Drept urmare, toate aceste entități ce furnizează persoanelor fizice și persoanelor juridice servicii publice de interes local vor avea obligația de a implementa o serie de măsuri de simplificare administrativă.
Astfel, începând cu data de 4 iulie 2023, organele de specialitate ale administrației publice locale, pe lângă instituțiile publice, organele de specialitate ale administrației publice centrale și persoanele juridice de drept privat care, potrivit legii, au obținut un statut de utilitate publică sau sunt autorizate să presteze un serviciu public, în regim de putere publică, vor trebui să îndeplinească o serie de obligații legale referitoare la o serie de măsuri privind simplificarea procedurilor administrative, cum ar fi:
- să publice din oficiu, în format electronic, atât pe pagina de internet proprie, cât și pe punctul de contact unic electronic, informații și modele de formulare sau cereri aferente tuturor serviciilor publice furnizate persoanelor fizice și persoanelor juridice, în varianta actualizată și într-un format tehnic care să permită descărcarea și editarea lor în scopul completării în format electronic de către beneficiar;
- să publice o adresă oficială de e-mail pentru primirea în format electronic a copiei de pe cartea de identitate - pe punctul de contact unic electronic și pe pagina proprie de internet;
- să accepte copia în format electronic de pe cartea de identitate, transmisă prin e-mail, respectând reglementările legale privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal;
- să elimine cerința de depunere a copiilor legalizate de pe documente la furnizarea serviciilor publice, înlocuindu-le cu certificarea conformității cu originalul de către funcționarul competent;
- să accepte copia legalizată de pe document în cazul în care persoana prezintă un astfel de document;
- se interzice ca acestea să solicite persoanelor fizice sau persoanelor juridice, în vederea soluționării cererilor pentru furnizarea unui serviciu public, copii de pe avize sau alte documente care au fost emise de către alte instituții publice, organe de specialitate ale administrației publice centrale sau autorități, instituții și servicii publice de la nivelul administrației publice locale. Acestea vor solicita, în format electronic, entităților care au emis astfel de documente, copii sau extrase ale acestora, în baza consimțământului expres al beneficiarului serviciului public;
- nu vor avea dreptul de a solicita persoanelor fizice sau persoanelor juridice, în vederea soluționării cererilor pentru furnizarea unui serviciu public, dosare, dosare cu șină, precum și niciun alt articol sau obiect de birotică sau papetărie, bunuri materiale ce vor fi puse la dispoziție gratuit; aceste măsuri sunt obligatorii și în cazul depunerii actelor necesare pentru participarea la concursurile pentru ocuparea unei funcții publice, precum și în situația depunerii actelor necesare pentru participarea la procedurile de achiziții publice;
- să accepte documentele eliberate de către persoanele juridice de drept public sau de drept privat în format electronic, care au o semnătură electronică calificată sau avansată, în scopul furnizării serviciilor publice către beneficiar;
- să asigure, în mod gratuit, fotocopierea de pe diverse acte, cereri sau formulare în cazul solicitării unor copii în format fizic pe hârtie. Această măsură nu se aplică pentru actele, cererile sau formularele emise de autoritățile și instituțiile publice centrale;
- să își informatizeze procesele și procedurile proprii;
- să specifice pe formularele proprii durata de completare a fiecăruia și motivul colectării informației. Astfel, Fiecare entitate își va întocmi o metodologie de calcul al duratei de completare a unui formular, ce va publicată pe pagina proprie de internet și aprobată prin act administrativ al conducătorului entității respective;
- să ofere metode alternative de plată a serviciilor publice furnizate contra cost, fie prin plata cu cardul, fie prin intermediul altor sisteme de plată;
- să folosească cu precădere mijloacele electronice pentru comunicarea cu beneficiarii serviciilor publice, acolo unde beneficiarul are și este de acord să furnizeze o adresă de poștă electronică;
- să își dezvolte capacitatea de furnizare a serviciilor publice electronice. În acest sens, va fi necesar a se elabora un plan de dezvoltare a serviciilor publice electronice, care se va adopta prin act administrativ al conducătorului entității respective;
- să publice seturi de date de interes public pe portalul www.data.gov.ro și să încarce pe portalul www.data.gov.ro denumirea, descrierea și durata de timp în care este recomandată actualizarea setului de date;
- să prevadă, în mod explicit, în caietele de sarcini și în contractele aferente procedurilor de achiziție publică demarate, care includ dezvoltări de programe informatice la solicitarea instituției sau autorității, faptul că toate drepturile patrimoniale de autor asupra tuturor operelor create de către contractant sau membrii asocierii, aferente produsului sau serviciului livrat, se transferă către autoritatea contractantă;
- să analizeze taxele aferente serviciilor publice furnizate sau, după caz, serviciilor publice pentru care monitorizează sau controlează furnizarea, precum și procedurile de furnizare și numărul de documente solicitate beneficiarului pentru furnizarea serviciilor publice respective. Astfel, fiecare entitate trebuie să remită Guvernului un raport sintetic cu privire la cele constatate, precum și o serie de propuneri de intervenție, cum ar fi înlăturarea sau comasarea de taxe, proceduri sau documente.