Toți angajații au dreptul la un minim de 20 de zile de concediu de odihnă anual, iar acest drept se acumulează proporțional cu perioada lucrată. Aceste zile nu depind de vechimea în companie și nu pot fi refuzate de angajator, chiar dacă salariatul se află în perioada de probă. Citește articolul
Angajatorii trebuie să se asigure că politica lor internă de decontare a ochelarilor de vedere pentru salariați, dacă există și este aplicată, ține cont de regulile sistemului e-Factura. Adică decontarea ochelarilor să se facă în baza unei facturi emise pe numele firmei, nu pe numele salariatului, astfel încât documentul să poată fi înregistrat în contabilitate. Este o situație similară cu cea a deconturilor pentru deplasări, de exemplu. Citește articolul
Angajații care muncesc în weekend beneficiază, fără excepție, de două compensații importante din partea angajatorului: timp de repaus și spor la salariu. Este esențial ca aceștia să cunoască aceste drepturi, deoarece legea impune un număr maxim de ore lucrate pe săptămână și garantează că aceste compensații trebuie respectate întotdeauna. Aceste drepturi nu sunt opționale, ci sunt reglementate de Codul Muncii și trebuie acordate corect de angajatori. Citește articolul
Un ordin al ministrului Afacerilor Interne de modificare a normelor care reglementează drepturile de transport ale personalului din apărare, ordine publică și securitate națională a fost recent publicat în Monitorul Oficial. Documentul aduce o serie de ajustări menite să clarifice și să eficientizeze modul de acordare a acestora. Citește articolul
Tichetele de masă, creșă și cultură și voucherele de vacanță ar urma să fie scutite de impozitul pe venit și, acolo unde este cazul, de contribuția la sănătate (CASS), se arată într-un proiect de lege ajuns recent la Senat pentru dezbatere. Automat, măsura ar însemna o creștere indirectă a salariului net pentru angajații care deja primesc asemenea beneficii. Citește articolul
Una dintre modalitățile prin care angajatorii își pot recompensa salariații este reprezentată de planurile de tip stock option plan. Simplu spus, vorbim de o modalitate prin care salariatul poate să primească acțiuni la compania la care lucrează, pe care le poate vinde ulterior pentru a obține un câștig. Desigur, dacă decid să-și vândă acțiunile, angajații au niște obligații fiscale de bifat, potrivit specialiștilor de la KPMG România. Citește articolul
Concediul sabatic este o perioadă prelungită de pauză de la locul de muncă, de obicei fără vreun fel de plată, care permite angajaților să se dedice dezvoltării personale, profesionale sau, pur și simplu, să își reîncarce bateriile. Această practică devine din ce în ce mai populară în companiile moderne care înțeleg importanța echilibrului dintre viața personală și cea profesională. Companiile care doresc să ofere atare beneficii trebuie să ia în calcul anumite limitări legale legate de „statusul” contractului de muncă, eventualele plăți pe care le aprobă pentru perioada de absență a angajatului, aplicarea nediscriminatorie a beneficiului și stabilirea clară a condițiilor de acordare. Citește articolul
Scutirea de taxe salariale pentru decontarea serviciilor turistice nu se aplică, începând din ianuarie 2024, în situațiile în care angajații beneficiază și de vouchere de vacanță. Practic, ideea este ca salariații să beneficieze de tratament fiscal preferențial numai pentru unul dintre cele două beneficii, nu pentru ambele. Citește articolul
Unele companii preferă să recompenseze salariații prin planuri de tip stock option plan. Însă din cauză că nu cunosc întotdeauna obligațiile fiscale pe care le au din postura de investitori, angajații pot avea probleme în relația cu Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Din acest motiv, specialiștii recomandă angajatorilor care implementează planurile respective să-i și îndrume, din punct de vedere fiscal, pe salariați. Citește articolul
Joi a fost oficializată o lege care va permite părților să decidă asupra modalității de acordare a cardului pentru bilete de valoare exclusiv în format virtual, fără să se mai acorde și cardul în format fizic. Desigur, orice salariat va putea cere ulterior și emiterea cardului fizic, dacă se răzgândește. Se modifică, astfel, cadrul legislativ al biletelor de valoare - modificare ce era necesară, spuneau inițiatorii, întrucât în legislația secundară nu se specificase decât posibilitatea emiterii cardurilor fizice, deși dezideratul de acum câțiva ani a fost pentru o digitalizare completă a biletelor de valoare. Citește articolul