Media Intră în comunitate
avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 529 soluții astăzi
Acasă Subiect: angajati
Subiect: angajati
ACCES PREMIUM
Documentar

Indemnizația de neconcurență: Mod de acordare și plată, tratamentul fiscal, declararea și alte aspecte importante

Indemnizația de neconcurență, care se achită salariatului de către angajator în baza unei clauze de neconcurență, reprezintă un venit pentru care, conform legii, se datorează impozit pe veniturile asimilate salariilor şi contribuția de asigurări sociale de sănătate (CASS), plata lor realizându-se prin reținere la sursă. Această indemnizație se declară, potrivit specialiștilor, în cadrul formularului 112, iar clauza de neconcurență își poate produce efectele, conform legii, spun specialiștii, pentru o perioadă de maximum 2 ani. Citește articolul

ACCES PREMIUM

La ce riscuri se expun angajatorii care, în contextul crizei actuale, ignoră regulile compensării orelor suplimentare

De când a început criza actuală generată de pandemia de coronavirus, unii angajatori au ignorat total orele suplimentare prestate de salariați în această perioadă, pentru a le compensa potrivit regulilor din legislație, a subliniat un specialist în dreptul muncii la conferința de HR organizată de avocatnet.ro săptămâna trecută. Această problemă preexistentă s-a accentuat, pe fondul pandemiei, iar angajatorii care încalcă legea pot răspunde contravențional, amenzile fiind, de anul trecut, mult mai drastice în acest sens. Pe lângă o amendă de până la 3.000 lei/salariat, angajatorul riscă atât o acțiune în instanță pentru plata orelor suplimentare, cât și formarea unei reputații proaste pe piața forței de muncă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Firmele care se folosesc de criza actuală pentru a scăpa de unii salariați riscă plata unor despăgubiri semnificative

Doar în măsura în care a scăzut volumul de muncă ori un anumit post a devenit redundant sau se desființează departamente întregi, un angajator își poate concedia angajații, a subliniat un specialist în dreptul muncii la conferința de HR organizată săptămâna trecută de avocatnet.ro. Altfel, prin simpla invocare a motivului privind pandemia, concedierile pot fi considerate ca fiind abuzive și, prin urmare, nelegale, angajatorii riscând să fie obligați, în instanță, la plata unor despăgubiri egale cu salariile indexate, majorate și reactualizate și cu celelalte drepturi de care ar fi beneficiat salariatul. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Pot salariaţii şi angajatorul să stabilească eliminarea pontajului, conform ultimelor modificări?

Microfirmele au posibilitatea, de la începutul lunii mai, să stabilească împreună cu salariaţii lor, prin acord scris, cum se face evidenţa orelor lucrate, conform prevederilor incluse în Codul muncii de OUG 37/2021. Ce se întâmplă dacă cele două părţi nu ajung la un acord privind acest pontaj ar trebui să fie clarificat printr-o modificare legislativă, apreciază specialiştii, însă, în orice caz, salariaţii şi angajatorul nu vor putea să elimine această evidenţă, deoarece ea este impusă de Codul muncii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

ANCPI: Angajații primăriilor pot realiza anumite lucrări de cadastru

Dragos Niculescu în Aspecte juridice
Redactor, avocatnet.ro
16 Februarie 2021 | 1 | 1217

Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară (ANCPI) încurajează primăriile să facă anumite lucrări de specialitate în domeniul cadastrului cu ajutorul angajaților proprii, reiese dintr-un comunicat de presă al instituției. Totuși, pentru a putea face lucrări în domeniul cadastrului, angajații primăriei trebuie să fie autorizați de ANCPI. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Clauza de neconcurență: Cât de departe poate angajatorul să meargă, fără a-i înlătura salariatului dreptul de a munci

În condițiile în care clauza de neconcurență îi limitează (chiar dacă parțial) salariatului dreptul la muncă, există niște condiții stricte ce trebuie respectate de angajator, pentru a putea beneficia de o asemenea prevedere, în mod valid. Principiul esențial pe care trebuie să îl rețină, în acest context, oricine vrea să insereze în contractul cu angajații o clauză de neconcurență este că niciodată aceasta nu poate fi folosită pentru a-i interzice unui salariat să își practice profesia/meseria. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Webinar avocatnet.ro

Clauza de neconcurență și implicațiile sale pentru angajatori si angajați

Pe parcursul contractului de muncă, angajatul are obligația generală de fidelitate față de angajatorul său și în plus față de această obligație generală, codul muncii permite angajatorului să extindă o bucățică din această obligație de fidelitate și după încetarea contractului individual de muncă, de aceea i se spune clauză de neconcurență.

Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce elemente ar trebui să conțină o clauză de conciliere, pentru a produce efectele așteptate, în caz de litigiu

O recentă modificare a Codului muncii le permite părților la un contract individual de muncă să insereze o clauză de conciliere în acesta, pentru a-și rezolva disputele cu ajutorul unui conciliator. Având în vedere că noua formă a Codului muncii a inclus doar câteva paragrafe despre conciliere, părțile fiind libere să prevadă o clauză de conciliere validă care să precizeze doar că disputele de muncă dintre angajator și salariat se vor rezolva prin conciliere, e important de arătat ce elemente ar trebui să conțină o clauză de conciliere, pentru a fi cât mai eficientă posibil. Citește articolul

ACCES PREMIUM

De ce ar fi recomandat pentru angajatori și salariați să își aleagă și conciliatorul când includ o clauză de conciliere în contract

De curând, Codul muncii a fost modificat pentru a li se permite părților la un contract individual de muncă să recurgă la conciliere, pentru soluționarea disputelor individuale de muncă. Dacă doresc să includă această posibilitate în contractul de muncă, ar fi bine pentru angajatori și salariați să se înțeleagă și cu privire la identitatea conciliatorului, pentru a nu apărea neînțelegeri cu privire la acesta, în cazul izbucnirii unui litigiu. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Angajatorii care folosesc camere video pentru securitate nu le pot folosi și pentru supravegherea salariaților

Angajatorii care folosesc camere de supraveghere, pentru a asigura securitatea și siguranța unor zone, nu pot să le folosească și pentru supravegherea salariaților, consideră Autoritatea națională de protecție a datelor (ANSPDCP), în recentul său raport de activitate pentru anul 2019. Motivul principal pentru care acest lucru este interzis de legislația privind protecția datelor (în principal, Regulamentul general privind protecția datelor - GDPR - și Legea nr. 190/2018, care stabilește condițiile în care salariații pot fi supravegheați) este că supravegherea video nu se poate face pentru un scop nedeclarat. Citește articolul