avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 557 soluții astăzi
Acasă Subiect: beneficii salariati
Subiect: beneficii salariati
ACCES PREMIUM
Specialistul răspunde

Stock option plan: Cum se declară și taxează veniturile obținute de salariat din vânzarea acțiunilor pe care le-a avut la fostul angajator?

avocatnet.ro în Specialistul răspunde
15 Aprilie 2025 | 146 | Timp de citire: 3 min.

Deoarece planurile de tip stock option plan, ce permit salariaților să obțină acțiuni (gratuit sau la un preț preferențial) la angajatorul la care lucrează, au devenit tot mai populare, apar mai des și salariați care vor să știe ce obligații fiscale există în aceste situații. Însă răspunsul nu este ușor de dat, pentru că tratamentul fiscal depinde de mai multe aspecte importante. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Stock option plan: Cum influențează planurile de acțiuni piața muncii din România. Beneficiul devine tot mai popular

EY Romania în Resurse umane
11 Aprilie 2025 | 434 | Timp de citire: 2 min.

În România, planurile de acțiuni vin în diverse forme, dar un concept care captează atenția este „stock option plan” (SOP). Nu este un subiect deloc nou, dar este unul care nu-și pierde interesul. Ultimii cinci ani au adus schimbări majore pe piața muncii. În contextul unei evoluții rapide a mediului de afaceri, organizațiile își revizuiesc strategiile de compensare și motivare pentru a răspunde mai bine nevoilor și așteptărilor angajaților. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Angajatorii pot stabili un buget individual și angajații pot alege beneficiile dorite, dar e necesară o informare despre taxare și impactul pe venitul net

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
10 Aprilie 2025 | 1727 | Timp de citire: 1 min.

Una dintre noile tendințe de pe piața muncii este asigurarea unui buget individual pe care angajatul îl poate folosi pentru a alege ce beneficii salariale își dorește, spun specialiștii. Însă această practică este utilă numai dacă angajatul poate vedea niște simulări legate de venitul net pe care-l va primi, care e influențat de taxele salariale și plafoanele legale aferente beneficiilor disponibile. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Ce trebuie să știi despre acordarea tichetelor de creșă în 2025

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
17 Ianuarie 2025 | 4560 | Timp de citire: 5 min.

Tichetele de creșă sunt bilete de valoare acordate lunar angajaților, având scopul de a acoperi parțial sau integral taxele de creșă sau servicii de educație timpurie antepreșcolară. Acestea sunt disponibile doar în format electronic, pot fi utilizate exclusiv pentru achitarea taxelor la creșa copilului, iar, din octombrie 2024, plafonul de acordare al acestora este de 660 lei lunar. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Telemunca privită ca beneficiu - o eroare comună din ce în ce mai des întâlnită

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
13 Ianuarie 2025 | 1992 | Timp de citire: 4 min.

Pornim de la o întrebare simplă: este telemunca un beneficiu exclusiv pentru lucrător sau are și angajatorul o serie de avantaje? Telemunca a devenit un subiect de interes major din 2020, chiar dacă este reglementată oficial din 2018, prin adoptarea Legii 81/2018. Deși mulți consideră că telemunca reprezintă un beneficiu exclusiv pentru lucrător, realitatea este mult mai complexă, iar uneori este folosită ca instrument de constrângere, fiind astfel ignorate principiile de bază ale relației de muncă. Abordarea acestui subiect în spațiul public concluzionând că „firmele decid să-și recheme angajații la birou” sau să retragă „beneficiul de a lucra în regim de telemuncă” este neconformă atât din punct de vedere legal, cât și în ceea ce privește echilibrul oricărui raport juridic de muncă, în contextul legislativ român, desigur. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Tichete de masă 2025: Principalele aspecte ce trebuie avute în vedere de angajatori

Cristina Iacob în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
9 Ianuarie 2025 | 41766 | Timp de citire: 2 min.

În 2024, regimul legal al tichetelor de masă a fost modificat prin două schimbări importante, care se aplică și în 2025. Iată ce trebuie să știe angajatorii despre acordarea acestui beneficiu și reglementările fiscale ce le vizează. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Angajatorul NU îți poate refuza dreptul la concediu de odihnă în perioada de probă

Cristina Iacob în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
6 Decembrie 2024 | 1 | 3312 | Timp de citire: 2 min.

Toți angajații au dreptul la un minim de 20 de zile de concediu de odihnă anual, iar acest drept se acumulează proporțional cu perioada lucrată. Aceste zile nu depind de vechimea în companie și nu pot fi refuzate de angajator, chiar dacă salariatul se află în perioada de probă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

e-Factura: Angajatorii trebuie să fie atenți și la facturile folosite pentru decontarea ochelarilor de vedere

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
24 Noiembrie 2024 | 17718 | Timp de citire: 2 min.

Angajatorii trebuie să se asigure că politica lor internă de decontare a ochelarilor de vedere pentru salariați, dacă există și este aplicată, ține cont de regulile sistemului e-Factura. Adică decontarea ochelarilor să se facă în baza unei facturi emise pe numele firmei, nu pe numele salariatului, astfel încât documentul să poată fi înregistrat în contabilitate. Este o situație similară cu cea a deconturilor pentru deplasări, de exemplu. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Lucrezi în weekend? Iată care sunt drepturile tale

Cristina Iacob în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
16 Noiembrie 2024 | 12463 | Timp de citire: 3 min.

Angajații care muncesc în weekend beneficiază, fără excepție, de două compensații importante din partea angajatorului: timp de repaus și spor la salariu. Este esențial ca aceștia să cunoască aceste drepturi, deoarece legea impune un număr maxim de ore lucrate pe săptămână și garantează că aceste compensații trebuie respectate întotdeauna. Aceste drepturi nu sunt opționale, ci sunt reglementate de Codul Muncii și trebuie acordate corect de angajatori. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Schimbările privind drepturile de transport ale angajaților MAI au fost oficializate

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
14 Septembrie 2024 | 2531 | Timp de citire: 2 min.

Un ordin al ministrului Afacerilor Interne de modificare a normelor care reglementează drepturile de transport ale personalului din apărare, ordine publică și securitate națională a fost recent publicat în Monitorul Oficial. Documentul  aduce o serie de ajustări menite să clarifice și să eficientizeze modul de acordare a acestora. Citește articolul