avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 791 soluții astăzi
Acasă Subiect: beneficii salariati
Subiect: beneficii salariati
ACCES PREMIUM

UPDATE Ce trebuie să știi despre acordarea tichetelor de creșă în 2025

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
17 Ianuarie 2025 | 0 | 2616 | Timp de citire: 5 min.

Tichetele de creșă sunt bilete de valoare acordate lunar angajaților, având scopul de a acoperi parțial sau integral taxele de creșă sau servicii de educație timpurie antepreșcolară. Acestea sunt disponibile doar în format electronic, pot fi utilizate exclusiv pentru achitarea taxelor la creșa copilului, iar, din octombrie 2024, plafonul de acordare al acestora este de 660 lei lunar. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Telemunca privită ca beneficiu - o eroare comună din ce în ce mai des întâlnită

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
13 Ianuarie 2025 | 0 | 1776 | Timp de citire: 4 min.

Pornim de la o întrebare simplă: este telemunca un beneficiu exclusiv pentru lucrător sau are și angajatorul o serie de avantaje? Telemunca a devenit un subiect de interes major din 2020, chiar dacă este reglementată oficial din 2018, prin adoptarea Legii 81/2018. Deși mulți consideră că telemunca reprezintă un beneficiu exclusiv pentru lucrător, realitatea este mult mai complexă, iar uneori este folosită ca instrument de constrângere, fiind astfel ignorate principiile de bază ale relației de muncă. Abordarea acestui subiect în spațiul public concluzionând că „firmele decid să-și recheme angajații la birou” sau să retragă „beneficiul de a lucra în regim de telemuncă” este neconformă atât din punct de vedere legal, cât și în ceea ce privește echilibrul oricărui raport juridic de muncă, în contextul legislativ român, desigur. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Tichete de masă 2025: Principalele aspecte ce trebuie avute în vedere de angajatori

Iacob Cristina în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
9 Ianuarie 2025 | 0 | 32943 | Timp de citire: 2 min.

În 2024, regimul legal al tichetelor de masă a fost modificat prin două schimbări importante, care se aplică și în 2025. Iată ce trebuie să știe angajatorii despre acordarea acestui beneficiu și reglementările fiscale ce le vizează. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Angajatorul NU îți poate refuza dreptul la concediu de odihnă în perioada de probă

Iacob Cristina în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
6 Decembrie 2024 | 0 | 1215 | Timp de citire: 2 min.

Toți angajații au dreptul la un minim de 20 de zile de concediu de odihnă anual, iar acest drept se acumulează proporțional cu perioada lucrată. Aceste zile nu depind de vechimea în companie și nu pot fi refuzate de angajator, chiar dacă salariatul se află în perioada de probă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

e-Factura: Angajatorii trebuie să fie atenți și la facturile folosite pentru decontarea ochelarilor de vedere

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
24 Noiembrie 2024 | 0 | 17186 | Timp de citire: 2 min.

Angajatorii trebuie să se asigure că politica lor internă de decontare a ochelarilor de vedere pentru salariați, dacă există și este aplicată, ține cont de regulile sistemului e-Factura. Adică decontarea ochelarilor să se facă în baza unei facturi emise pe numele firmei, nu pe numele salariatului, astfel încât documentul să poată fi înregistrat în contabilitate. Este o situație similară cu cea a deconturilor pentru deplasări, de exemplu. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Lucrezi în weekend? Iată care sunt drepturile tale

Iacob Cristina în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
16 Noiembrie 2024 | 0 | 8878 | Timp de citire: 3 min.

Angajații care muncesc în weekend beneficiază, fără excepție, de două compensații importante din partea angajatorului: timp de repaus și spor la salariu. Este esențial ca aceștia să cunoască aceste drepturi, deoarece legea impune un număr maxim de ore lucrate pe săptămână și garantează că aceste compensații trebuie respectate întotdeauna. Aceste drepturi nu sunt opționale, ci sunt reglementate de Codul Muncii și trebuie acordate corect de angajatori. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Schimbările privind drepturile de transport ale angajaților MAI au fost oficializate

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
14 Septembrie 2024 | 0 | 2325 | Timp de citire: 2 min.

Un ordin al ministrului Afacerilor Interne de modificare a normelor care reglementează drepturile de transport ale personalului din apărare, ordine publică și securitate națională a fost recent publicat în Monitorul Oficial. Documentul  aduce o serie de ajustări menite să clarifice și să eficientizeze modul de acordare a acestora. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Proiect: Tichetele de masă, creșă, cultură și voucherele de vacanță să fie scutite de taxele aplicabile acum

Alexandru Boiciuc în Taxe și impozite
Redactor-șef, avocatnet.ro
11 Septembrie 2024 | 0 | 5218 | Timp de citire: 2 min.

Tichetele de masă, creșă și cultură și voucherele de vacanță ar urma să fie scutite de impozitul pe venit și, acolo unde este cazul, de contribuția la sănătate (CASS), se arată într-un proiect de lege ajuns recent la Senat pentru dezbatere. Automat, măsura ar însemna o creștere indirectă a salariului net pentru angajații care deja primesc asemenea beneficii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Stock option plan: Ce obligații fiscale intervin dacă salariații vând acțiunile primite de la angajator

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
28 August 2024 | 0 | 1958 | Timp de citire: 4 min.

Una dintre modalitățile prin care angajatorii își pot recompensa salariații este reprezentată de planurile de tip stock option plan. Simplu spus, vorbim de o modalitate prin care salariatul poate să primească acțiuni la compania la care lucrează, pe care le poate vinde ulterior pentru a obține un câștig. Desigur, dacă decid să-și vândă acțiunile, angajații au niște obligații fiscale de bifat, potrivit specialiștilor de la KPMG România. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Acordarea unui concediu sabatic - condiții, limitări, avantaje și dezavantaje

Simona Voiculescu în Resurse umane
Director Editorial, avocatnet.ro
10 Iulie 2024 | 0 | 3119 | Timp de citire: 5 min.

Concediul sabatic este o perioadă prelungită de pauză de la locul de muncă, de obicei fără vreun fel de plată, care permite angajaților să se dedice dezvoltării personale, profesionale sau, pur și simplu, să își reîncarce bateriile. Această practică devine din ce în ce mai populară în companiile moderne care înțeleg importanța echilibrului dintre viața personală și cea profesională. Companiile care doresc să ofere atare beneficii trebuie să ia în calcul anumite limitări legale legate de „statusul” contractului de muncă, eventualele plăți pe care le aprobă pentru perioada de absență a angajatului, aplicarea nediscriminatorie a beneficiului și stabilirea clară a condițiilor de acordare. Citește articolul