru bani - ajungând astfel la 40,04 lei. Majorarea aceasta, realizată prin ordin de ministru, nu reprezintă altceva decât o indexare ce trebuie realizată pentru că așa scrie în lege, chestiune care se întâmplă semestrial și care, în unii ani, a presupus creșteri de un ban sau nicio creștere. Deși această majorare a valorii maxime a tichetului este intens criticată în spațiul public, trebuie amintite două lucruri deosebit de importante care pare că le scapă criticilor: o dată, niciun angajator din mediul privat nu e obligat să acorde tichete de masă și, în al doilea rând, cei care acordă nu sunt obligați să dea tichete de 40,04 lei, acest plafon fiind impus într-un context fiscal, de fapt. Citește articolul
De câteva săptămâni, Guvernului i se cere adoptarea unei majorări a plafonului de 4.000 de lei folosit la acordarea beneficiului de netaxare la salariul minim. În contextul în care această majorare ar putea să nu opereze, trebuie amintit că reducerea unor adaosuri, precum tichetele de masă, nu poate fi făcută unilateral de angajator, ci necesită renegociere. Citește articolul
Un angajator a încercat să recupereze de la un fost angajat costurile cazării și meselor, precum și un prejudiciu de imagine, după ce acesta a fost concediat pentru absențe. Însă, atât instanța de fond, cât și cea de apel au respins cererile, pe motiv că angajatorul a inclus în contract clauze interzise de Codul muncii și nu a prezentat dovezi ale prejudiciului pretins. Mai mult, a fost respinsă analogia făcută de angajator între cazarea și masa oferite și costurile formării profesionale, subliniindu-se că nu există similitudine cu clauzele de formare și că reglementările privind formarea profesională nu se pot extinde la recuperarea altor cheltuieli fără dovezi concrete. Astfel, angajatorul nu a putut angaja răspunderea patrimonială a salariatului și nici să impună clauza penală, pierzând astfel litigiul. Citește articolul
Printr-o scrisoare adresată celor de la Finanțe în ianuarie, Camera Consultanților Fiscali (CCF) a cerut introducerea unor prevederi suplimentare în Codul fiscal în legătură cu unele sume acordate/suportate de angajatori și momentul recunoașterii acestora ca venituri ale angajaților și impozitării lor ca atare, întrucât prevederile aduse prin OUG nr. 115/2023 nu ar acoperi, potrivit reprezentanților CCF, toate situațiile ce se ivesc în practică. Din răspunsul trimis recent de Ministerul Finanțelor (MF) celor de la Cameră aflăm că nu se intenționează schimbarea regulilor stabilite prin OUG 115 și nici emiterea unor norme tranzitorii, iar că evitarea problemelor de natură practică se poate rezolva prin adoptarea unor proceduri interne în companii. Citește articolul
Pe lângă tichetele de masă sau cele cadou, salariații vor putea primi din partea angajatorilor lor, de acum, un nou tip de bonus - tichetele pentru plata muncilor casnice, pe care le prestează lucrătorii casnici, conform Legii prestatorului casnic. Citește articolul
Din aprilie va opera majorarea valorii tichetului de creșă cu 20 de lei, tichetul ajungând la 640 lei lunar, potrivit ordin publicat joi în Monitorul Oficial Citește articolul
La capitolul beneficiilor pe care angajatorii le pot oferi pe lângă salariu, 2024 aduce unele modificări deloc neglijabile dacă ne gândim la gradul de răspândire a acordării acestora - tichetele de masă și voucherele de vacanță, de pildă, al căror regim fiscal a cunoscut o ușoară împovărare (mai exact, cu 10%). Multe dintre avantajele ce pot fi acordate de angajatori și care au un regim fiscal special au rămas însă la fel. Citește articolul
În plafonul global lunar de 33% pentru diversele beneficii extrasalariale primite de angajați care au un regim de netaxare, Guvernul a decis ca, începând cu 1 ianuarie, să intre două noi sume. Totodată, două tipuri de avantaje listate în cod actualmente au fost modificate prin recenta „ordonanță-trenuleț”. Citește articolul