Ordinul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 2217/2013 privind aprobarea Regulamentului de organizare si functionare al Comisiei de disciplina din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 555, din 2 septembrie 2013.
Potrivit acestui act normativ, Comisia de disciplina are mai multe atributii, printre care:
- primeste sesizarile si toate documentele care ii sunt adresate, dupa ce au fost inregistrate de secretarul Comisiei de disciplina;
- intocmeste procese-verbale, rapoarte si orice alte inscrisuri necesare;
- efectueaza procedura de cercetare administrativa a faptei sesizate ca abatere disciplinara;
- propune sanctiunea disciplinara aplicabila sau, dupa caz, propune clasarea sesizarii, cu votul majoritatii membrilor comisiei;
- propune mentinerea sau anularea sanctiunii disciplinare in cazul in care aceasta a fost contestata la presedintele ANAF.
Reglementarile deja in vigoare prevad ca organismul poate fi sesizat de:
- prim-ministru, ministrul finantelor publice, presedintele/vicepresedintii/secretarul general ANAF;
- conducatorul compartimentului/directiei (generale) din cadrul ANAF care efectueaza, potrivit regulamentului de organizare si functionare, operatiuni de control, verificare si monitorizare a activitatii desfasurate de structurile centrale si teritoriale ale Fiscului;
- conducatorul compartimentului in care isi desfasoara activitatea functionarul public a carui fapta este sesizata;
- orice persoana care se considera vatamata prin fapta unui functionar public.
Cum poti depune sesizarea?
Dispozitiile cuprinse de Ordinul ANAF citat stabilesc ca toate persoanele care se considera vatamate prin fapta unui functionar public pot depune o sesizare, in conditiile prevazute de legislatia in vigoare. Mai precis, conform HG nr. 1.344/2007 privind normele de organizare si functionare a comisiilor de disciplina, sesizarea va fi formulata in scris si va cuprinde urmatoarele elemente:
- numele, prenumele, domiciliul sau, dupa caz, locul de munca si functia detinuta de persoana care a formulat sesizarea ori denumirea si sediul persoanei juridice, precum si numele si functia reprezentantului legal;
- numele si prenumele functionarului public a carui fapta este sesizata ca abatere disciplinara si denumirea autoritatii sau a institutiei publice in care isi desfasoara activitatea;
- descrierea faptei care constituie obiectul sesizarii si data savarsirii acesteia;
- prezentarea dovezilor pe care se sprijina sesizarea;
- adresa de corespondenta;
- data;
- semnatura.
Sesizarea se va depune in termen de maximum 1 an si 6 luni de la data savarsirii faptei sesizate ca abatere disciplinara si trebuie insotita, atunci cand este posibil, de inscrisurile care o sustin.
"In situatia in care persoana care formuleaza sesizarea nu cunoaste toate informatiile, sesizarea poate sa cuprinda alte elemente de identificare a functionarului public ale carui fapte sunt sesizate ca abateri disciplinare", se mai precizeaza in HG nr. 1344/2007.
Potrivit actului normativ intrat deja in vigoare, Presedintele Comisiei de disciplina va fixa termenul la care urmeaza a fi analizata sesizarea si va dispune citarea functionarului public a carui fapta a fost sesizata si a persoanelor indicate in sesizare, precum si a persoanei care a formulat sesizarea.
Atentie! Citarea se face cu cel putin 5 zile lucratoare inainte de termenul de prezentare.
Procedura de citare in fata Comisiei de disciplina se face de catre secretarul Comisiei de disciplina, personal, cu semnatura de primire, sau prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire. Reglementarile prevad ca citatia este individuala si va cuprinde, sub sanctiunea nulitatii, urmatoarele informatii:
- numarul de inregistrare si data emiterii;
- numele, prenumele, domiciliul sau sediul institutiei unde isi desfasoara activitatea si calitatea ori functia celui citat;
- numarul si data inregistrarii la comisia de disciplina a sesizarii aflate pe rolul comisiei de disciplina;
- locul, data si ora organizarii sedintei;
- numele, prenumele si semnatura presedintelui comisiei de disciplina
Functionarul public a carui fapta se cerceteaza se infatiseaza personal in fata Comisiei de disciplina si, conform dispozitiilor, isi poate exercita dreptul la aparare prin asistarea de catre un avocat sau prin reprezentare.
In ceea ce priveste cercetarea abaterii disciplinare, aceasta se va face cu celeritate si va impune:
- audierea persoanei care a formulat sesizarea;
- audierea functionarului public a carui fapta constituie obiectul sesizarii;
- audierea oricaror altor persoane care pot oferi informatii cu privire la solutionarea cazului, daca este cazul;
- audierea persoanelor desemnate sa efectueze cercetarea disciplinara, daca se considera necesar;
- culegerea informatiilor considerate necesare pentru rezolvarea cazului, prin mijloacele prevazute de lege;
- administrarea probelor propuse de parti, precum si a celor solicitate de Comisia de disciplina, daca este cazul;
- dezbaterea cazului.
Persoana care a formulat sesizarea si functionarul public a carui fapta a fost sesizata pot cere in scris ca procedura de cercetare administrativa sa se desfasoare si in lipsa, pe baza actelor de la dosar, cu exceptia termenelor stabilite pentru audiere. "In cazul in care functionarul public impotriva caruia a fost formulata sesizarea sau autorul sesizarii nu se prezinta la termenul pentru care a fost citat, Comisia de disciplina are dreptul sa solutioneze cauza in lipsa acestuia, pe baza documentelor aflate la dosar", se arata in actul normativ publicat recent.
In acelasi document se precizeaza ca, in urma dezbaterii cazului, Comisia de disciplina poate sa propuna aplicarea uneia dintre sanctiunile disciplinare prevazute de Legea nr. 188/1999, in cazul in care s-a dovedit savarsirea unei abateri disciplinare, sau clasarea sesizarii atunci cand nu se confirma savarsirea unei abateri disciplinare.
Ordinul ANAF 2217/2013 va putea fi consultat in perioada urmatoare in sectiunea noastra de Legislatie.
Comentarii articol (2)