Ca o regulă generală, în ipoteza în care o persoană fizică sau juridică este nemulțumită de nerespectarea unei legi, atunci aceasta poate depune o sesizare împotriva funcționarului public care nu a aplicat actul normativ respectiv, invocând reglementările articolelor 430, 490 și 492 din Codul administrativ.
Astfel, în exercitarea funcției publice deținute, funcționarii publici au obligația ca, prin actele și faptele lor, să promoveze supremația legii, să respecte Constituția și legile țării, statul de drept, drepturile și libertățile fundamentale ale cetățenilor în relația cu administrația publică, precum și să acționeze pentru punerea în aplicare a dispozițiilor legale în conformitate cu atribuțiile care le revin, cu aplicarea normelor de conduită care rezultă din îndatoririle prevăzute de lege.
Totodată, încălcarea cu vinovăție de către funcționarii publici a îndatoririlor corespunzătoare funcției publice pe care o dețin și a normelor de conduită profesională și civică prevăzute de lege constituie abatere disciplinară și atrage răspunderea administrativ-disciplinară a acestora.
Prin urmare, sesizarea poate fi formulată în scris, de către persoana lezată într-un drept al său, împotriva funcționarului public care a refuzat să aplice una dintre măsurile de simplificare administrativă prevăzute de lege și poate fi depusă atât la registratura instituției, cât și prin intermediul poștei sau, în format electronic, la adresa oficială de e-mail a instituției respective.
Sesizarea trebuie adresată comisiei de disciplină a autorității sau instituției publice în care își desfășoară activitatea funcționarul public respectiv. După ce sesizarea a fost înregistrată, se va repartiza secretarului comisiei de disciplină în termen de maximum trei zile lucrătoare de la data înregistrării. Termenul legal de soluționare al sesizării depuse de persoana vătămată într-un drept al său este de 30 de zile calendaristice de la data înregistrării acesteia.
Deși nu există un tipizat standard, sesizarea trebuie să cuprindă următoarele elemente:
- numele, prenumele, domiciliul/reşedinţa, numărul de telefon şi adresa de poştă electronică sau, după caz, locul de muncă şi funcţia deţinută de persoana care a formulat sesizarea ori denumirea şi sediul persoanei juridice, numărul de telefon şi adresa de poştă electronică ale acesteia, precum şi numele, prenumele şi funcţia reprezentantului legal;
- numele şi prenumele funcţionarului public a cărui faptă este sesizată ca abatere disciplinară şi denumirea autorităţii sau a instituţiei publice în care acesta îşi desfăşoară activitatea;
- descrierea faptei care constituie obiectul sesizării şi data săvârşirii acesteia;
- prezentarea dovezilor pe care se sprijină sesizarea;
- adresa de corespondenţă, dacă este alta decât cea de domiciliu/reşedinţă;
- data;
- semnătura.
- audierea persoanei care a formulat sesizarea şi a funcţionarului public a cărui faptă a fost sesizată ca abatere disciplinară, a altor persoane care pot oferi informaţii cu privire la soluţionarea cazului;
- administrarea probelor propuse de părţi, precum şi, dacă este cazul, a celor solicitate de comisia de disciplină;
- dezbaterea cazului.
Persoana care a formulat sesizarea se audiază separat de funcţionarul public a cărui faptă a fost sesizată ca abatere disciplinară. La solicitarea uneia dintre părţi şi cu acordul celeilalte, audierea se poate realiza în prezenţa persoanei care a formulat sesizarea şi a funcţionarului public a cărui faptă a fost sesizată.
În ceea ce privește audierea, un aspect important de reținut este acela că aceasta se consemnează într-un proces-verbal de audiere, care conţine atât întrebările formulate de membrii comisiei de disciplină, cât şi răspunsurile persoanei audiate. Astfel, în timpul audierii, persoana care a formulat sesizarea şi funcţionarul public a cărui faptă este cercetată au obligaţia de a propune mijloacele de probă pe care le consideră necesare.
De asemenea, în procesul-verbal de audiere se stabileşte, obligatoriu, termenul până la care mijloacele de probă care nu au fost solicitate în timpul audierii vor mai putea fi invocate în faţa comisiei de disciplină sau a membrilor comisiei de disciplină desemnaţi pentru efectuarea cercetării administrative, respectiv a persoanelor din cadrul compartimentului de control din autoritatea ori instituţia publică care efectuează cercetarea administrativă, dar nu mai târziu de termenul-limită la care comisia de disciplină administrează probele.
Procesul-verbal de audiere se semnează, pe fiecare pagină, de toate persoanele prezente la audieri.
În cazul în care persoana a primit un răspuns negativ referitor la aplicarea măsurilor de simplificare administrativă prevăzute în Legea 9/2023, atunci aceasta poate face plângere la secția de contencios administrativ a tribunalului în a cărei rază teritorială domiciliază sau în a cărei rază teritorială se află sediul autorității ori al instituției publice. Plângerea se poate face în termen de 30 de zile de la data expirării termenului de soluționare al sesizării propriu-zise.
Comentarii articol (0)