Tichetele de masă sunt bilete de valoare, pe care orice angajator le poate acorda lunar salariaților săi, ca alocație individuală de hrană, în baza Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare. Acestea sunt destinate exclusiv achitării mesei sau cumpărării produselor alimentare, fiind acordate lunar în funcție de numărul de zile lucrătoare efectiv prestate de angajați.
În prezent, valoarea maximă a unui tichet de masă este de 40,04 lei, sumă stabilită în urma unei indexări efectuate anul trecut în luna octombrie. Aceasta rămâne valabilă și în primele două luni ale semestrului I din 2025, respectiv în februarie și martie. Este important de menționat că angajatorii nu sunt obligați să acorde valoarea maximă a tichetelor de masă, ci pot stabili orice valoare nominală mai mică decât plafonul stabilit prin ordin de ministru. Totuși, aceștia nu pot depăși plafonul maxim reglementat.
Tot de anul trecut, tichetele de masă sunt supuse, pe lângă impozitul pe venit de 10%, și contribuției la sănătate (CASS) de 10%. Rămân scutite însă de CAS și nu se plătește nici contribuția asiguratorie pentru muncă. Totuși, tichetele nu intră în acel plafon global de neimpozare de 33% stabilit pentru diverse beneficii extrasalariale primite de angajați.
Cine poate primi tichete de masă?
Atât angajații cu normă întreagă, cât și cei cu normă parțială sau un program inegal de lucru, pot beneficia de tichete de masă, cu condiția să aibă funcția de bază la firma respectivă. Această regulă se aplică inclusiv celor cu mai multe contracte de muncă sau multiple funcții în cadrul aceleiași companii.
Nu se plătesc tichete de masă salariaților când:
- sunt în concediu de odihnă;
- beneficiază de zile libere plătite, în cazul unor evenimente familiale deosebite;
- beneficiază de alte zile libere acordate conform legii sau contractelor colective de muncă;
- sunt delegați sau detașați în afara localității în care își au locul permanent de muncă și primesc indemnizație de delegare sau de detașare;
- se află în concediu medical pentru incapacitate temporară de muncă;
- sunt absenți de la locul de muncă ori se află în alte situații stabilite de angajator împreună cu organizațiile sindicale ori, după caz, cu reprezentanții salariaților.
Ca și în cazul altor beneficii acordate angajaților, acesta trebuie menționat în contractul de muncă și, dacă este necesar, detaliat în regulamentul intern.