Pentru anumite sume, prestații suplimentare sau beneficii extrasalariale primite de angajați, Guvernul a obligat firmele să se raporteze la un plafon lunar când aplică tratamentul aferent veniturilor neimpozabile - 33% din salariul de bază, conform Codului fiscal (modificat prin OG 16/2022 în acest sens). Plafonul e valabil pentru beneficiile și prestațiile acordate începând cu această lună.
Cele mai comune dintre beneficiile acordate de angajatori nu intră însă în această listă vizată de plafonul de 33%. Iată care sunt cele care intră în plafon:
- anumite sume de bani suplimentare primite de salariaţi în baza clauzei de mobilitate;
-
contravaloarea hranei acordate de către angajator pentru angajaţii proprii;
-
cazarea şi contravaloarea chiriei pentru spaţiile de cazare/de locuit puse de către angajatori la dispoziţia angajaţilor proprii;
- banii de vacanță - însemnând contravaloarea serviciilor turistice şi/sau de tratament, inclusiv transportul, pe perioada concediului, pentru angajaţii proprii şi membrii de familie ai acestora;
-
contribuţiile la un fond de pensii facultative;
-
primele de asigurare voluntară de sănătate;
-
sumele acordate angajaţilor care desfăşoară activităţi în regim de telemuncă pentru acoperirea cheltuielilor (acei maximum 400 de lei pe lună).
Atenție! Angajatorii trebuie să acorde dublă atenție acestor venituri extra: a) o dată, pentru că trebuie verificate plafoanele individuale ale fiecărui tip de beneficiu în parte (400 de lei pe lună, 400 de euro pe an, 300 de lei ș.a.m.d.) și b) să verifice dacă acele sume sunt dintre cele care trebuie adunate, lunar, pentru respectarea plafonului de 33% din salariul de bază al postului respectiv.
Aceste tipuri de beneficii extra sunt supuse doar impozitului pe venit:
Avantaj 2023: Firmele pot asigura direct masa salariaților și vor fi scutite de taxe salariale. E tot o modificare adusă de OG 16/2022, dar mult mai avantajoasă fiscal pentru că acele sume date pentru acoperirea cheltuielilor cu masa vor fi integral netaxabile. Avem aceeași valoare la care ne raportăm pentru netaxare ca în cazul tichetelor de masă - 30 de lei pe zi, maximum, per angajat. Acestor beneficii nu li se aplică nici contribuții sociale:
|
Menționarea primelor, bonusurilor și beneficiilor extrasalariale în contractele de muncă, obligatorie acum
A doua modificare de care trebuie să țină cont angajatorii încă din octombrie anul trecut, când a fost modificat Codul muncii, este cea privind mențiunea obligatorie în contract cu privire la acordarea tuturor acestor „plusuri” la veniturile salariale.
Prevederea care ne indică noile aspecte de inclus în contract sună așa: „suportarea de către angajator a asigurării medicale private, a contribuțiilor suplimentare la pensia facultativă sau la pensia ocupațională a salariatului, în condițiile legii, precum și acordarea, din inițiativa angajatorului, a oricăror alte drepturi, atunci când acestea constituie avantaje în bani acordate sau plătite de angajator salariatului ca urmare a activității profesionale a acestuia, după caz”.
Deși angajatorul nu e obligat de noile prevederi din Codul muncii să îi treacă în contract angajatului care vor fi valorile exacte ale bonusurilor, cât de cuprinzător va fi abonamentul medical sau cât de mare prima de vacanță, faptul că trebuie să treacă în contract, fie și sumar, toate aceste elemente care până acum se regăseau doar la nivelul politicilor interne e de natură să pună în dificultate angajatorii - cel puțin pe termen scurt.
Practic, angajaților trebuie să li se dea în mod concret ce li s-a promis atunci când s-au angajat. Dacă li s-au promis bonusuri, ei trebuie să le primească. Dacă li s-au primit bani de vacanță, trebuie să-i primească. Angajatorii nu sunt ținuți de noile prevederi în a preciza concret sumele acordate, dar trebuie să se refere la ele, chiar dacă o fac trimițând la o detaliere a acestora în politicile interne.
Dificultatea e că angajatorii, care până acum puteau decide, discreționar, dacă le acordă sau nu, neavându-le trecute în contracte, de acum încolo nu le vor mai putea retrage fără acordul părților.