Numeroase dintre prevederile legale incidente în raporturile de muncă pun probleme în practică. Adesea, nici chiar opiniile instanțelor nu sunt unitare pe același subiect. Dincolo de acest aspect însă, jurisprudența rămâne un reper important pentru a ști cum se raportează judecătorii la anumite aspecte legale deosebit de importante - cum sunt cele legate de concedieri, de organizarea activității angajatorului, avantajele oferite salariaților, formalitățile ce țin de anumite acte emise de angajatori și nu numai. O retrospectivă a unor spețe interesante prezentate anul acesta în domeniul muncii, în cele ce urmează: Citește articolul
Primele de sărbători reprezintă un stimulent important pentru angajați și cel puțin la nivel declarativ, reflectă aprecierea angajatorilor față de munca depusă și contribuie la motivarea acestora. Cu toate acestea, uneori acordarea acestor prime este condiționată de comportamentul disciplinar al angajaților, ceea ce ridică întrebări legate de echitate și transparență și trebuie să analizăm modalitățile prin care se poate condiționa acordarea primelor de sărbători de existența unor abateri disciplinare, evidențiind scopul acestor adaosuri salariale și impactul lor asupra alegerii locului de muncă. Citește articolul
Unele companii preferă să recompenseze salariații prin planuri de tip stock option plan. Însă din cauză că nu cunosc întotdeauna obligațiile fiscale pe care le au din postura de investitori, angajații pot avea probleme în relația cu Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Din acest motiv, specialiștii recomandă angajatorilor care implementează planurile respective să-i și îndrume, din punct de vedere fiscal, pe salariați. Citește articolul
Diferenţa favorabilă dintre dobânda preferenţială stabilită prin negociere şi dobânda practicată pe piaţă, pentru credite şi depozite este inclusă, mai nou, în rândul sumelor ce nu se supun taxării salariale atâta timp cât se încadrează în plafonul lunar de 33%. Până acum, aceste sume, deși neimpozabile, nu erau incluse în plafonul global. Citește articolul
În contextul în care avem pe piață, după ceva timp, și emitenți de astfel de tichete (pe suport electronic, desigur), precum și în contextul indexării lor recente, putem discuta azi despre acordarea efectivă a acestor tipuri de bilete de valoare, în termeni legați de avantajele acordării lor, ce salariați pot beneficia de ele și de cum anume se face acordarea lor. Citește articolul
De câțiva ani, putem observa o lipsă de coerență în privința regimului fiscal al beneficiilor extrasalariale - ceea ce Parlamentul stabilește, Guvernul vine să repoziționeze sau să înlăture cu totul. Altfel spus, aleșii sunt darnici cu votarea de legi în materia regimului fiscal al diverselor avantaje pentru salariați, dar Guvernul intervine cu pragmatism când își dă seama că nu mai sunt bani. Citește articolul
Codul Muncii, modificat în octombrie anul trecut, impune ca avantajele pe care angajatorul le oferă să fie menționate în mod expres în contractele individuale de muncă, asigurând astfel angajaților o transparență mai mare și o garanție mai solidă că vor primi acele tichete, bonusuri sau alte avantaje promise. Angajatorul are însă ceva „spațiu de manevră” în privința avantajelor oferite în mod neregulat. Cu alte cuvinte, în privința acelor avantaje pe care nu le oferă în mod constant, e suficient să prevadă ideea că „se pot oferi și alte avantaje”, fără să le numească pe fiecare. Citește articolul
Anul 2023 începe cu două importante noutăți în materia beneficiilor extrasalariale ce pot fi acordate de angajatori - una vizează cadrul de fixare a acestor beneficii, iar cealaltă, regimul lor fiscal. Citește articolul
Angajatorii nu doar că nu sunt obligați să treacă în contractul de muncă toate avantajele pe care le acordă angajaților pe lângă salariu, la momentul actual, ci le este chiar recomandat adesea să se rezume la politica internă de beneficii, fără să amintească în contracte toate bonusurile, abonamentele plătite și alte sume pe care le acordă. Asta face ca acordarea lor să se întrerupă adesea în mod nerezonabil, lipsit de transparență și subiectiv. În curând însă, angajatorii vor trebui să se adapteze la o nouă cerință - aceea de a include în contracte cam toate avantajele pe care le acordă. Citește articolul
Tratamentul fiscal în cazul decontării cheltuielilor de transport la și de la locul de muncă ale salariatului ține cont de mai multe variabile: în principal, unde se află reședința salariatului față de locul de muncă (dacă e sau nu aceeași localitate), dacă se suportă cheltuieli de cazare și în funcție de ce scrie în contractul cu firma. În unele cazuri e absolut necesară o modificare în contractul individual de muncă pentru menționarea decontării. Citește articolul