Din 2024, autoritățile au stabilit limite importante, pentru plătitorii de impozit pe profit, la mecanismul recuperării pierderilor fiscale. Deși măsura este favorabilă pentru bugetul de stat, pentru că se pot colecta mai mulți bani de la companii, aceasta se va traduce în practică într-o adevărată „frână” pentru investiții, în opinia specialiștilor de la Nowium. Citește articolul
Raportul Public Country by Country (Public CbC) este o inițiativă legislativă la nivelul Uniunii Europene menită să aducă mai multă transparență în practicile fiscale ale grupurilor de entități care au o prezență în Uniunea Europeană. România s-a grăbit să transpună prevederile directivei UE care reglementează raportarea Public CbC mai devreme decât termenul minimal prevăzut de directivă. Raportul Public CbC poate avea implicații semnificative pentru contribuabilii din România - aceștia trebuie să fie conștienți de eventualele consecințe ale acestei raportări. Citește articolul
Multinaționalele și grupurile naționale mari care vor datora impozitul minim global ar trebui să facă, în România, declararea și plata cu ceva timp înainte de termenul-limită (primul este fixat în 18 luni de la terminarea anului 2024). Practic, este necesară o coordonare la nivel de grup pentru ca la termenul-limită situația să fie deja clară pentru societatea-mamă. Citește articolul
Reducerile comerciale se numără printre aspectele pe care inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) le pot avea în vizor la controalele derulate la contribuabili în 2024. În cazul unei recalificări, însă, impactul poate fi nu doar la TVA și la impozitul pe profit, ci și la nou-introdusul impozit minim pe cifra de afaceri (IMCA), spun specialiștii. Citește articolul
Dacă în 2024 există un impact al impozitului minim global asupra lor, multinaționalele și grupurile naționale mari trebuie să-l reflecte în situațiile financiare aferente acestui an, atrag atenția specialiștii de la PwC România. Asta înseamnă, automat, că entitățile vizate trebuie să facă analize preliminare încă de pe acum pentru a vedea dacă vor fi afectate sau nu, ca să știe ce să facă în privința bilanțurilor la început de 2025. Citește articolul
Modificările fiscale date la sfârșitul anului trecut de către Executiv au adus schimbări pe mai multe paliere, unul dintre ele fiind facilitățile fiscale pentru sponsorizările către ONG-uri - făcute atât de către firme, cât și de către persoane fizice. Vorbim, astăzi, despre efectele acestor noutăți și despre soluțiile existente cu Cristina Săulescu de la Cabot Transfer Pricing. Citește articolul
Modificările implementate la impozitul micro pe final de 2023, cu aplicabilitate din 2024, au venit și cu unele interpretări greșite în practică. De exemplu, îndeplinirea condiției privind numărul de microîntreprinderi deținute se verifică la data de 31 decembrie 2023, nu la data de 31 martie 2024, așa cum au interpretat unii contribuabili. Cu alte cuvinte, nu se mai poate face nimic, în primele trei luni ale anului curent, pentru a împiedica trecerea anumitor firme la impozit pe profit. Citește articolul
Monitorizarea pe orizontală, o practică utilizată pe plan internațional pentru creșterea conformării voluntare, este introdusă oficial și în România, conform unui ordin recent al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Vorbim de un proiect-pilot ce vizează rezolvarea în timp real a problemelor legate de impozitul pe profit și TVA-ul datorate de marii contribuabili ce vor fi selectați de ANAF. În acest sens, cererile de înscriere se pot depune în perioada 1-15 februarie 2024. Citește articolul
La impozitul pe profit, de la 1 ianuarie 2024, ajustările pentru deprecierea creanțelor sunt deductibile doar în proporție de 30% (față de 50% anterior), iar facilitatea se mai aplică numai creanțelor comerciale. Totuși, lipsa unor norme tranzitorii la această măsură din OUG 115/2023 aduce probleme practice companiilor, atrag atenția specialiștii de la Viboal FindEx. Citește articolul
Deductibilitatea pentru cheltuielile pe care le au companiile cu sediile sociale este limitată, din 2024, la 50%, dacă spațiile nu sunt folosite exclusiv pentru activitatea economică, conform OUG 115/2023. Însă firmele care chiar folosesc spațiile exclusiv pentru activitatea economică vor avea dificultăți în a justifica o deducere de 100% a cheltuielilor la impozitul pe profit, sunt de părere specialiștii de la Viboal FindEx. Citește articolul