avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 601 soluții astăzi

Conferință: Amnistia fiscală și recalificarea diurnelor. Care este impactul asupra inspecțiilor fiscale și asupra aplicării legislației muncii din România? Lectori: Mazars România. Marți, 17 mai, de la ora 11. Rezervă loc și participă → 

Acasă Subiect: debirocratizare
Subiect: debirocratizare
ACCES PREMIUM

UPDATE Autoritățile vor trebui să presteze serviciile publice fără a mai cere firmelor informații pe care deja le au. Proiectul a ajuns direct la Parlament

Alexandru Boiciuc în Aspecte juridice
Redactor-șef, avocatnet.ro
27 Aprilie 2022 | 1 | 1522 | Timp de citire: 2 min.

Instituțiile și autoritățile publice centrale și locale vor trebui, în viitor, să presteze serviciile online și la ghișee fără a mai cere firmelor informații care deja sunt deținute de stat. Proiectul de lege care prevede măsura apăruse inițial în dezbatere la Ministerul Cercetării Inovării și Digitalizării, însă acesta a fost înregistrat recent direct la Senat, sărindu-se peste etapa aprobării de către Guvern. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Noua versiune a declarației 700, disponibilă. Fiscul a terminat operaționalizarea simplificărilor de formulare ce trebuiau aplicate din 2 februarie

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
8 Martie 2022 | 0 | 1014 | Timp de citire: 1 min.

O nouă serie de simplificări de declarații fiscale a fost finalizată luni, de către Fisc, la aproximativ o lună după termenul la care trebuia făcută de fapt. Mai precis, luni a devenit disponibilă noua versiune electronică a declarației 700, care reflectă mai multe optimizări stabilite „pe hârtie” încă de astă-toamnă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Fiscul ratează o nouă etapă de simplificare a declarațiilor folosite de contribuabili

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
3 Februarie 2022 | 0 | 667 | Timp de citire: 1 min.

Deși trebuia să implementeze până ieri o nouă etapă de simplificare a declarațiilor fiscale, Fiscul n-a anunțat public nimic legat de finalizarea acestui demers. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Înmatricularea firmei: Dacă se trec datele beneficiarilor reali în actul constitutiv, nu mai trebuie depusă și declarația specială

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
4 Ianuarie 2022 | 0 | 1924 | Timp de citire: 1 min.

Firmele care trebuie să se înregistreze la Registrul Comerțului sunt obligate să depună la înmatriculare o declarație cu beneficiarii reali. Însă, conform unei prevederi noi, declarația nu mai este necesară dacă la înmatriculare se includ datele beneficiarilor reali direct în actul constitutiv. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Reminder Din aceasta lună, instituțiile nu mai pot cere, cel puțin teoretic, copii după actele emise deja de alte entități ale statului

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
3 Ianuarie 2022 | 4 | 15379 | Timp de citire: 2 min.

De-acum, persoanele care au depus o cerere pentru a li se furniza un serviciu public nu vor mai trebui să facă drumuri suplimentare pentru obținerea unor copii de pe documentele deja emise de alte entități, instituțiile publice urmând a comunica pe e-mail între ele în acest sens, cu acordul solicitantului, potrivit unei legi oficializate în noiembrie 2021. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Proiect: Instituțiile publice să fie obligate să asigure copierea gratuită a actelor depuse de cetățeni

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
26 Noiembrie 2021 | 0 | 4009 | Timp de citire: 2 min.

Cetățenii ar putea scăpa de alergătura și de cheltuiala implicate de copierea documentelor atunci când au de depus acte, cereri sau formulare la autoritățile și instituțiile publice din țara noastră, potrivit unui proiect pus în dezbatere la Senat joi. Mai exact, instituțiile publice vor fi obligate să se ocupe, în mod gratuit, de fotocopierea actelor aduse de cetățeni. În plus, toate instituțiile vor fi obligate să pună gratuit la dispoziția cetățenilor formularele solicitate, atât în format fizic, cât și online. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Declarațiile de înregistrare fiscală, inclusiv 010, se modifică din februarie și vor avea mai multe funcționalități

Anca Cernat în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
8 Noiembrie 2021 | 0 | 1423 | Timp de citire: 4 min.

Începând cu data de 2 februarie 2022, mai multe declarații de înregistrare fiscală vor fi modificate pentru a include noi informații ce vor fi preluate din anumite formulare care astfel vor dispărea, potrivit unui ordin al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) publicat recent în Monitorul Oficial. Printre declarațiile pe care ANAF le va modifica se numără declarația de înregistrare fiscală pentru persoanele juridice, asocieri şi alte entităţi fără personalitate juridică, declarația de înregistrare fiscală pentru persoanele juridice străine care au locul de exercitare a conducerii efective în România, dar și declarația pentru înregistrarea sau modificarea în mediul electronic a mențiunilor ulterioare înregistrării fiscale, precum și pentru radierea înregistrării fiscale. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Fiscul a decis să mai reducă din declarațiile fiscale și să extindă depunerea online. Modificările, aplicabile din februarie 2022

Anca Cernat în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
4 Noiembrie 2021 | 0 | 5577 | Timp de citire: 5 min.

Fiscul elimină un număr de 11 declarații fiscale, informațiile cuprinse în acestea fiind preluate în formularele de înregistrare fiscală, al căror conținut va fi corelat cu recentele modificări aduse legislației fiscale și care vor putea fi transmise online autorităților, potrivit unui ordin al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) publicat astăzi în Monitorul Oficial. Acesta va intra în vigoare în 90 de zile de la data publicării, adică începând cu data de 2 februarie 2022. Printre declarațiile pe care ANAF le elimină se numără declarația privind sediile secundare, notificarea privind modificarea anului fiscal, notificarea privind aplicarea sau încetarea aplicării sistemului de TVA la încasare, dar și notificarea privind modificarea sistemului anual sau trimestrial de declarare și plată a impozitului pe profit. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Deși Guvernul vrea introducerea sediului electronic pentru afaceri, Parlamentul tocmai a respins un proiect ce prevedea asta

avocatnet.ro în Aspecte juridice
3 Octombrie 2021 | 13 | 39072 | Timp de citire: 2 min.

La începutul lunii septembrie 2021, Ministerul Economiei a publicat un proiect de memorandum ce conține zeci de măsuri de debirocratizare și digitalizare pentru afaceri, printre care se numără inclusiv introducerea sediului electronic pentru firme și PFA-uri. Cu toate acestea, deputații au respins azi definitiv un proiect de lege mai vechi care prevedea exact această măsură (deși fusese adoptat inițial de senatori). Citește articolul

ACCES PREMIUM

Case de marcat: Eliminarea cărții de intervenții și a contractului de service ar afecta activitatea firmelor, spun specialiștii

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
14 Septembrie 2021 | 0 | 1111 | Timp de citire: 2 min.

Eliminarea din legislația caselor de marcat a cărții de intervenții și a contractului de service ar afecta serios activitatea firmelor și poate chiar a autorităților, avertizează reprezentanții Patronatului Comercianților și Servisanților de Case de Marcat din România (PCSCMR). Măsura a fost propusă recent de Ministerul Economiei printr-un amplu document referitor la debirocratizarea activității mediului de afaceri. Citește articolul