Salariații pot primi din partea angajatorilor lor, mai nou, un tip de bonus prin care să-i plătească pe cei care-i ajută cu diversele activități casnice - tichetele pentru plata muncilor pe care le prestează lucrătorii casnici, conform Legii nr. 111/2022 privind activitatea prestatorului casnic. Pentru a-i sprijini pe angajați să beneficieze de munca acestor prestatori și, astfel, să petreacă mai puțin timp cu treburile casnice, să utilizeze acel timp pentru odihnă sau activități recreative, angajatorilor li s-a oferit, prin această lege, posibilitatea de a le da angajaților, ca beneficiu extrasalarial, astfel de tichete pentru plata lucrătorilor casnici, cu mici avantaje fiscale, așa cum sunt detaliate în acest material.
„Pentru acordarea de tichete de activități casnice, în condițiile art. 11 alin. (5) din lege, angajatorii încheie un contract cu agenția pentru ocuparea forței de muncă în raza căreia are sediul/sediul social sau punctul de lucru, al cărui model se aprobă prin ordin al ministrului muncii și solidarității sociale, la propunerea Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I”, prevede setul de norme de aplicare a Legii nr. 111/2022 (adică HG nr. 822/2022). În acest sens, la Ministerul Muncii a pus luna trecută în dezbatere modelul contractului care se încheie între angajatori și agenții. Ordinul ministrului muncii nr. 1964/2024 a fost publicat azi în Monitorul Oficial intrând astfel în vigoare.
Prin acest contract, angajatorul convine cu agenția de ocupare a forței de muncă pentru achiziționarea unui număr de tichete electronice sau pe hârtie, acordate dintr-o dată sau eșalonat, pe parcursul unui an, la valoarea nominală stabilită prin lege (15 lei tichetul, la acest moment).
Angajatorul se obligă, potrivit ordinului, prin semnarea acestui contract:
- să acorde tichetele de activități casnice achiziționate exclusiv angajaților care sunt în drept să utilizeze tichetele de activităţi casnice, în calitate de beneficiari casnici;
- să plătească agenției contravaloarea tichetelor de activități casnice achiziționate la termenul și în condițiile prevăzute d contract;
- să completeze, pe fiecare tichet de activități casnice emis pe suport hârtie, numele, prenumele şi codul numeric personal ale fiecărui angajat care este în drept să utilizeze tichetele de activităţi casnice, în calitate de beneficiari casnici;
- să transmită datele şi informaţiile referitoare la salariaţi solicitate de AOFM pentru
emiterea tichetelor de activităţi casnice, pe suport electronic, individualizate şi pentru utilizarea acestora în calitate de beneficiar casnic, respectiv numele și prenumele și codul numeric personal, cu respectarea prevederilor Legii nr. 190/2018.
„În cazul în care, la expirarea perioadei convenite, angajatorul nu onorează factura, atunci AOFM are dreptul de a solicita penalități în cuantum de 0,04 % din valoarea plății neefectuate, pe zi de întârziere, dar nu mai puțin decât valoarea dobânzii legale penalizatoare, în conformitate cu prevederile art. 4 din Legea nr. 72/2013 privind măsurile pentru combaterea întârzierii în executarea obligațiilor de plată a unor sume de bani rezultând din contracte încheiate între profesioniști și între aceștia și autorități contractante, dar nu mai mult decât valoarea plății neefectuate, care curge de la expirarea termenului de plată”, prevede noul ordin.
Angajatorii își pot face deja cont în platforma electronică de evidență a activităților casnice. Aici se poate face gestionarea electronică a contractelor cu agențiile de ocupare a forței de muncă, reprezentând, practic, cea mai facilă modalitate de a interacționa cu sistemul presupus de Legea prestatorilor casnici. În interfața pentru angajatori se regăsește modulul „Contracte”, unde se va regăsi o listă cu toate contractele pe care angajatorul le-a avut de- a lungul timpului cu privire la achiziția de tichete casnice. Tot din modulul „Contracte” se poate și accesa opțiunea de a încheia unul nou, conform modelului cuprins în anexa proiectului de ordin care îl avem azi în vedere. După ce acesta e completat cu datele introduse de angajator, trebuie așteptată semnarea acestuia de agenție. Statusul contractului poate fi urmărit din platformă.
Toată chestiunea achiziției de tichete casnice pe care să le ofere apoi angajaților pentru ca aceștia să-i plătească pe prestatorii casnici nu se reduce însă doar la semnarea unui contract cu agenția și comanda de tichete. Angajatorii vor trebui să indice la fiecare achiziție lunară de tichete care sunt beneficiarii de tichete - printr-o listă cu numele fiecărui angajat și CNP-ul acestuia. Dar asta nu e tot: condiția esențială e ca fiecare angajat listat de angajator în sistem ca beneficiar de tichete trebuie să aibă cont la rândul său în platformă.
Conform Legii 111/2022, angajatorii ce pot acorda aceste tichete sunt aceiași cu cei care pot acorda bilete de valoare, conform cu Legea 165/2018. Există în lege un beneficiu și pentru angajator. Mai exact, dacă va oferi cel puțin 600 de tichete de activități casnice unui singur angajat, respectiv cel puțin 9.000 lei într-un an calendaristic, va primi, în următorul an, 50 de tichete de activități casnice (750 lei) în mod gratuit. Acest bonus va fi înmulțit cu numărul de salariați care au primit peste 600 de tichete de activități casnice. Cele 50 de tichete primite de angajator vor putea fi acordate oricărui salariat sub formă de primă sau bonus, fiind necesare datele de identificare ale acestuia.
Comentarii articol (0)