avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 672 soluții astăzi
Acasă Subiect: angajati
Subiect: angajati
ACCES GRATUIT

Sindicatele din învățământ nu vor testarea obligatorie a salariaților pe banii acestora

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
16 Septembrie 2021 | 1 | 1736 | Timp de citire: 1 min.

Mai exact, sindicaliștii ce îi reprezintă pe angajații din învățământ susțin că aceștia din urmă nu trebuie să suporte costurile testării împotriva COVID-19 și că vor ataca în instanță orice demers în acest sens. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Clarificare

Microîntreprinderile încă sunt obligate să țină evidența orelor de lucru prestate de salariați

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
3 Septembrie 2021 | 5739 | Timp de citire: 2 min.

OUG 37/2021, în vigoare de la începutul lunii mai și care conține măsuri de debirocratizare pentru angajatorii cu mai puțin de nouă salariați, nu i-a scăpat pe aceștia de obligația de a ține pontajul, ci doar le-a dat posibilitatea să țină această evidență a orelor lucrate în funcție de cum le este mai comod și lor, și salariaților. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Documentar

Indemnizația de neconcurență: Mod de acordare și plată, tratamentul fiscal, declararea și alte aspecte importante

Anca Cernat în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
4 Iunie 2021 | 7258 | Timp de citire: 5 min.

Indemnizația de neconcurență, care se achită salariatului de către angajator în baza unei clauze de neconcurență, reprezintă un venit pentru care, conform legii, se datorează impozit pe veniturile asimilate salariilor şi contribuția de asigurări sociale de sănătate (CASS), plata lor realizându-se prin reținere la sursă. Această indemnizație se declară, potrivit specialiștilor, în cadrul formularului 112, iar clauza de neconcurență își poate produce efectele, conform legii, spun specialiștii, pentru o perioadă de maximum 2 ani. Citește articolul

ACCES PREMIUM

La ce riscuri se expun angajatorii care, în contextul crizei actuale, ignoră regulile compensării orelor suplimentare

Anca Cernat în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
27 Mai 2021 | 1 | 2456 | Timp de citire: 4 min.

De când a început criza actuală generată de pandemia de coronavirus, unii angajatori au ignorat total orele suplimentare prestate de salariați în această perioadă, pentru a le compensa potrivit regulilor din legislație, a subliniat un specialist în dreptul muncii la conferința de HR organizată de avocatnet.ro săptămâna trecută. Această problemă preexistentă s-a accentuat, pe fondul pandemiei, iar angajatorii care încalcă legea pot răspunde contravențional, amenzile fiind, de anul trecut, mult mai drastice în acest sens. Pe lângă o amendă de până la 3.000 lei/salariat, angajatorul riscă atât o acțiune în instanță pentru plata orelor suplimentare, cât și formarea unei reputații proaste pe piața forței de muncă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Firmele care se folosesc de criza actuală pentru a scăpa de unii salariați riscă plata unor despăgubiri semnificative

Anca Cernat în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
25 Mai 2021 | 9150 | Timp de citire: 2 min.

Doar în măsura în care a scăzut volumul de muncă ori un anumit post a devenit redundant sau se desființează departamente întregi, un angajator își poate concedia angajații, a subliniat un specialist în dreptul muncii la conferința de HR organizată săptămâna trecută de avocatnet.ro. Altfel, prin simpla invocare a motivului privind pandemia, concedierile pot fi considerate ca fiind abuzive și, prin urmare, nelegale, angajatorii riscând să fie obligați, în instanță, la plata unor despăgubiri egale cu salariile indexate, majorate și reactualizate și cu celelalte drepturi de care ar fi beneficiat salariatul. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Pot salariaţii şi angajatorul să stabilească eliminarea pontajului, conform ultimelor modificări?

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
18 Mai 2021 | 3559 | Timp de citire: 2 min.

Microfirmele au posibilitatea, de la începutul lunii mai, să stabilească împreună cu salariaţii lor, prin acord scris, cum se face evidenţa orelor lucrate, conform prevederilor incluse în Codul muncii de OUG 37/2021. Ce se întâmplă dacă cele două părţi nu ajung la un acord privind acest pontaj ar trebui să fie clarificat printr-o modificare legislativă, apreciază specialiştii, însă, în orice caz, salariaţii şi angajatorul nu vor putea să elimine această evidenţă, deoarece ea este impusă de Codul muncii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

ANCPI: Angajații primăriilor pot realiza anumite lucrări de cadastru

Dragoș Niculescu în Aspecte juridice
Redactor coordonator, avocatnet.ro
16 Februarie 2021 | 1 | 2671 | Timp de citire: 2 min.

Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară (ANCPI) încurajează primăriile să facă anumite lucrări de specialitate în domeniul cadastrului cu ajutorul angajaților proprii, reiese dintr-un comunicat de presă al instituției. Totuși, pentru a putea face lucrări în domeniul cadastrului, angajații primăriei trebuie să fie autorizați de ANCPI. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Clauza de neconcurență: Cât de departe poate angajatorul să meargă, fără a-i înlătura salariatului dreptul de a munci

Alexandros Bakos în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
15 Decembrie 2020 | 1 | 1761 | Timp de citire: 2 min.

În condițiile în care clauza de neconcurență îi limitează (chiar dacă parțial) salariatului dreptul la muncă, există niște condiții stricte ce trebuie respectate de angajator, pentru a putea beneficia de o asemenea prevedere, în mod valid. Principiul esențial pe care trebuie să îl rețină, în acest context, oricine vrea să insereze în contractul cu angajații o clauză de neconcurență este că niciodată aceasta nu poate fi folosită pentru a-i interzice unui salariat să își practice profesia/meseria. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Webinar avocatnet.ro

Clauza de neconcurență și implicațiile sale pentru angajatori si angajați

avocatnet.ro în Webinarii / Media premium
14 Decembrie 2020 | 1 | 2598 | Timp de citire: 33 min.

Pe parcursul contractului de muncă, angajatul are obligația generală de fidelitate față de angajatorul său și în plus față de această obligație generală, codul muncii permite angajatorului să extindă o bucățică din această obligație de fidelitate și după încetarea contractului individual de muncă, de aceea i se spune clauză de neconcurență.

Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce elemente ar trebui să conțină o clauză de conciliere, pentru a produce efectele așteptate, în caz de litigiu

Alexandros Bakos în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
12 Octombrie 2020 | 3266 | Timp de citire: 4 min.

O recentă modificare a Codului muncii le permite părților la un contract individual de muncă să insereze o clauză de conciliere în acesta, pentru a-și rezolva disputele cu ajutorul unui conciliator. Având în vedere că noua formă a Codului muncii a inclus doar câteva paragrafe despre conciliere, părțile fiind libere să prevadă o clauză de conciliere validă care să precizeze doar că disputele de muncă dintre angajator și salariat se vor rezolva prin conciliere, e important de arătat ce elemente ar trebui să conțină o clauză de conciliere, pentru a fi cât mai eficientă posibil. Citește articolul